/ iStock/Getty Images
Пиер Паоло Петроне, съдебен антрополог от Неаполския университет Федерико II, който ръководи изследването, казва пред Си Ен Ен, че проектът е започнал, когато е видял „някакъв стъклен материал, който свети от вътрешността на черепа“, докато е работил близо до скелета през 2018 г.

В статия, публикувана по-рано тази година в „New England Journal of Medicine“, Петроне и колегите му разкриват, че този лъскав външен вид е причинен от витрификация на мозъка на жертвата поради силна топлина, последвана от бързо охлаждане.

Говорейки за този процес, Петроне казва: „Мозъкът, изложен на горещата вулканична пепел, първо се втечнява и веднага след това се превръща в стъклен материал чрез бързото охлаждане на вулканичната пепел“.

След по-нататъшен анализ, който включва използването на електронен микроскоп, екипът откри клетки в остъкления мозък. Те са „невероятно добре запазени с резолюция, която е невъзможно да се намери никъде другаде“, според Петроне.

Изследователите също така откриха непокътнати нервни клетки в гръбначния мозък, които, подобно на мозъка, се е „остъклил“.

Последните открития са публикувани в американското списание „PLOS One“.

Гуидо Джордано, вулканолог от Университета Рома Тре, който е работил по проучването, казва пред Си Ен Ен, че овъгленото дърво, открито до скелета, позволява на изследователите да заключат, че мястото е достигнало температура над 500 градуса по Целзий след изригване.

Позовавайки се на последните констатации, Джордано казва, че „съвършенството на съхранението“ при витрификацията е „напълно безпрецедентно“ и той смята, че това е благословия за изследователите.

"Това отваря пространство за изследвания на тези древни народи, които никога не са били възможни", казва той.

Екипът от изследователи, археолози, биолози, криминалисти, неврогенетици и математици от Неапол, Милано и Рим ще продължи да проучва останките.
Те искат да научат повече за процеса на витрификация, включително точните температури, на които са били изложени жертвите, както и скоростта на охлаждане на вулканичната пепел. Те също се надяват да анализират протеините в останките и свързаните с тях гени, според Петроне.

Първата задача е „решаваща за оценката на риска от компетентните органи в случай на евентуално бъдещо изригване на Везувий. Това е най-опасният вулкан в света, който дебне над 3 милиона жители на Неапол и околностите му ”, каза Петроне.