Любомир Станчев: Не се притеснявам от ревизия на работата на Областно пътно управление Плевен
Любомир Станчев: Не се притеснявам от ревизия на работата на Областно пътно управление Плевен / netinfo

Директорът на Областно пътно управление Плевен инж. Любомир Станчев изпрати до медиите писмо с отговори на отправени срещу него обвинения от областния управител Цветко Цветков. Те касаят проблемни въпроси свързани с републиканската пътна инфраструктура.

Преди седмица Цветков съобщи, че ще поиска ревизия на работата на Областно пътно управление заради неусвояване на средствата отпуснати за ремонти на пътната инфраструктура в областта. Той отправи обвинение срещу инж. Станчев, че заради личен конфликт с фирмата изпълнител на ремонта на бул. "Христо Ботев" - "Пътинженеринг" там дейности не се извършват.

Според Любомир Станчев такъв скандал няма и са налице взаимоотношения между договорни партньори, на професионално ниво с еднаква цел, но различни ангажименти. В документа, изпратен до медиите,  ръководителят на Областно пътно управление Плевен заявява, че не се притеснява и от ревизия на работата на повереното му  учреждение.
 
Писмото изпратено до медиите:

Отговор от инж. Любомир Станчев - директор на ОПУ - Плевен на тиражирани публикации и интервюта, дадени от Областния управител на Плевен г-н Цветко Цветков, по повод проблемни въпроси свързани с републиканската пътна инфраструктура


Медийните обвинения на г-н Цветко Цветков към мен, като директор на  ОПУ - Плевен за саботаж на държавната пътна политика преценявам, като опити за отклоняване на общественото внимание от реалните проблеми, свързани със състоянието на пътната инфраструктура, чрез сензационните „разкрития" за интриги и междуличностни конфликти, и разбира се разгръщане на нова медийна полемика в желаната от него посока. 
В отговор на това ще представя на моите съграждани следната кратка информация по повдигнатите въпроси

Подготовката на всички проекти за включване в списъка на чакащите финансиране се осъществява от специалистите в ОПУ - Плевен. Това те вършат ежедневно с висока професионална компетентност и последователност,  за което заслужават уважение. Предложението кои пътища да бъдат ремонтирани се обсъжда и съгласува в Областната управа и със заинтересованите общини в заседание на областния съвет за регионално развитие. След това въз основа на предполагаемата финансова рамка, проектите се подреждат по приоритети в годишни, средно срочни и дългосрочни програми. Окончателното решение, кои от множеството предложени обекти могат да бъдат финансово осигурени и с колко за определена година, се взема от ръководството на НАПИ - София,  вследствие оценка на представените доказателствени материали и съобразно годишния бюджет на агенцията.

Практическата реализация на проектите се извършва от избраните, съгласно ЗОП изпълнители, при условията на сключените договорите, а контрола по изпълнението им се осъществява поне на 3 нива. Строителен надзор от независими консултанти, регионален надзор от натоварените с тази дейност специалисти от пътните управления по места  и контрол от определен отговорен специалист в НАПИ.

Всички процедури от проучването до изграждането на един обект се документират подробно в досиетата и се съхраняват за срокове, определени с наредба. Те винаги са били публично обявени, обект на финансови и специализирани проверки, за които контролните органи са получили от мен и специалистите в ОПУ - Плевен, пълно съдействие.

За резултатите от тези проверки са съставяни одитни доклади до висшестоящето ръководство и заинтересованите институции.  Досега няма регистрирани нарушения.
За сметка на ограничения вътрешно бюджетен финансов ресурс, рязко бяха увеличени средствата от външни финансови източници, като действащите договори за рехабилитацията на Път ІІ-34, Плевен-Никопол и Път ІІ-11, Гиген - Гулянци-Милковица, финасирани съответно по програма ФАР и заем от Световната банка, са на обща стойност около 37 мил. лв. Усвоените средства  до момента по първия проект са около 20 мил. лв. Очакваме до края на годината обекта да бъде завършен и усвоени оставащите около 6 мил. лв, а за втория проект 3,5 - 4,0 мил. лв. В същност реализацията на тези проекти ще обнови още 63 км второкласни пътища на територията на областта.

Наред с действащите и замразени основно по финансови причини пътни ремонти, до момента от ОПУ - Плевен са подготвени и предадени за включване към различни програми за финансово осигуряване проекти за ремонт на пътища с обща дължина над  70 км.

За обектите „Кнежа - Искър" и „Милковица -Черковица", въпреки избрани изпълнители и сключени договори, не са възлагани ремонтни работи през 2008 и 2009 година поради недостиг на финансови средства за тяхното продължаване. До 2007 година и на двата обекта се работеше в рамките на утвърдените годишни средства и макар те да не достигаха за окончателното им завършване, състоянието в ремонтираните отсечки постепенно ставаше значително по-добро отколкото при тяхното започване. Няма как да бъдат поръчвани работи на обекти, за които няма определени средства, защото финансовата дисциплина е първостепенно задължение за всеки ръководител.

За съчинения скандал в отношенията ми с ръководството на „Пътинженеринг-Плевен", съзнателно тиражиран през периода от г-н Цветков - мога определено да кажа, че такъв няма. Налице са взаимоотношения между договорни партньори,  на професионално ниво с еднаква цел, но различни ангажименти. Конкретни недостатъци, установени в работите се докуметират надлежно и обсъждат двустранно, съпоставено с техническите изисквания и условията на договорите. Съответно на изводите се пристъпва към разпореждане за поправка и санкции. Това са нормалните и коректни взаимоотношения при инвестиционният процес между Възложител и Изпълнител.

Бул. „Христо Ботев": Извършените работи от Изпълнителят „Пътинженеринг-Плевен" от 2007 до края на 2008 година, заедно с поправка на дефектите, когато според господин Цветков не е имало проблем с финансирането, са на обща стойност около 350 х. лв. т. е.  -  1/5 част от задачата. 

Относно твърденията на  г-н Цветков за закъсняло съдействие от страна на НАПИ по програма „Трансгранично сътрудничество", истината е,  че самия той държа дълго време в тайна  „своите контакти" и когато разбра, че не може да бъде бенефициент се обърна за помощ. Именно екип на НАПИ, ръководен от инж. Галя Василева, със съдействието на специалистите от ОПУ - Плевен, успя да подготви и внесе навреме за разглеждане документацията за обекти с обща стойност около 7,6 мил. евро.

Ще отмина коментара за „прострения политически чадър",  защото е малко смешно това да звучи от устата на човека, притежаващ най-голяма политическа и административна власт в областта.

На изявленията, че ще възложи пълна ревизия за работата на Областно пътно управление - Плевен, лично аз нямам никакви притеснения. Напротив смятам, че това е напълно естествен и логично периодичен процес, който тече при нас и в момента.