Самолетът на Качински е катастрофирал поради натиск върху екипажа
Самолетът на Качински е катастрофирал поради натиск върху екипажа / снимка: Reuters, архив

Върху екипажа на самолета на полския президент Лех Качински е бил оказан психологически натиск, поради което не е било взето навреме решение за насочване към резервно летище. Това каза председателката на Междудържавния авиационен комитет на Русия (МАК) Татяна Анодина. Днес тя представи пред журналисти заключенията на руските специалисти, разследвали катастрофата, предаде ИТАР-ТАСС.

Командирът на самолета е бил наясно, че метеорологичните условия за кацане в Смоленск са били лоши, но е бил силно мотивиран да приземи самолета именно там, защото при евентуален избор за кацане на друго летище е можел да очаква негативна реакция на главния пътник, каза Анодина.

Психологически натиск върху екипажа оказвал намиралият се в пилотската кабина главнокомандващ ВВС на Полша, генерал Анджей Блашик. В кръвта му е открит алкохол в концентрация от 0,6 промила, съобщи Анодина. За психологическото натоварване допринесло и присъствието на шефа на президентския протокол.

Присъствието на странични лица до пилотите е било в разрез с т. нар. принцип на чистата кабина, допълни Алексей Морозов, председател на техническата комисия на МАК.

След като диспечерът наредил на командира да слезе на височина 500 метра, началникът на президентския протокол казал: "Решението още не е взето". Пилотът отбелязал: "Ако не кацнем тук, той ще ми натяква", съобщи Морозов.

Самолетът на Качински е трябвало да се насочи към резервното летище още на 55 километра от Смоленск, без да намалява допълнително височината, заяви руският експерт. Той подчерта, че пилотът над половин година не бил извършвал кацания в трудни метеорологични условия.

Екипажът е демонстрирал "недостатъчно равнище на професионална подготовка", каза Морозов при представянето на видеоклип за окончателните резултати от разследването. Автопилотът е останал включен, вместо да бъде избран режим на ръчно приземяване, и през последните минути от полета самолетът се е снижавал с вертикална скорост 8 метра в секунда - двойно повече от допустимото, добави той, цитира от БТА.

Експертите установили според Анодина, че самолетът Ту-154М е бил изправен при излитането от Варшава. Преди да се разбие, не е имало повреди в двигателите и системите, нито пожари и експлозии във въздуха, каза тя.

Самолетът кацал при невидими наземни ориентири и екипажът не е реагирал адекватно, когато се е задействала системата за ранно предупреждение. Това е довело до катастрофата, заключи Анодина.

Действията на наземните диспечери и техническите условия на летище Смоленск-Северний не са причина за катастрофата. Пряката причина е фактът, че при неблагоприятни метеорологични условия екипажът не е взел своевременно решение за кацане на резервно летище, обобщи Анодина.

Разследването на катастрофата от МАК приключи, заяви Морозов. Техническата комисия според него е решила "в окончателния доклад да бъдат внесени поправки от технически характер с оглед на забележките на Полша".

Повечето полски забележки бяха свързани с установяването на виновниците, "което не влиза в компетенцията на МАК", отбеляза руският експерт.

Всички забележки на Полша са приложени към окончателния доклад на МАК в оригинал - на полски език. Докладът ще бъде публикуван на руски и английски - езици на Международната асоциация на гражданската авиация ИКАО, посочва ИТАР-ТАСС.

Окончателният доклад на Междудържавния авиационен комитет /МАК/ на Русия за причините за катастрофата на 10 април 2010 г. край Смоленск е едностранен и абсолютно неприемлив. Това заяви адвокат на семействата на загиналите при катастрофата на полския правителствен самолет, цитиран от Ройтерс.

Полският премиер Доналд Туск ще прекъсне отпуската си, за да участва в обсъждането на доклада на МАК, предаде ИТАР-ТАСС. Премиерът ще обяви своята позиция по доклада на пресконференция утре.