/ iStock/Getty Images
Полското дясно правителство заяви днес, че ще преработи предложението си за данък върху рекламите в медиите, за да го направи по-справедливо, след като планът беше посрещнат с протести от някои медии, бе осъден от коалиционен партньор на управляващите и критикуван в чужбина, предаде Асошиейтед прес
.
Независими медии спряха за 24 часа работа в знак на протест срещу плана на правителството. Те предупредиха, че той ще докара много от тях до фалит и ще подкопае свободата и разнообразието на медийната среда в страната. Медиите отбелязват, че те вече плащат корпоративен данък върху рекламите, както и други налози.

Критици в Европейския съюз и САЩ подчертават важността на свободата на словото и медиите за една демокрация.

Предложението, представено по-рано този месец, днес е на етап консултации и правителството заяви, че ще вземе предвид критиките, когато изготвя законопроекта. Властите искат новият данък да влезе в сила на 1 юли.

Повдигнаха обвинения на водачката на протестите срещу затягането на режима за абортите в Полша

"Преглеждаме всички предложения, направени от различни медийни организации и от други заинтересовани страни, и въз основа на това ще представим проектозакон, отразяващ някои от тези забележки", заяви говорителят на правителството Пьотър Мюлер.

Говорителят заяви, че предложението не засяга малките и регионални медии, а е насочено към големите медийни компании и "дигиталните гиганти, които често плащат непропорционално ниски налози".

Един от по-малките партньори в управляващата коалиция - партия "Порозумение" на Ярослав Говин - излезе миналата седмица с декларация, че няма да подкрепи предложението в сегашния му вид.

Премиерът Матеуш Моравецки заяви, че новият данък ще бъде прогресивен и справедлив.

Канцеларията на президента Анджей Дуда, който има право на законодателно вето, съобщи, че държавният глава ще разгледа внимателно закона, когато бъде изготвен.

Аргументът на правителството, предложило новия данък, който зависи от големината на медийните компании, е, че той ще изравни шансовете на големите и малките медийни компании и ще накара комуникационни гиганти като Google, Facebook, Apple или Amazon да плащат справедлив дял от приходите си. Според правителството около 800 милиона злоти (215 милиона долара), които ще дойдат от този "данък на солидарността", ще отидат в сегашната трудна ситуация, създадена от пандемията, за здравеопазване и култура.
БТА