Пилотска грешка е причина за инцидента с Миг-29 край с. Голям Чардак?
Пилотска грешка е причина за инцидента с Миг-29 край с. Голям Чардак? / снимка: Impact Press Group

Полетите с МиГ-21 се възстановяват от четвъртък със заповед на командващия Военновъздушните сили генерал-майор Константин Попов. Най-вероятно от следващата седмица ще бъдат вдигнати във въздуха и МиГ-29, след като се установи категорично каква е била причината за подпалването на катастрофиралия на 26 април изтребител.

Комисията, която разследва причините за пожара на МиГ-29 от авиобаза Граф Игнатиево, трябва да излезе с предварителен доклад до края на седмицата.

Генерал-майор Константин Попов заяви, че има свое обяснение за случилото се, но експертите са тези, които ще дадат вярното заключение. Генералът потвърди отново информацията, че ден преди инцидента е летял на същата машина, която се разби край село Голям Чардак.

Една от версиите е, че при излитането пилотите са прибрали по-рано колесника, което е станало причина резервоарът да се удари в пистата и изтичащото в голямо количество гориво да се възпламени от горещите газове на соплото.

Според неофициални коментари има вероятност и капачката на резервоара да не е била добре завита преди полета и от вибрациите при излитането, да е паднала от самолета, при което се е разлял керосин.

Пилотите майор Илия Дойчинов и капитан Петър Методиев успяха да катапултират при инцидента и все още са във Военномедицинска академия. Двамата са с фрактури на прешлените.

"Най-вероятната причина за аварията с МиГ-29 е грешка в експлоатацията на авиационната техника при излитане", каза министърът на отбраната Аню Ангелов. Това се посочва в предварителния доклад на комисията. "Вероятно кратковременно отвличане на вниманието е довело до действия, които не са в съответствие с експлоатацията на авиационната техника", отбеляза министър Ангелов и допълни: "Грешките понякога се дължат на прекаления автоматизъм в действията". Окончателният доклад на комисията ще бъде готов в срок до 20 дни, но няма да бъде оповестен, докато не приключи разследването на Военна прокуратура. Докладът на комисията е изготвен както на базата на показанията на самите летци, така и по данни от системата за обективен контрол, намерена след аварията.