/ iStock/Getty Images
Постоянните представители на държавите от ЕС продължават обсъждането на последния пакет от санкции срещу Русия, като най-големият компонент е ограничаване на цените на руския износ на нефт по море - мярка, договорена по принцип от групата на напредналите икономики Г-7, която сега трябва да бъде приложена.

Нараства натискът върху ЕС да изпълни обещанието си за бърз и решителен отговор на последните стъпки на Москва, особено след като в петък руският президент Владимир Путин анексира четири украински региона. Въпреки това, както заявиха шестима дипломати пред Politico, редица държави все още правят спънки - Унгария, което не е изненадващо, но също така Кипър, Гърция и Малта, чиито флотилии от танкери превозват повечето руски петрол.

Ще рискува ли Унгария?

Това беше въпросът, който много от дипломатите поставиха, като посочиха, че компромисното предложение, разпространено от Съвета на чешкото председателство на ЕС в неделя сутринта, вече е отговорило на много от опасенията на Унгария.

Една от точките, за които Будапеща настояваше, беше "дерогация за регионалната търговия", която да да позволи на Унгария да реекспортира в съседни държави от ЕС руския петрол, който продължава да получава (благодарение на изключение в предишен пакет от санкции), и да го преработва в рафинерии. Опасенията в Комисията и сред другите държави от ЕС са, че това би дало на Унгария несправедливо предимство на единния пазар. Мнозина смятат, че вече е достатъчно, че Унгария получи изключение, за да продължи да внася руски нефт по тръбопроводи.

Дипломатите бяха разтревожени от забележката на постоянния представител на Унгария по време на срещата в петък, който предупреди, че страната има редица отворени въпроси и не е в състояние да се ангажира навреме със споразумение по пакета санкции за срещата на лидерите на ЕС в края на тази седмица.

Но общото усещане е, че "Унгария просто се опитва да изстиска колкото може повече", каза дипломат.

Унгария не бива да забравя, че ако преиграе, други държави от ЕС могат да приложат подобна твърда тактика и да решат да наложат нови мита върху нефта от тръбопроводите (което като търговска мярка изисква само гласуване с квалифицирано мнозинство в Съвета и, следователно, Будапеща не би могла да наложи вето), сподели високопоставен дипломат.

В крайна сметка Унгария може да представлява по-малък проблем в сравнение с друг: корабната индустрия.

И тук стигаме до Гърция, Кипър и Малта.

Тези три държави се притесняват, че ЕС ще се простреля в крака, като забрани на танкерните си флотилии да превозват руски петрол (продаван на цени над определен таван), без да се увери, че същата забрана е наложена и от други големи държави, като Турция, Индия и Индонезия, които биха могли просто да поемат бизнеса с превози, твърдят някои дипломати.

Други, обаче, твърдят, че искането за отсрочка, докато Индия не се присъедини, е по същество същото като искането санкциите да не бъдат налагани.

Търпението е на изчерпване: Дипломат предупреди, че много държави са пожертвали доходи и доходоносни бизнеси в името на по-голямата цел - прекратяване на войната и обезкуражаване на Русия, докато друг дипломат предупреди Кипър и Гърция да не забравят, че разчитат и на солидарността на ЕС по отношение на Турция.

Какво следва?

Имайки предвид тези пречки, постоянните представители се подготвят за допълнителни срещи по-късно тази седмица. "Смятам, че ще ни трябват още една или две" срещи на Корепер с представители на страните, за да постигнем споразумение, заяви един от високопоставените дипломати. Посланиците на ЕС ще обсъдят отново въпроса в сряда, но искат да подпишат пакета преди срещата на лидерите в петък.

Едно нещо е ясно: Няма да има пакет от санкции без таван на цените на нефта
БГНЕС