Защо на паметника на Васил Левски има черепи с рога?
Защо на паметника на Васил Левски има черепи с рога? / Sofia Photo Agency, Юлиана Николова

Защо на паметника на Васил Левски, в центъра на София, има черепи с рога? Какво общо имат с делото на Апостола и по каква причина са там?

Отговора на днешната Питанка можете да слушате ТУК

Има рогати черепи и те притежават особено значение, макар и не директно свързано с делото на Апостола. Сега ще изясним какво е това значение. Най-напред трябва да започнем с малко история. Налага се. Идеята за издигането на паметник на Васил Левски, горе-долу на мястото, където е обесен, се появява веднага след Освобождението. Проектът е на общинския архитект, чехът Антонин Колар и представлява архитектурен паметник, тоест не е скулптура или барелеф, колона е, като отгоре има кръст върху полумесец. По-късно, най-вероятно по политически причини, Колар променя проекта или поне неговия връх.

После обаче започва едно ходене по мъките със самия градеж. Парите се събират трудно, мнозина не харесват проекта. Строежът е започнат и зарязан, което води до естественото му разрушаване. Изобщо срам и позор. Съвременниците реагирали много остро, но въпреки това години наред паметникът бил изоставен. Едва през 1884 година общинският съвет взел решение за построяването му наново. Разказвам ви това, за да усетите пълното объркване около построяването на паметника. Колар направил нов проект, този път обелиск с отсечен връх, като бил помолен да изглежда колкото се може по-величествено. Всъщност този тип паметници са много характерни, вижте например Руски паметник.

Из цяла Европа е пълно с подобни отсечени обелиски или пък неотсечени. Обелискът идва от Египет, ползва се със сериозна популярност в Гърция и оттам в Рим. Днес Рим е столицата на обелиските и ако обичате спекулациите и конспирациите има не е една и две, свързани с обелиските. У нас обаче не става дума за илюминатско въздействие, просто такава е била практиката. Тук в историята се намесва друг чех Йозеф Страховски, който направил проекта с барелеф. Понеже паметникът е четиристенен, само от едната страна да има нещо, пък другите да са празни. Как ви звучи? После пак започнало изграждането и пак свършили парите. Италианският каменоделец Абрамо Перукети спечелил с офертата си той да изгради цялото чудо. Но пак имало застой, защото отново свършили парите. Та, за да изглежда по-сложен и по-представителен към него, постфактум, били добавени и няколко скулптурни елементи - канделабри, синджири, знамена и розети. И тук някъде била пробутана класическата идея за няколко букраниони.

Букранион е волски череп - архитектурен елемент, любим на Ренесанса, Барока и Неокласицизма. Свързва се с практиката на жертвоприношения, при която за здравина и дълголетие на градежа се принасял в жертва на боговете вол или волове, а черепите им се вграждали. После вграждането им отпаднало, имало само барелефи на черепите. А още по-късно и линията за жертвоприношението съвсем се скъсала и волските черепи останали само като декоративен елемент - да се придаде малко римскост на постройката. И понеже паметникът на Левски бил в характерен римски стил, обелиск плюс плеснати върху него розети, та така някак си букраниите били съвсем на място. Ето защо има черепи - за красота и за спазване на античната традиция, която, ако тръгнем да следим, води до жертвоприношенията за здрав градеж. Това не е единственото място с букрании в София, но къде другаде има не ни е работа да отговаряме, без да сте ни питали.

Ако имате още въпроси, питайте Питанка. Можете да го направите на страницата на Питанка във Facebook.

Още интересни въпроси, както и техните отговори можете да намерите тук