ЕРП-тата дадоха данни за какъв период са сметките за ток
ЕРП-тата дадоха данни за какъв период са сметките за ток / снимка: Guliver/Getty Images
ЕРП-тата дадоха данни за какъв период са сметките за ток
77164
ЕРП-тата дадоха данни за какъв период са сметките за ток
  • ЕРП-тата дадоха данни за какъв период са сметките за ток

Трите енергоразпределителни дружества отхвърлиха съмненията, че изпращат на абонатите си 40-дневни сметки за ток. От ЕВН обявиха, че нищожен процент от ноемврийските сметки за ток са за повече от 31 дни и то заради авария в края на октомври.

На вчерашното правителствено заседание вицепремиерът Томислав Дончев информира колегите си за няколко сигнала от граждани, че дружествата отново работят с 40-дневни сметки за ток.

Бойко Борисов репликира подчинените си с настояване дружествата „да бъдат извикани” и да бъдат призовани да пращат ритмично фактурите. Премиерът отбелязва многозначително: „Вече един път това успя!”.

През февруари м.г. първото правителството на Борисов подаде оставка заради улични протести, които започнаха като недоволство от високите сметки за ток.

След сигнали на граждани до вицепремиера Томислав Дончев и енергийния министър Теменужка Петкова за сметки с отчет от 40 дни, министерството на енергетиката е поискало справка за последния месец от трите дружества.

Поисканата справка е аргументирана със зачестили запитвания на граждани със съмнения, че получените фактури за ноември са необосновано завишени. Според справката на около 2% са фактурите с период на отчитане над 31 дни и няма над 35.

„Ние ще проверим всяка сметка, ако се отнася до нас, тъй като то не е персонализирано, че се отнася за ЧЕЗ. Всеки сигнал от клиенти ние го проверяваме. И молим всички сигнали, които са постъпили в министерството или в ДКЕВР, да ни бъдат предадени, за да ги проверим. Все пак ние обслужваме 2,2 млн. абоната”, заяви Мария Дойчинова от ЧЕЗ.

„Има един 0,5%, който е отчетен за 32 дни, т.е. с ден повече, но това са клиенти, до които достъпът до населените места е бил изключително затруднен. В края на октомври и ноември имахме голям брой аварии в планините, блокирани пътища от снегове. Но този процент е пренебрежимо малък и няма отношение към стойността на фактурата. Така че в ЕВН се спазват сроковете за отчитане, няма съмнения за по-дълъг период на отчитане”, каза и Петър Костадинов от ЕВН.

Според Дойчинова и Костадинов и в двете дружества няма постъпили сигнали за нередности, но ако има такива веднага ще бъдат проверени.

Те не коментираха фразата на министър-председателя от заседанието по повод информацията за завишени сметки „Вече един път това успя!”. „Не можем да коментираме, това са думи на премиера. Що се отнася до нашата работа, ние ще си я свършим”, заяви Костадинова.

Дружествата вече са подали поисканите справки на министерството на енергетиката.

Съгласно правилата за измерване на количеството електрическа енергия, периодичността на отчитане трябва да бъде най-малко веднъж месечно, като периодът не може да бъде по-дълъг от 31 дни.

От "ЧЕЗ Разпределение България" АД посочват, че следват стриктно нормативните изисквания и за ноември само 0,1% от издадените фактури са за период, по-дълъг от 31 дни. Причината за това е предоставената на клиентите възможност да декларират показанията на електромерите си. В този случай отчитането се извършва в предвидения срок, но фактурата отразява датата, към която клиентът е извършил самоотчет.

В получената от "Енерго-про Мрежи" АД справка се посочва, че фактурите с период на отчитане по-дълъг от 30 дни са 2,028%. В този процент попадат и електромерите, отчетени за период от 31 дни. В писмото се подчертава, че няма отчет за повече от 35 дни.

От EVN информират, че 0,56% от електромерите на техни потребители са отчетени с период от 32 дни поради лоши метеорологични условия или други обективни причини.

Министерството на енергетиката ще предостави на ЕРП-та всички конкретни сигнали на граждани за извършване на проверки и ще следи за резултатите от тях.