Фандъкова: Трябва да се работи активно по въпроса със задръстванията
Фандъкова: Трябва да се работи активно по въпроса със задръстванията / снимка: Sofia Photo Agency

Интервю с кандидата за столичен кмет на ГЕРБ и на десницата Йорданка Фандъкова в предаването "Седмицата" на Дарик:

Мото - "София в добри ръце". Хайде да видим какви са добрите ви идеи. Да започнем с парите. През седмицата публикациите са, че вие обещавате да не вдигате местните данъци през мандата ви. Обаче да уточним какво значи това. Това означава ли, че колкото пари съм дал 2008 г. като данък, толкова ще давам. . . 2009 г., толкова ще дам и през 2010 г., или просто няма да промените само процента на данъчната ставка, но ще промените базата и пак накрая ще дам повече пари за данъци?

Ами, аз искам да кажа, че наистина на първо място в ситуацията на тази тежка икономическа и финансова криза трябва да говорим наистина за възможностите не само на бюджета, а изобщо за възможностите за финансиране на всички проекти, които са започнали и които трябва да започнем, за решаването на проблемите и за развитието най-вече на града. Така че със сигурност според мен трябва много внимателно да се подхожда към приходната част, тоест към данъците, които столичани плащат. Не би следвало така да говорим - вдигане, сваляне и т.н., а трябва да направим един много внимателен анализ на приходи и възможности за приходи. Но, от друга страна пък, е много важно именно в тази ситуация, когато всяко семейство усеща върху себе си тежестта на тази криза, всеки човек я усеща, да можем да им гарантираме това спокойствие, че няма да се вдигат данъците. . . аз не бих казала до края на мандата, защото нещата се развиват, говорим за 2010 година. Разбира се, решението се взима, знаете, и от Общинския съвет. Но това, което аз ще настоявам, е да не се отразяват в минус на бюджета на семействата.

Тоест да не се променя нито данъчната ставка, нито данъчната основа, или ако нещо от двете се променя, то да бъде. . . увеличава, то да бъде за сметка на намаление на другото - това е вашето предложение?

Пак ще кажа, че това е моята теза. И вече е въпрос наистина на сериозни анализи, на мнението на експертите, разговорите с тях и най-вече разговорите с хората. Защото според мен. . . това, което за мен е изключително важно в управлението, това е да влязат гражданските организации и гражданите като част от процеса на взимане на решения не само през своите политически представители, каквито са общинските съветници, а и с прякото участие в обсъжданията, в дискусиите. И мисля, че така се взимат и най-правилните решения.

Таксата за сметта. Българската стопанска камара протестира през седмицата и иска тя да се определя само на базата на критерии, свързани с количеството на генерирани и третирани отпадъци, защото сега това е втори имуществен данък, обвързан с данъчната оценка, и всъщност никого не стимулира да хвърля по-малко боклук. Вие готова ли сте на такава промяна?

Аз мисля, че това е посоката, в която трябва да вървим. Всъщност съвсем логично е да може да се определя такса на база на генериран боклук. Все пак има една историческа традиция, ако мога така да кажа, и едни възможности. Нека да бъдем много честни и откровени, ние сме почти в края на календарната година, в момент, в който се разглежда проект за бюджет. Така че това, върху което ще работим усилено през следващата година, е именно възможностите за промяна.

Тоест от 2011 г. е възможно да плащаш за това, особено пък за бизнеса важи, за това, което изхвърляш като боклук, а не за това, което имаш като площ на офис?

Ние сме разговаряли с представителите на бизнеса и аз зная, че те имат този проблем и го поставят пред нас. И затова съм готова заедно с тях и с представителите на Общинския съвет, с експертите да коментираме и да потърсим тези варианти. И ще кажа и още нещо - много важно е да направим добрите партньорства с европейски градове и региони, които имат опита, добрия опит в това отношение. Ние имаме много добър контакт и договореност за съвместна работа с Женева, един град, който със сигурност е решил голяма част от проблемите. Нашите партньори са готови. . .

Как се плаща за боклука в Женева? Питали ли сте?

Именно в тази посока, в която казах, че ще разговаряме и ще търсим решенията, нашите партньори са готови да помагат със своя опит, със своите експерти, да работят заедно с нашите, за да се търсят добрите решения. Според мен всяко еднолично решение крие рискове. Затова казвам, че по-скоро за мен е важен стилът, важен е подходът. И това, което е в моя стил през всичките тези 12 години вече станаха, в които аз имам управленски опит, е именно това - да не се бърза с обещания, особено в ситуацията на кампания това винаги се изкушава човек, да дава обещания, а да се . . .

На мен ми е интересно все пак каква . . .

. . . подхожда много отговорно към промени, към взимането на решения за промени. Пак казвам, че това е логиката, това е и практиката - да се върви в тази посока.

Да се плаща за хвърлен боклук, а не . . .

За количество.

. . . а не за това какъв имот имаш, това да определя таксата ти за боклук.

При всички случаи, пак ще подчертая, това е посоката, в която ще работим.

Ще бъде ли готов до края на мандата ви заводът за боклук?

Ами, вие знаете, че в момента тече процедурата. Слава Богу вече всички въпросителни бяха изчистени, и то с помощта, разбира се, на новото правителство, което вече не воюва със София. Знаете, че има осигурени средства по програма "Екология". Изобщо финансирането е осигурено. Договорени са и средствата за съфинансиране, така че в началото на 2010 година да започне това строителство.

И за колко ще стане?

Аз лично смятам, че в рамките на 2 години, 2 години и половина може вече да имаме. . .

Ама, считано от 2010 г., тоест след края на мандата ви ще стане. . .

Ами, аз не мисля, че всичко трябва да се обвързва с край или началото на мандат. Важното е да има последователност, да има устойчивост и да се решават проблемите така, че да се виждат резултатите, а не само мандатно да мислим. Така че за мен не е толкова важно дали, ако аз ще бъда . . .

Вие ще режете лентата.

. . . избрана и получа доверието на столичани, дали точно аз ще режа лентата. Това не е важно. Важното е да се види, че нещата се развиват в сроковете, в които са договорени, и ще се случат в интерес, разбира се, на нашия град.

Къде ще складирате боклука докато бъде построен заводът? Ще продължи ли това пазарене с общини из цяла България къде да се карат балите?

Вие знаете, че всъщност въпросът е в балите - нещо, което беше наследено от екипа на г-н Борисов и което в края на краищата намери и намира своето решение. Аз искам да кажа, че за мен много важен е този подход - с ясната програма, при това със срокове и осигурено финансиране, за управление във всяка една сфера. И вие знаете, че в сферата на отпадъците има такава програма, тя се изпълнява. Този проблем остава докато бъде решен. И в момента нашият наистина голям шанс е, че всички институции можем да работим заедно и да търсим най-добрите решения.

Как ще накарате софиянци да си хвърлят боклука разделно, тоест да го събират разделно и така да го изхвърлят, при положение, че вече доста години продължава една безсмислена суха тренировка там, където има отделни кофи, а те после ги изсипват на едно място много често, и никой не вижда ефекта от тази работа, че се е старал. . .

Аз мисля, че вие всъщност отговорихте на въпроса. Наистина трябва да се докаже, че има ефект. И съм сигурна, че хората тогава ще повярват и ще бъдат малко по-активни. Разбира се, това е един дълъг процес. . .

Тоест при вас, при ваше управление всичкият боклук в София. . . ще бъде започнато да се вдига жълтата кофа от жълт камион?

Нека да сме сигурни, че всичко това ще бъде ефективно и да провеждаме своите кампании сред хората и обучението, разбира се, и във. . . най-вече разчитам на младите хора, които имат това особено внимание към екологията. Аз мисля, че ще се съгласите, че точно младите хора наистина обръщат внимание на тези процеси. Нека отново да подчертая, че това са процеси, които са се случвали във времето назад, или се случват в момента и в други страни, и винаги трябва да търсим този добър опит, защото, пак ще кажа, това е процес. Аз по-скоро бих акцентирала и на още едно нещо - че всички заедно всъщност имаме голямо отношение към чистотата на града. Ако общината, ако институциите имат задължението за сметосъбиране, сметоизвозване, то всички граждани имаме отношение към поддържането на чистотата. И аз в тази посока бих работила много активно - да се обединим с гражданите да не хвърляме фасовете си на улицата или боклука през балконите, защото до всеки блок да сложим по един служител, пак няма да се справим, ако наистина нямаме това отношение. Но има и нещо друго, и тук аз ще върна топката в полето на общината. Когато едно място е добре поддържано, тогава и хората са по-дисциплинирани.

На колко време ще се мие всяка една улица в София по време на вашето управление, ако станете кмет? Знаете ли, аз вече, вероятно ще говоря и с други кандидати, очаквам някакви конкретни ангажименти. И да гледаш. . . ето, вие поехте ангажимент примерно за боклука, завода в какъв срок го виждате, но има и по-дребни неща. Не мога да разбера как като отидеш в Германия, ами всяка нощ мият, всички улици изглежда, че мият, а пък тук не мога да хвана кога мият нашата улица. Не мога да хвана какъв е принципът, на който се решава кога ще се мие. . .

Вие знаете много добре, че всъщност качеството на услугата зависи, разбира се, и е свързано с цената. Тук е важно наистина да не натежава на софиянци допълнителен ресурс. Но пък отговорността на общината тук ще бъде с този ресурс да осигури по-високото качество. И тук шансът е. . . нека да подчертая, че в края на краищата през изминалите две години общината успя да се справи с монопола при почистването. Това беше изключително важно. Имаме осигурена конкуренция и сега се подготвят. . . и тук е шансът може би, шансът на бъдещия кмет да вземе активното участие и да осигури изпълнението на своя ангажимент при подготовката на новите конкурси, защото там трябва да бъдат заложени именно тези условия, които да осигурят по-високото качество. . .

И каква ще бъде вашата цел? По-конкретно. . .

Аз ще кажа, че за мен е много важно да се акцентира на машинното почистване - както метенето, така и миенето. Знаете, виждали са ги много голяма част от гражданите на София и в други европейски градове, малките машинки, които метат и съответно гарантират малко по-голяма ефективност, съответно и по-често миене дотолкова, доколкото позволяват, пак ще кажа, финансовите възможности.

Добре, "Московска" на колко време ще се мие? Каква е вашата цел? Вие каква задача ще поставите пред експертите, които ще водят разговорите?

Сега, аз не мисля, че можем да говорим за конкретна улица и конкретен район. Пак ще кажа, че много е важно всичко това да се обвърже, целите със средствата, и да се коментира спрямо възможностите. Аз съм сигурна, пак казвам, че когато има конкуренцията, могат да бъдат заложени по-добрите условия. И ще участвам активно в разработването на тези условия.

Другата голяма тема е придвижването. Коя нова линия ще е готова до края на мандата ви на метрото?

Вие знаете, че в момента има вече осигуреното финансиране и за втория метродиаметър - от надлез "Надежда" до "Лозенец", до "Кемпински". . .

Това ще е готово ли в следващите две години?

Това ще бъде готово отново по график. Може би не в самия край на мандата, а след него. . .

Пак няма да режете лентата, малко след това ще стане.

Не става дума за рязане на ленти. Аз пак ще ви кажа, много е хубаво да се режат ленти, когато имаш конкретното участие. През последните две години ние имахме възможност доста ленти да прережем и това е много хубаво. Вчера открихме. . . г-н Герджиков преряза лентата заедно с кмета на "Подуене" на моста, който беше реконструиран, който между другото не беше ремонтиран от 1917 г. . .

Откакто е станал мост.

Откакто е станал мост. И ето това е едно конкретно решение. До края на годината предстоят още пет моста да бъдат приключени с пълната им реконструкция. И тук вече говорим за конкретни резултати. И понеже вие обичате конкретните неща, затова давам и този пример - програмата, която представям, включва съвсем конкретни ангажименти с конкретни проекти. Защото нека да не забравяме, че това е частичен избор, ние сме в средата на един мандат, от началото на който са започнали да се изпълняват редица проекти. Моят ангажимент ще бъде не да. . . не само да запазя темпото, а и да го ускоря, защото вече имаме и голямата подкрепа както от страна на държавните органи, така и от нашите партньори в Брюксел. И тук нека да се върна към първия ви въпрос за финансирането. Изключително важно е, особено в условия на криза това често го повтаряме, но за мен е важно винаги - да се използват всички източници на финансиране, така че да не се дублират. Когато имаш възможност и е въпрос само на усилие и капацитет да подготвиш добър проект и той да бъде финансиран от европейските средства, не е нужно да залагаш тези средства в бюджета и да утежняваш по този начин изпълнението на други задачи. Вчера, знаете, бяха подписани договорите за малките общини. Четиристотин милиона лева всъщност предоставя Европа за развитие на малките общини. И при положение, че тази програма съществува и се знае, според мен не е нужно от държавния бюджет да се насочват огромни инвестиции към малки общини. Така че ето тук една надежда за София.

Още една конкретна тема от седмицата, свързана с транспорта. Вие подкрепяте ли премахването на нощния транспорт в София, който се оказал неуспешен? Той беше обявен като безплатен, защото нямало кондуктори, които да проверяват, контрольори, които да проверяват дали си дупчиш билета, и най-накрая то очевидно излязла губеща работата. Но пък се питам защо в Лондон например има, наистина не много евтин, но не и скъп като такси, рейс, който обикаля града нощем, пък София да няма?

Аз не виждам нищо лошо да има нощен транспорт, ако има пътници. Тоест трябва да има я една линия, когато в нея се возят хора. Не мисля, че тя трябва да бъде безплатна, защото безплатен обяд няма. Въпросът е да има удобството и хората вместо да се ангажират само с таксита, да могат да ползват този транспорт. Но е въпрос на ефективност. Не може да имаме една линия, в която никой не пътува или пътуват двама души. Това очевидно не е в интерес на всички. Нека не забравяме, че кметът, общината, общинският съвет всъщност оперират с парите на хората. И в този смисъл те трябва, от една страна, да изпълняват техните задачи, да им създават добрите условия, но, от друга страна, трябва все пак да внимават да ги насочват ефективно.

Ще ограничите ли влизането в центъра на София с кола, за да намалите задръстванията?

Аз мисля, че в тази посока трябва да се работи много активно. Само ще кажа, че по отношение на трафика това е една дългосрочна задача. Има краткосрочни мерки, върху които ще работим, и това са неща, които се правят и в момента. По отношение на облекчаване - в някои части използване на вълната, зелената вълна, когато това е възможно, използване на различна маркировка. Но в дългосрочен план трябва да се разработи този генерален план за трафика. И тук вече имаме шанса да използваме модерни, нови технологии, опита на европейските градове. Преди два дни се проведе една конференция, в която беше представен проектът "Smart City", не зная доколко вашите слушатели са запознати, става дума за интелигентно управление на трафика. Това изисква, разбира се, сериозни инвестиции. Ние имаме договореност с нашите партньори, че те ще ни помогнат безвъзмездно най-напред в организацията и планирането на нещата, но след това да се търсят европейски средства за финансиране. . . когато се насочва трафикът така, че наистина да се избягват централните райони, защото центърът на София е пренаситен. Но нека да кажем, че за да може да се облекчи този трафик в центъра, е важно да има добрия градски транспорт. И в това отношение метрото е едно. . . не панацея, но едно изключително добро решение. И хората вече го виждат с линията, която беше пусната преди известно време.

Тоест в рамките на вашия кратък мандат вие ще приложите ли някаква мярка, с която да не може да се влиза в центъра, например както е в някои градове, според номера на колата - дали завършва на четна. . .

Не, не мисля, че. . .

. . . или нечетна цифра, вариант "А", или пък да стане платен, както е в огромен брой градове, особено столици, в Европа? Слагат се камери, слагат се детектори, които маркират колата, когато влиза, и респективно собственикът й. . .. . . трябва да плаща някаква такса.

Аз, разбира се, пак казвам, че това е въпрос на анализи, но аз не смятам, че в рамките на следващите две години. . .

Това е възможно.

. . . това би било добър ход, защото пак ще кажа, че е важно да се гледа комплексно. Когато са осигурени условията за придвижване, когато са осигурени различните места, възможности за паркиране, тогава вече има основания това нещо да се прилага постепенно.

Колко паркинги за колко коли и къде ще направите в следващите две години? Какъв е планът ви?

Ами, тъй като вече има отредени места за 20 нови паркинга, аз мисля, че съвсем разумно е да говорим за използване най-напред на тези възможности. Това са предимно в централна градска част. Те са заложени в общия. . .

А многоетажни паркинги. . . .

Ами, различни, според мястото и. . .

Тоест най-сетне в София ще се появи многоетажен паркинг?

Ами, би следвало и е време вече. Мисля, че има основание за това и аз със сигурност ще положа усилия това да започне в рамките на тези две години.

Ще оставите ли паяците? Понеже и такъв дебат има обикновено в кандидаткметска кампания. Има кандидати, които са против тях.

Ами, всеки гражданин, който е изпитал това неудобство, би казал своето мнение. Аз като шофьор мога да кажа също, че. . .

Вдигали ли са ви с паяк?

Ами, само веднъж. Аз общо взето съм доста дисциплиниран шофьор и тогава наистина бях леко ядосана, защото смятах, че нямат основания, но така или иначе това се случи. Беше преди много години, слава Богу. От тогава много внимавам. Те действат дисциплиниращо. Но аз бих работила към това не да няма изобщо паяци, но те да се намесват там, където някоя кола създава проблем за движението, а не да спират те самите движението и да става една голяма опашка след тях, което се случва.

Ще има ли пари София мащабно да инвестира в тротоари? Знаете ли, аз чакам момента, в който с детска количка ще може от "Дарик" радио да отидем до "Московска" и навсякъде да има скосявания, които да не са идиотски завършващи в някаква канавка, и не по тротоара детето да се тресе цялото. Това ще се случи ли? Това е булевардът на властта.

Това е наистина. . . Аз вече като жена тук ще кажа, че това е и моята визия, защото е много важно и заради хората с увреждания, и заради майките с количките, пък и заради нормалните хора, които ходят по тротоарите. . .

. . . плочките подскачат.

. . . тази програма да се разширява. И пак ще кажа, че вчера при откриването на моста това ми беше първият въпрос, преди да отида там - дали са ремонтирани тротоарите. Защото трябва да се използва всяка възможност да. . .

Ремонтирани ли са?

Да, бяха ремонтирани на моста и това, разбира се, трябва да продължи и по улиците. Като нека да кажем все пак, че тази програма е стартирала, но се изискват. . . и вие не случайно зададохте въпроса за финансирането. Всичко е въпрос и до финансиране. И тук ще подчертая, че моето основно усилие ще бъде насочено към максималното използване не само на оперативните програми и разработването на добри проекти, защото трябва да припомня, че София има до този момент най-доброто усвояване с
най-добрите, но големи проекти, които са финансирани по оперативните програми, но ние имаме много резерви по отношение на използването на други програми, които са за директно финансиране от Европейската комисия и различните комисии. Ние имаме тази информация и тази готовност да работим активно. Затова и мисля, че за много от проблемите на София могат да се намерят средства по този начин.

Знаете ли как ремонтираха нашата улица? Аз по някой път се чудя изобщо някой мисли ли, като се прави. Дойдоха от "Топлофикация", изкопаха в единия край, смениха техните тръби, които са по-високо от тия стари канализационни тръби на "Софийска вода". Две години по-рано енергото потроши тротоара и горе-долу пооправи, колкото можаха. След това теглиха, така, един асфалт само върху онази част, която трябва, и всъщност нищо не се свърши, защото сега като протекат канализационните тръби, те си текат, ще потрошат тръбите на "Топлофикация", за да ги оправят, пак ще се копае, пак ще се затваря цялата улица, пак ще се реорганизира градският транспорт. Въобще някой мисли ли по-мащабно, дори когато става дума да частни дружества, както е в случая с електроразпределение, телекомуникации? Като ще се копае, по-добре да не се харчат пари за новия асфалтирания, като се съберат всички, тогава да се правят ремонт.

Това е един от огромните проблеми, който всичките тези много години, които минаха назад, според мен създаваше неудобства за целия град. Изобщо според мен един от основните проблеми е липсата на съгласуваност в усилията на различни институции и организации - нещо, което смятам, че вече е крайно време да можем да преодолеем. И ако говоря за възможностите за подреждане на нашия град, пак ще кажа, аз като жена акцентирам върху това, върху подреждането на нещата, това са усилията за съгласуваност. И тук общината има своите възможности да въздейства, защото. . .

Тоест при вашия мандат ремонти на улици ще се правят по начина, по който казахте за моста, като не може да се направи тротоарът, няма да се копае изобщо, та едното да разваля другото - всичко открай докрай?

Това, което аз мога да кажа, е, че със сигурност аз ще положа максималните усилия този процес не само да започне, а да се види от гражданите, че има наистина съгласувани действия при различните не само ремонти, изобщо при различните дейности в града.

Ще сложите ли знаци, така че чужд инвеститор, влизащ през "Калотина", да може да намери общината и да ви даде пари? Замисляли ли сте се, че. . . Всъщност аз не съм видял някъде да пише къде е, както е във всички големи и не толкова големи градове по света, къде е общината, къде е катедралата на града, къде се намират основните музеи. Такива табели в София няма.

Това е едно усилие, което може да има резултат в рамките макар и на. . .

Това не е толкова скъпо според мен.

. . . двете години. Аз самата се занимавах няколко години, макар и индиректно, като заместник-кмет по тези въпроси. И смятам, че вече започна и поставянето на новите табели и това дава възможност да продължим и да бъдем по-активни. Така че и на мен като гражданин, особено когато шофирам, налагало ми се е да търся някаква улица и да обикалям.

Не, ние си ги знаем, ама все пак може би ще започнат да идват и повече чужденци.

Ами, не, дори и за нас това понякога е трудно. Така че това е едно усилие, което със сигурност би могло да даде резултат в по-краткосрочен план.

Ще затворите ли окончателно "Кремиковци", за да се разшири градът? Каква е вашата визия?

Е, вие знаете, че общината не затваря и не отваря "Кремиковци".

Добре, каква е вашата визия? Трябва ли, това е верният въпрос, трябва ли да бъде затворено окончателно "Кремиковци", да няма там завод и градът да се разшири в тази посока?

Аз смятам, че там има много добри условия за изграждане на центрове или на център, който да обединява усилията на науката, бизнеса, икономиката, научно-изследователски център. И това е наистина, вече като министър на образованието, младежта и науката ще кажа, че това е едно усилие, което ние заложихме в нашата програма, за създаването на повече такива центрове, защото това е бъдещето и това е гаранцията за развитието на страната. И мисля, че там има достатъчно възможности за това. Разбира се, важно е градът ни да бъде. . . да се изчисти въздухът. Мисля, че всички сме свидетели, откакто започна да спира комбинатът, че има ефект. Така че аз не съм привърженик на това да има в близост до града нещо, което замърсява.

А подкрепяте ли тази идея Националният стадион да бъде преместен в покрайнините, идея на сегашния главен архитект, че като има мач да не се задръства центърът на София?

Ами, аз пак ще кажа, че всяка добра идея бих подкрепила, когато видя, че тя обаче изпълнява задачите на всички, които имат интерес. Разбира се, трябва да има място за футбол, ние всички знаем колко важно е това за хората. Въпрос на обсъждане, на разглеждане. Националният стадион си е национален стадион, той има своите задачи. Хубаво е да строим още стадиони, спортни площадки, това е един от моите специални приоритети по отношение на създаване на условия за спорт. Тази година успяхме, така, чрез приватизационния фонд да бъдат финансирани над 65, близо 70 спортни площадки. Това трябва да продължи и трябва да имаме усилията заедно вече с държавата, с министерството на спорта и за по-големи - спортна зала, стадион. Това е нещо, което е много важно за младите хора и хората изобщо.

Планът на министерството, на което сте все още министър, на образованието, за мандата е всички деца да тръгват на забавачка на 5 години. Обаче къде? Какъв е вашият пък план за София? Колко нови детски градини? Ще има ли всъщност място за всяко дете, което ще тръгва на 5 години на детска. . .

Това е цел и ние вече изпълняваме тази цел в продължение на няколко години. И аз все пак тук ще подчертая, че в. . . за първи път от 20-25 години в София започнаха да се строят детски градини именно с цел решаването на една от многото кризи, които нашият екип завари. Тези усилия вече получиха и своите първи резултати. Аз само ще ви кажа, че за последните четири години, откакто ние работим, да кажем, че усилията започнаха да се увенчават с резултати през последните три, са разкрити над 5000 нови места. Програмата се изпълнява много успешно. Тази седмица, която предстои, отново има откриване на нова детска градина. Разбира се, обаче ние си поставяме разумните цели да започнем пълния обхват отгоре надолу, от по-голямата възраст към по-малката. И ние бяхме изключително внимателни, когато правихме своите разчети в министерството за въвеждане на тази мярка, която е изключително важна, и за България дори е закъсняла, за осигуряването на обхвата на петгодишните. Аз съм убедена, че за две години в София можем да поемем не само пълния обхват на петгодишните, а и до голяма степен решаването на проблема с детските градини на децата между три и шест години, защото това е важно, това е образователният етап, предучилищното образование. Вече по отношение на детските ясли, там ще полагаме усилия. Но нека не забравяме, че София расте непрекъснато, така че трябва много да се внимава с прогнозите, с анализите. Усилията са важни и всички проекти, които сме разработили, да се изпълняват в срок. . . И аз тук имам, както знаете, и личния ангажимент и ще се старая дори да се разширява тази програма максимално, така че в следващите две години да постигнем това, което сме постигнали за предишните три.

Ако станете кмет, глутницата от бездомни кучета на "Дондуков" под "Дарик" радио ще продължи ли да се разхожда? Значи, не ми се мисли, след като на улицата на властта има такава глутница, какво е пък по кварталите. Това е седмицата, в която, да кажем, куче разкъса дете в Разград. То може да стане и в София.

Проблемът с бездомните кучета трябва да го обвържем и с домашните кучета. И в нашата програма са разработени тези неща много внимателно. От една страна, да не излезем от програмата за хуманна. . . хуманно решение на тези проблеми, но от друга страна, да гарантираме наистина спокойствието на хората. И аз тук искам да подчертая и да призова всички софиянци - нека не забравяме, че голяма част от бездомните кучета са бивши домашни кучета. Това и неправителствените организации скоро алармираха. Знаете, че всички ние, които обичаме животните, сме свидетели на това, че когато се родят нови кучета, много от хората ги изнасят на улицата или просто. . .

Вие какво ще правите? Като ги изнесат . .

За мен трябва да се акцентира в две посоки.

. . . някой трябва да ги прибира.

От една страна, по отношение на глутниците и на бездомните кучета да се работи за ускоряване изпълнението на програмата, която вече съществува, за разкриване на нови приюти. От друга страна обаче, да се акцентира върху регистрацията на домашните кучета. Това е нещо, в което всички софиянци, включително и община, и граждани, които имат кучета, длъжници на хората, защото процентът е изключително минимален на регистрираните кучета. И тук мисля, че вече и с. . .

Ще въведете наказания за нерегистрираните?

. . . домоуправителите, които вече имат ангажименти и по закон, мисля, че заедно можем да намерим добрите решения да направим регистрацията и съответно да има и санкции за тези, които не изпълняват ангажиментите си по закон.

Колко заместник-кметове ще има, остават ли седем?

Ами, аз не мисля, че в момента е нужно да коментираме някаква промяна, защото, пак ще кажа, времето е кратко, аз съм човек, който разчита на екип. Доброто управление, според мен, има нужда от екип. Аз познавам хората в общината, познавам и силните, и слабите страни. И мисля, че когато има ясната визия, можем да работим заедно.

Ще послушате ли съвета на Берлускони към Бойко Борисов да натовари с отговорности във властта партньорите си? Вас ви подкрепят доста партии. Ще направите ли зам.-кметове от тях?

Не сме коментирали въпроса за някакви постове. За мен за София е много важна тази подкрепа, за мен самата е важна. И аз благодаря за подкрепата на десните партии, на партиите, които могат заедно да работят, за да продължим дясноцентристкото управление на София. Това е изключително важно, то се оценява не само от гражданите, то се оценява и от партньорите ни от Брюксел. Така че аз съм човек, който цени партньорството, и със сигурност ще търсим съвместно решаването на проблемите. Това е по-важно, а не постовете.

Кого ще предложите за министър на образованието на премиера, ако станете кмет? Вие сте. . .

Ами, това е въпрос на бъдещи обсъждания. Има различни варианти. Аз съм работила с много хора, които са част от екипа. . .

Сергей Игнатов, той сега е изпълняващ длъжността?

В момента г-н Игнатов изпълнява тази длъжност, продължава изпълнението на програмата. Наистина въпрос на обсъждане за това кои са най-важните задачи и кой би могъл да поеме. За мен беше важно да направим програмата, това е нещо, което, и то програма в продължение на следващите четири години, за да може да се гарантират изпълнението на всички ангажименти, които поехме пред гражданите на България, които на 5 юли ни гласуваха огромно доверие. И ГЕРБ вече има и първите си резултати.