Врагове на любовта

Врагове на любовта
Врагове на любовта / sxc.hu

Какво е общото между руската Белгородска област и някои училища в американските щати Флорида и Кънектикът? Колкото и невероятно да звучи, те са съратници във войната срещу Деня на Свети Валентин. През 2011 година губернаторът на Белгородска област забрани честването на празника в образователните и културните институции с аргумента, че той е враждебен на руската духовност и морал. Миналата година две училища в окръг Ориндж, щата Флорида, забраниха подаръците по случай Свети Валентин, посочвайки като основание нуждата да се "запази съсредоточеността върху учебния процес" и да се "избегне разсейването". А тази година училище в Кънектикът уведоми родителите, че ще замени сладките храни и празненствата на 14 февруари със здравословни закуски и учебни занимания.

Това поставя всички тях в един лагер с много мюсюлмански държави, които забраняват честването на Деня на Свети Валентин - сред тях са Иран, Малайзия, Саудитска Арабия и Узбекистан. Саудитска Арабия стига дотам, че да забрани на този ден всичко червено в магазините за цветя и подаръци - това няма особен ефект, освен че създава черен пазар за червени рози. Депутатът от киргизстанския парламент Турсунбай Бакир Уулу наскоро призова своите колеги също да приемат забрана и нарече Деня на Свети Валентин "празник от дявола".

Първоначално 14 февруари е християнски празник, свързан с неколцина мъченици с името Валентин. Той бързо навлиза във фолклора като деня, в който птиците си избират партньор. През 1400 година френският крал Шарл Шести избрал тази дата, за да предложи учредяването на "Висш съд за любовта", който да се занимава с романтичните въпроси. Пращането на любовни писма станало модерно в Англия през първото десетилетие на 18 век, а през 1797 година бил издаден "Наръчник на младия мъж за писане на Валентинови послания", придал официален вид на една дълга традиция на напътствия към мъжете как да ухажват.

През 1913 година търговската верига "Холмарк" произведе първата предназначена за продажба Валентинова картичка. През 80-те години на 20 век диамантената индустрия последва примера на цветарите и производителите на шоколадови изделия, които вече бяха започнали да използват Деня на Свети Валентин с търговска цел, представяйки го като повод да се дава (или очаква) романтичен подарък.

Това, което тревожи някои врагове на Деня на Свети Валентин, е неговият християнски - или западен - произход. За други проблемът е в това, че се насърчава комерсиалността, похотта или дори нездравословното хранене. Но тяхната битка е обречена на провал. Денят на Свети Валентин има удобно неконкретизиран мит за произход. Повдига настроението във времето на следколедната отпуснатост. Предлага възможност да дадеш и да получиш, а за търговците е шанс за печалба. Въпреки че едва ли е платонически празник, той въплъщава платоничния идеал. (БТА)