Димитър Маргаритов
Димитър Маргаритов / БГНЕС, архив
Договор за телекомуникационни услуги не може да бъде сключен по телефон без подпис
100665
Договор за телекомуникационни услуги не може да бъде сключен по телефон без подпис
  • Договор за телекомуникационни услуги не може да бъде сключен по телефон без подпис
Договор за използване на телекомуникационни услуги не може да бъде сключен по телефон. Когато потребителите са атакувани по телефона с предложения за интернет, телефонни или телевизионни услуги, те не могат да бъдат обвързани с договор и да се превърнат в длъжници на месечна такса преди физически да подпишат документа.
 
Дистанционно договор може да бъде сключен, ако той бъде доставен по куриер, разписан и върнат във фирмата на доставчика, но не и чрез устна уговорка. Това увери пред Дарик председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов. Той уточни, че у нас практики, при които доставчици опитват да обвържат потребители по телефон, са прилагани. Те обаче завършвали със санкции за фирмите и компенсация за клиентите.

При кои стоки и услуги потребителите трябва да са внимателни
 
"Има случай, в който потребител се оказва обвързан с договор без да го е подписвал. От него беше изискано да плати сметки за това, че е ползвал услуга. Оказа се, че той е получил оферта по телефон, водил е някакви преговори за сключване на сделката, но договор така и не е подписвал. Трябва да обърна внимание, че дори и тогава, когато потребители са атакувани по телефон или чрез други комуникационни средства с предложения за определени договори, за обвързване с тези договори и т.н. без да има подписан договор, пък било то и изпратен по куриер и върнат обратно по търговеца, правоотношение не може да се породи и съответно не могат да възникнат задължения от такова нещо", посочи Маргаритов.
 
"В конкретния случай недобросъвестни служители на този оператор бяха направили такъв опит, но се установи безспорно, че човекът не е подписвал. Търговецът разбра своята вина и след намесата на прокуратурата и нашето произнасяне се предприеха необходимите мерки, за да се получи компенсация от страна на засегнатото лице", обясни още председателят на КЗП.

Важно: За какво да внимават потребителите на мобилни услуги
 
"В кратък период от време преди години такава хипотеза за сключване на договор без подпис съществуваше, но поради доста случаи, в които се оказа, че се ангажира волята на потребителите по не съвсем коректен начин, законодателят прие постановката, че без подпис няма договор", допълни Димитър Маргаритов.