20 пловдивски деца са включени в уникално за България лечение на деца с помощта на кучета. Канис терапията е насочена предимно към деца със специални образователни потребности, но е подходяща и за такива с поведенчески проблеми. В терапевтичен център „Слънчице" в града успешно е преминала пилотната фаза на проекта и интересът към новата услуга набира скорост. В момента с децата общуват 2 специално обучени кучета от породата далматинец, обясни в интервю за Дарик радио психологът Радка Цонкова - ръководител екип към центъра.
Тя обясни, че предимно се ползват големите породи кучета, но на първо място по важност е те да преминат тестовете за агресия. За различните видове терапия се подбират подходящи животни. Например при деца с ниска самооценка и/или проблеми с общуването добре обученото куче може да направи чудеса. Детето извежда животното в междучасията, на детската площадка и се насърчава да демонстрира умения заедно с него. По този начин предизвиква интереса на останалите върху себе си и по-лесно общува. При деца с „кастрирана" спонтанност и изискващи родители са подходящи по-енергичните и игриви породи.
Важно е да се каже, че самото куче не се натоварва със свръхочаквания при терапията. Животното е вид медиатор и мотиватор на децата да се справят с проблема си, подчерта Цонкова. Аутистичното дете може в игра с кучето да му връзва различни шалчета и по този начин да се научи да разпознава цветовете. За малчугани с двигателни проблеми рехабилитацията преминава през игри и упражнения със самото животно - така болката не се усеща толкова и децата по-лесно преминават през терапията.
Комуникацията с животни влияе благоприятно и на възрастните. Хората нямат изразени защитни механизми към тях. Животните са една чиста форма, с която е много по-лесно да се „слеем". Когато този процес се следи от терапевт, който знае в каква посока да насочи общуването - резултатите са видими, допълни Цонкова.
Екип от специалисти на центъра /логопед, психолог, рехабилитатор/ се запознава с всяко едно дете и определя подходящата терапия или комбинация от лечения за него. От там обмислят да започнат съвместна работа с училищата и детските градини в града, насочена към деца с ниска самооценка и проблеми с общуването.