Общината е изискала до края на 2013 г. възстановяване на разкопаните улици
Общината е изискала до края на 2013 г. възстановяване на разкопаните улици / Dariknews.bg
До края на 2013 г. разкопаните улици ще бъдат асфалтирани
65874
До края на 2013 г. разкопаните улици ще бъдат асфалтирани
  • До края на 2013 г. разкопаните улици ще бъдат асфалтирани

„Благодарим на габровци за търпението и толерантността. Вярвам, че всички осъзнаваме, че колкото и трудно да ни е в момента, тази инвестиция е единственият шанс Габрово да има качествено нова екологична инфраструктура за поколения напред“, това заяви в интервю за Дарик радио Марта Петрова, ръководител на проекта „Воден цикъл”.

- Проектът „Воден цикъл” – много милиони, немалко критики, известен оптимизъм! Трудно ли Ви е да работите по този проект?

- Трудно е, но това не означава, че не изпитваме удовлетворение.

Трудността идва не само от това, че проекта е сложен, а и от отношението на населението. От това, че фирмите, изпълнители работят по начин, който в известен смисъл не удовлетворява населението. Усещате ли го?

- Да, разбира се! И това е част от цялата трудност на проекта. Усещаме доста често огорчението на габровци, но също така се усеща и удовлетворение. Точно затова си заслужава да се изпитат всички възможни нюанси. След това ще дойде пълното удовлетворение, аз вярвам твърдо в това.

Имате ли съмнения в качеството на изпълнение на проекта?

- Проверката е висша форма на доверие. Когато става въпрос за проект с такава сложност и с такъв мащаб има съответните гаранционни срокове. Специално за всички договори по проекта има период за съобщаване и отстраняване на евентуални дефекти. Този период е едногодишен, в него фирмите имат ангажимент да отстранят всички появили се дефекти. Разбира се, нормативно има и други гаранционни срокове, за съответните съоръжения те са различни,  които гарантират отстраняване на дефекти. Качеството на изпълнението на „Водния цикъл” се контролира ежедневно. Има надзорна фирма по проекта, която също извършва ежедневен контрол. Ежедневно при полагане на проводи се проверява – дълбочина на изкопа, подготовка на леглото, пясъчна подложка, уплътняване на насип и всичко останало като дейност до полагане на асфалт. Контролират се също така самите работни програми на строителите, както  и всички мерки за опазване на околната среда. Прави се ежедневен обход на обектите на място, правят се допълнителни лабораторни проби. Например, Община Габрово инициира да се направят изпитания върху химическите и физически свойства на материала на тръбите. Протоколите от лабораториите показаха положителен резултат. Отделно наскоро строителният надзор изиска вземане на проби на качеството на уплътняване на обратния насип, които в момента се обработват и скоро ще можем да обявим резултатите.

- Има ли разминаване в темповете, с които се движи проекта?

- Не разсъждаваме в посока да се удължат сроковете на договорите. Датите, които са фиксирани като крайни срокове на петте договора се съблюдават. Вярно е, налагат се вътрешни размествания в графика на изпълнение, но важното е така да се разположат дейностите, че те да не окажат влияние върху крайния фиксиран срок. Габрово няма благоприятен терен за строителна дейност от този тип. Тесни и стръмни улици, трудно се въвежда временна организация на движение, трудно се обезпечава достъп на гражданите по време на строителството. А ние сме длъжни да го осигурим. Има липса на информация за подземна комуникация. Твърде често, за да се избегне колизия с неизвестни, но съществуващи подземни комуникации, се налага в движение да се променя първоначалното одобреното трасе. Промяната на трасето отнема време. Има много трудни участъци – например квартал Беленци, планински релеф при градски условия. Там се използва и взривен способ. По улица „Николаевска” 156 сградни отклонения трябва да бъдат присъединени към абонатите и едва тогава да се асфалтира улицата. ВиК-системата е единна, тя функционира на принципа на скачените съдове, т.е. трябва да бъде завършен цялостно един териториален обхват от улици, когато са изпълнени и привързани към абонатите всички сградни и домови отклонения, едва тогава може да се изключи старата система, да се прeвключи новия провод в системата и да се премине към възстановителни работи на улични настилки. Важно е да има мобилизация и да се спазят крайните срокове за изпълнението на проекта.  Да има увереност, че се движим с може би не винаги толкова бързи, но устойчиви темпове, така че да бъде спазен крайния срок за изпълнението на проекта.

Запрашеността създава големи проблеми. Преди няколко дни водоноска разпръскваше вода в участъка от ДХС към Колелото и личеше, че се прави. Нямаше прах, поне за момента.

- Всички строителни фирми имат ангажимент да оросяват. Това което е важно е, че изискването на Община Габрово не е ново. Наскоро поискахме да се засилят тези мерки в определени участъци. Там където движението  е най-интензивно и гъстотата на населението е най-висока трябва да се минава до 4 пъти на ден с водоноски. Но решението на въпроса ще дойде от асфалтирането. Към края на този строителен сезон града ни ще има качествено нов облик. Обектите, които са реализирани като провод следва да се асфалтират.

И до края на 2013 г. това ще се случи?

- Такова е изискването на Община Габрово и мобилизацията на всички строителни фирми е за този срок.

Излезе информация, че ще се вземе кредит от 3 770 000 лв. за асфалтирането!

- Проектът се финансира от ОП „Околна среда”. Това означава, че парите са за екологична инфраструктура. Тази програма не финансира асфалтиране на улици, които са извън разкопаните за целите на проекта участъци. Община Габрово взе решение да дофинансира други благоустроителни мероприятия – асфалтиране на улични платна в тяхната цялост, отвъд обхвата на траншеята, финансирана от ОП „Околна среда”. Тъй като Общината не разполага с този значителен ресурс е взето решение да се вземе инвестиционен кредит. На 12 август, понеделник, от 17:30 часа в Ритуалната зала на Община Габрово ще се състои публично обсъждане на вземането на такъв кредит.

“Проектът се финансира от Кохезионния фонд на ЕС и от държавния бюджет на Република България чрез Оперативна програма Околна среда 2007 - 2013”.

Общината е изискала до края на 2013 г. възстановяване на разкопаните улици
netinfo

Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Европейския съюз чрез Оперативна програма „Околна среда  2007 – 2013 г.”. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Община Габрово и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и правителството на Република България, представлявано от Министерството на околната среда и водите.

Общината е изискала до края на 2013 г. възстановяване на разкопаните улици
netinfo

Повече подробности на сайта на проекта: waterprojectgabrovo.eu.