Руският пазар се сви за родното вино
Руският пазар се сви за родното вино / Thinkstock/Getty Images

Руският пазар е силно свит за търговия с българско вино и ако до 2014 г. 45-50 на сто от винения ни експорт е бил за Руската федерация, сега ситуацията е утежнена. Това заяви директорът на Изпълнителната агенция по лозата и виното инж. Красимир
Коев в "Международен панаир Пловдив"
, където се откри изложбата "Винария".

Изнесеното вино през миналата година е 58 млн. литра. Заради наложените на Русия санкции, имаме огромни затруднения с експорта на вино. "Невъзможно е да осъществяваме транспорт през Украйна и това става през Прибалтийските републики. По този начин обаче има голямо оскъпяване. Често руските търговци на вино изобщо не поръчват. Заради спада на руската рубла, пазарът се сви", каза инж. Коев. По думите му обаче се е увеличил износът за китайския пазар. През миналата година за Китай са били изнесени над 5 млн. литра вино, а за САЩ - над 1 млн. литра.

2014 г. е годината на най-лошата реколта за лозарите и винарите през последните 30 г., каза още инж. Коев. Ако през 2013 г. са били произведени 250 000 т грозде, то през миналата година количествата са били едва 109 000 т. Производството на вино също се е свило от 172,5 млн. литра през 2013-а на 76,2 млн. л през миналата година. Това е значителен спад, но нямаме притеснения, че ще изпаднем от винената карта на света, каза инж. Красимир Коев. Винените предприятия у нас се увеличават и спечелените от тях международни отличия през миналата година са над 150, допълни той.

Продължават инвестициите в избите и маркетинговата дейност, посочи и председателят на Националната лозаро-винарска камара Радослав Радев. Кризата се отразява и в нашия бранш, но гледаме напред, допълни той.

По думите на инж. Коев, тенденцията за лош имидж на българските вина като некачествени, вече е отшумяла. Не може да се говори, че продаваме евтино, тъй като страни като Чили, Аржентина, Република Южна Африка, Нова Зеландия, Австралия, Италия и Испания предлагат наливно качествено вино по 0,30 евро, нашите вина за износ са по 0,75-1,20 евро, посочи инж. Коев.

Конкуренцията е огромна, вече има сортове, при които добивите са от 3 до 5 тона на декар, така себестойността е по-ниска, обясни директорът на ИАЛВ. Той допълни, че българските вина са ценени от родния потребител и едва 5 процента от консумацията на вино у нас е от внос.

Източник: БТА