/ ThinkStock/Getty Images
„InSight“, роботизирана сонда за изследване на Марс, която задълбочено изучава кората, мантията и ядрото на Червената планета от ноември 2018 г., наскоро е направила серия от шокиращи открития, които озадачиха научния свят.

Роботът е открил странни магнитни пулсации и доказателства, че под повърхността на Червената планета може да има глобален резервоар с течна вода, стана ясно на срещата на Европейския конгрес за планетарни науки и Американско астрономическо общество.

Докато глобалното магнитно поле на Марс се срива преди около 4 милиарда години, превръщайки планетата в студена пустиня с източени водохранилища, магнитометърът на „InSight“ е уловил магнитни сигнали, идващи от скали в близост до мястото на кацане, точно в полунощ.

Марсиански метеорити разкриват тайни за Червената планета

Досега учените спекулираха, че тези магнитни пулсации биха могли да бъдат обяснени със слабото магнитно поле на Марс, което се компресира от магнитното поле на слънчевия вятър и влиза в контакт с мястото, открито от сондата в точното време всеки ден, но точността на магнитните пулсации и липсата от тестове за да бъде доказана тази хипотеза озадачи изследователите.

Учени откриват в снимки следи от древно наводнение на Марс (СНИМКИ)

„Ние добиваме представа за магнитната история на Марс по начин, който никога досега не сме имали“, казва Пол Бърн, планетарен геолог от държавния университет в Северна Каролина.

Тестовете на магнитометъра на „InSight“ също откриха електропроводим слой с дебелина 4 километра под повърхността на Марс на дълбочина около 100 км. Той може да представлява воден резервоар с разтворени твърди вещества, подобно на подземните води на Земята. Като се имат предвид силните доказателства за наличието на подземен лед на Марс, също има вероятност да има големи подземни водохранилища под повърхността на планетата.

Учени откриха подходящите места за търсене на извънземен живот на Марс

Дейв Брейн, изследовател в областта на атмосферната физика от Университета в Колорадо, твърди, че докато „InSight“ може да копае само на 5 метра под повърхността на Марс, остава невъзможно да се докаже наличието на потенциален оазис, но други причини за сигналите идващи от електропроводимия слой, трябва да бъдат изключени.

Мисията „InSight“ стартира през май 2018 г., като сондата достигна планетата през ноември след 205 дни в космоса. Това е първият роботизиран изследовател в космическото пространство, който изучава еволюцията на планетата чрез задълбочено проучване на горната й кора, измерване на силата и посоката на нейното магнитно поле, както и запис на евентуални трусове.

Учени от НАСА откриха възможни признаци на живот на Марс