Мечи косъм удостоверява картина на Джаксън Полък
Мечи косъм удостоверява картина на Джаксън Полък / Guliver/Getty Images

Може ли косъм от полярна мечка да даде светлина в разследването за автентичност на картина от Джаксън Полък?

Аукционната къща на любовницата на Полък, художничката Рут Клигман е подновила усилията си да удостовери и продаде картина, която притежава и се смята, че е оригинална творба на великия художник абстракционист, съобщава сайтът Artprice. Въоръжени с нови криминалистки изследвания, попечители са започнали да показват произведението на поканените от тях куратори, колекционери, учени и художници.

"Би било идеално ако купувачът е музей или някой, който е тясно свързан с музей, който ще запази творбата в Ню Йорк", казва Лиза Ивориан-Джоунс, куратор, който работи с "Kligman estate".

Клигман, която умира през 2010 г., е прекарала последните 20 години от живота си, опитвайки се да убеди света на изкуството, че въпросната картина "Red, Black and Silver", e направена за нея от Полък. Тя била създадена само седмици преди фаталната автомобилна катастрофа, в която художникът загива през 1956 г. Въпреки това, твърдението бе отхвърлено от вдовицата на художника Ли Краснер и от борда по удостоверяване автентичността на картини от художника.

През 2012 г. "Kligman estate" се опитва да продаде творбата чрез Филипс де Пюри в Ню Йорк, но аукционната къща оттегли картината от продажба, за да може да се направи по-нататъшно изследване.

През 2013 г. "Kligman estate" наемат криминалиста Николас Петрачо. "Третирах случая като разследване на убийство", споделя Петрачо. След серия от тестове, той идентифицира косъм в творбата, който се оказва, че е от полярна мечка. Това засилва твърдението на аукционната къща Kligman estate, че творбата е създадена в студиото на Полък в Ийст Хамптън, където художникът оставял картините на пода, на който имало килим от полярна мечка.

Дейви Франкел и Джонатан Крамер, които са попечители на аукционната къща на Клигман работят с Ивориан-Джоунс върху документ, който синтезира всички доказателства през годините, включвайки писмо от 1995 г. от дилъра Лео Кастели, в което той пише: "Изглежда, че картината е нарисувана с уменията, които Джаксън е имал".

Роналд Спенсър, дългогодишният правен консултант на фондация "Полък Краснер" е скептичен, че нещата ще се променят. "Проблемът е, че те трябва да изградят консенсус между специалистите, което не са могли да направят през последните 20 години. Не смятам, че ще могат да го постигнат и сега", казва той.

Петрако не е съгласен. Той вярва в силата на съдебната медицина, която хвърля нова светлина върху разследването на историческото изкуство. "Това е един напълно различен начин, по който се гледа на нещата", казва той, добавяйки, че всяка враждебност, която е съществувала между жената на Полък и неговата любовница трябва вече да е забравена. "Съпругата е мъртва. Това за което говорим сега е история на изкуството", посочва той.

Източник: БГНЕС