/ iStock/Getty Images
Износените гуми са по-опасни от шофирането в нетрезво състояние, предупреждава ново проучване, цитирано от „Дейли мейл“.

Известно е, че шофирането в нетрезво състояние удължава спирачния път на водачите, тъй като увеличава времето за реакция. Нов научен доклад, изготвен от Кардифския университет във Великобритания, разкрива, че износените гуми увеличават спирачния път седем пъти повече от алкохола.

Това би трябвало да запали червена сигнална лампа в главите на хиляди водачи, които се канят да тръгнат на път по време на настоящите празници.

Констатациите доведоха до призиви законовият минимален протектор на гумите от 1,6 мм във Великобритания да бъде увеличен, за да се предотвратят пътнотранспортни произшествия.

Около 35 процента от фаталните автомобилни катастрофи са причинени от шофиране в нетрезво състояние, тъй като алкохолът увеличава времето на шофьора да реагира на това, което е пред него и следователно увеличава спирачния път.

Проучването установи, че консумацията на алкохол увеличава средно времето, необходимо на шофьорите да реагират на спиране с 18 процента, или 120 милисекунди.

Това означава, че при 110 километра в час това ще доведе до увеличаване на спирачния път с близо 4 метра.

Шокиращите констатации обаче показват, че гумите с протектор от 1,6 мм имат 36 процента по-малко сцепление от гумите в добро състояние, увеличавайки спирачния път до 27 метра.

Докато законовата граница за протектор на гума в Обединеното кралство е 1,6 мм, гумите в „добро“ състояние имат минимум 4 мм протектор.

Професор Питър Уелс, който проведе изследването в университета в Кардиф, каза: „Когато започнахме проучването, не знаехме кой от двата фактора – алкохол или износени гуми – ще окаже най-голямо влияние върху спирачния път, тъй като данните никога не са били сравнявани преди.“

„Да се докаже, че износените гуми увеличават спирачния път седем пъти повече от алкохола, е важно откритие, каза още той и добави: Изследването също така подчертава колко опасни са уж законните гуми, когато става въпрос за нивата на сцепление. Според мен настоящата законова граница е твърде ниска.“
Христо Кьосев/БТА