Продадени са почти всички пакети в курортите за празниците
Продадени са почти всички пакети в курортите за празниците / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Продадени са почти всички пакети в курортите за празниците
36300
Продадени са почти всички пакети в курортите за празниците
  • Продадени са почти всички пакети в курортите за празниците

Интервю с Донка Соколова – председател на Българската асоциация на туристическите агенции

Госпожо Соколова, за предстоящите празници се оказва, че по-малко българи пътуват зад граница. Това означава ли, че се засилва интереса към посрещанато на празниците у нас?

Надявам се, че не е заради кризата това, че повече българи предпочитат нашата страна. Защото нашата политика – на БАТА /Българската асоциация на туристическите агенции/ от няколко години е да мотивираме българските ни клиенти да останат в страната. Това е добре за държавата и бюджета ни в криза. Тази тенденция се задържа от няколко години – около 30 процента повече български клиенти остават в страната. Информацията ми от колегите е, че всички програми и пакети, които те предлагат за страната, са вече почти продадени за Коледните и Новогодишните празници.

За Коледа по традиция българинът предпочита семейната обстановка, празниците около Нова година са по-силните от гледна точка на туристическия бранш, така ли е?


Това, което се забелязва, е, че и за Коледните празници повечето ни клиенти не си оставят вкъщи, а предпочитат с приятели, с роднини да прекарат Коледа някъде навън. Предпочитат се, разбира се, зимните курорти, но не само самите курорти, но се търсят и малки семейни и селски хотелчета. Има и българи, които отиват по това време на морето. Знаете, че морските ни хотели са оборудвани с много добри спа-центрове. Качеството, което дават българските хотели в момента, е на много добро ниво от гледна точка на възможностите за различен вид спа-услуги. Затова се търсят и почивки по празниците и в Хисаря, Велинград, за да може човек да релаксира.

Ако някой в последния момент все пак реши, цената вероятно е малко по-висока, но ще успее ли да открие свободни места? Всъщност научи ли се българинът да резервира рано почивките и празниците си?

От няколко години, особено през последните две , колегите предлагат т.нар. ранни записвания с определена отстъпка, която понякога стига 20 процента. Българите се научиха да ползват това предимство. Естествено, все още не всички имаме този навик да планираме пътуванията и почивките си. Не бих казала, че в последния момент записването би било по-скъпо, стига да се намерят достатъчно места или това, което самият клиент търси.

Пазарът на туристически услуги е много пъстър и е малко абсурден въпросът колко струва едно Коледно или Новогодишно празнуване – вероятно сумите варират в пъти?

Не бих искала да конкретизирам цифри, но за всеки джоб се намира по нещо. Всеки би могъл да попита в своята туристическа агенция и те ще му предложат варианти – особено тази година за предстоящите празници има много голям избор.

Още преди месеци статистиката отчете реален спад на пътуванията на българите зад граница. Към кои дестинации остава най-сериозният интерес на българите да пътуване за тези празници и какъв е според вашите данни спадът?

Спадът е около 30 процента и затова го свързвам ... Просто това е или съвпадение на цифрите или се дължи на това, че точно с толкова – с около 30 на сто, е увеличението на българите, които остават в страната на почивка. Затова свързвам тези две тенденции. Иначе българите, които пътуват по тези празници, обикновено търсят по-екзотични и по-топли места. Има голям интерес към Тунис, към Египет. Няма да споменавам далечните дестинации като Малдивите и Мавриций, те са малко по-скъпи, но не толкова. Наскоро имахме една младоженска двойка, която отиде на Малдивите – в четиризвезден хотел за една седмица почивката им струваше около 1500 евро на човек, което мисля, че е долу-горе поносима цена. Но като цяло действително имаме спад на екскурзиите в чужбина. Естествено, остават Турция и Гърция, като бързо достижими дестинации, но не така, както преди. Намалява и там потокът от туристи, защото пазарът се насища, а и колегите не предлагат нещо ново. Специално за Гърция сме забелязали и спад на качеството на услугите, което е доста обезпокоително. Понякога се дразня, когато чуя от медиите, че качеството на услугата в България не е добро. Напротив – България е в първите пет места по търсене в Европа. Тя се очертава като една близка и сигурна дестинация, при която цената припокрива качеството. Трябва да останем с този имидж специално за Европа, защото над 60 процента от гостите, които посрещаме, са от европейски страни. Ние предоставяме едно изключително добро качество на услугата. Сега българските ни клиенти вече започнаха да го осъзнават, защото хотелиерите им обръщат изключително внимание, като разбраха, че българите са добри клиенти.


То е взаимно – трябваше и хотелиерите да осъзнаят колко ценен турист е българинът.

Абсолютно. Мисля, че те стигнаха до този извод вече.

Очакванията са за около 3 процента ръст през този зимен сезон, но пък намаляват туристите от традиционни за нас пазари като Великобритания. Туристи от кои държави ги заместват и откриваме ли нови пазари?

По статистика – да, отчитаме ръст на записванията, но имаме и традиционни дестинации, страни, които са наши клиенти като Великобритания и скандинавските страни, от които губим туристи. Специално за Великобритания, колкото и да не звучи убедително, кризата си каза своето. Не забравяйте и че специално от Великобритания над 60 000 англичани са си купили собствени жилища тук в България. Т.е. те вече не са в графата туристи, което може би също е причина за този видим спад, но кризата там си каза също думата. Англичаните може би не са толкова засегнати от кризата, но са много предпазливи в разходите си. Това, което бихме искали да направим, за да компенсираме тези не загубени, а по-скоро засегнати пазари, е да активираме други пазари или традиционни пазари. Пак ще се върна към руския пазар, който е структурно определящ пазар за България. Предстои ни среща с външния министър Николай Младенов, за да оптимизираме работата на консулските служби в Русия и страните от ОНД, за да подпомогнем нашите колеги туроператори там. Това е изключително важен пазар, който не бива да бъде подценяван. Руският пазар е важен не само за морския ни туризъм, но и за зимния, защото руските туристи са един от шансовете ни, при положение че губим туристи от Великобритания. Другият ни важен пазар е Сърбия, на който много се надяваме не само за море, но и за зимата. Там отчитаме интерес, в Македония също. Другото, което поставихме на срещата си с премиера неотдавна, е въпросът за турските визи. Защото турският пазар не е за подценяване и там има интерес към зимните ни курорти. Затова трябва да се оптимизира и улесни достъпът до български визи  в консулствата ни в Анкара и Истанбул.

Посрещате новата година със заложено вече повишение на ставката на ДДС в туризма за груповите почивки, която беше 7 процента /бел. ред. ставката се изравнява за груповите и за индивидуалните почивки и ще бъде 9 на сто от 1 април/ . Очакванията ви, има ли шанс да се отложи тази по-висока ставка за есента, за да се спаси летният сезон?

Силно се надяваме това да е възможно, защото законът вече е минал на второ четене. Надяваме се депутатите да проявят разбиране, за да може да се отложи датата – 1 април, която според нас е необоснована. Договорите и за зимата и за лятото бяха сключени до края на август, така че не може да ги разделиш. Зимният туризъм е само 20 процента от приходите на България от туризъм. Другите 80 процента де факто са от приходите от морски туризъм. Не би могло и не би било редно да се разделят тези два сезона, защото по-големите приходи в туризма идват след 1 април. Надяваме се действително на разумното поведение на депутатите, за да може да се прегласува това. Нашите действителни притеснения са за това, че осигурителните прагове на туристическия бранш са вдигнати с 13 процента и добавянето на 2-та процента ДДС към пакета, ще оскъпи пакетите, които ще предложим в чужбина с около 10 на сто. Това вече е опасно за конкурентноспособността на българския туристически продукт. Не става въпрос само за доверието, в тази тотална криза в световен мащаб първосигналното е цената. Така че едно малко камъче от 2 процента, може да прекатури цялата каруца. Може и някои договори да бъдат анулирани само заради това в зависимост от обема на договора – това са нашите опасения.