Учителка от ЦДГ Соня представи България на курс в Париж
Учителка от ЦДГ Соня представи България на курс в Париж / Дарик нюз

Великотърновска учителка взе участие в двуседмичен курс в Париж по методология за работа с деца със специални образователни потребности. Йонка Витанова е старши учител в детска градина „Соня" в старата столица и е заминала за френската столица, след като успешно е защитила проект, преминал през няколко етапа на оценяване. У нас е успяла да се пребори с повече от 320 кандидати.

200 педагози, психолози, социални работници и специалисти в сферата от целия свят са участвали в семинарите, организирани от белгийския университет в Антверпен и международната организация за обучение на хора с физически и ментални проблеми. Сред българските участници бе и педагогическият съветник на 8 СОУ "Васил Левски" в  София - Женя Милушева. 

„Обучаваха ни в специалната методология за работа с деца аутисти, деца носители със синдрома на Даун, незрящии, както и с хиперактивни малчугани. Миналата година самата аз изпратих на училище пет деца със специални образователни потребности. Заради тях работихме с Ресурсния център, откъдето ни изпращаха специалист, който обаче ходи в още две детски градини и в дома в Дебелец и трябваше да се съобразяваме с времето му", разказа Йонка Витанова.

„В Париж разглеждахме конкретни казуси. Питаха ме с какви деца работя и според техните нужди ми обясняваха как да им направя програмата, така че да постигат резултати", каза още учителката. В Париж тя е видяла хора с ментални и физически увреждания, които са преминали обучение и вече самите те са в ролята на обучители.

Методологията е факт от 1987 г. и се прилага в 80 държави. Йонка Витанова е получила сертификат, който й дава правото да я прилага в продължение на четири години. След това ще трябва отново да се яви на изпити, за да бъде продължен сертификатът.

Междувременно тя е разработила още един проект, с който детска градина „Соня" спечели 20 000 евро по програма „Коменски". Той ще се реализира  едноверменно у нас, в Турция, Гърция, Естония, Литва, Италия, Полша и Унгария. По проекта децата децата ще бъдат стимулирани сами да измислят и конструират нови играчки от счупените.