Грешка на екипажа довела до инцидента с „Коста Конкордия”
Грешка на екипажа довела до инцидента с „Коста Конкордия” / снимки: Reuters

Грешка на екипажа е основната причина за корабокрушението на италианския пътнически кораб „Коста Конкордиа” край бреговете на остров Джильо. Това потвърдиха пред кореспондента на ИТАР-ТАСС в Италия редица специалисти, сред които и командир на пътнически лайнер. Властите се въздържат от коментари с довода, че първо трябва да се направи подробно разследване.

Междувременно  стана ясно, че капитанът Франческо Скетино е задържан от полицията, съобщи ИТАР-ТАСС. Италианската прокуратура е започнала разследване по обвинение в небрежност, причиняване на щети и непредумишлено убийство. Скетино е застрашен от десет години затвор, посочва Анса. Според АФП капитанът и първият офицер Чиро Амброзио са обвинения са обвинени в убийство, причиняване на щети и напускане на кораба.

Капитанът от крайбрежния град Соренто има зад гърба си 11-годишен опит в управлението на големи круизни кораби. За специалистите е непонятно как оборудваният с високотехнологични навигационни системи съд се е натъкнал на подводни скали, при положение, че е следвал добре изучен маршрут. Според капитана скалите не били обозначени на картата.

Грешка на екипажа довела до инцидента с Коста Конкордия
netinfo

Опровержение на версията, че плавателният съд се е отклонил от курса, който „се използва 52 пъти в годината”, направи Джани Онорато, генерален директор на компанията „Коста крочере”, която притежава кораба заедно с още 14 подобни презокеански лайнери. Впрочем компанията е лидер в морския туризъм.

Според независими експерти обаче аварията е станала заради „човешкия фактор”. „Трудно е да сбъркаш при наличието на цялата тази техника, с която са оборудвани съвременните презокеански пътнически лайнери - радари, GPS-системи”, сподели един от експертите. В същото време изтъкна, че командирът е реагирал „много професионално”.

„Осъзнавайки сериозността на ситуацията с повредения корпус на кораба, той извърши маневри, за да се доближи до брега, а също изкарал лайнера на плитчина, за да избегне потъването”, пояснил събеседникът на агенцията. Спасителите отбелязаха, че въпреки ниските бедстващите пътници са били облагодетелствани от пълното безветрие, посочва БГНЕС.

Грешка на екипажа довела до инцидента с Коста Конкордия
netinfo

Плавателни съдове на бреговата охрана цял ден претърсваха водите на „Коста Конкордия”, но не откриха още тела. Черните кутии на кораба са намерени и предадени на съдебните органи. Повечето хора са стигнали до сушата със спасителни лодки, но някои са плували до брега. Все още за около 40 пътници от кораба „Коста Конкордия” не се знае нищо, съобщават пред агенция Анса представители на пристанищните власти, които отговарят за спасителната операции. Според местния официален представител Джузепе Линарди някои от включените в списъка може да са приютени в частни домове на малкия остров Гиглио.

Сега специалистите се опитват да предотвратят еко катастрофата, застрашаваща акваторията на острова. Резервоарите на кораба, който в петък излезе на плаване из Средиземно море от пристанището Чивитавекия край Рим, са пълни с гориво. Почти 2500 тона могат да се излеят в морето. За изпомпването на горивото е поканена холандска компания, специализирана за такъв род дейност. Освен това корабът не подлежи на ремонт и вероятно ще бъде разглобен на място.