Регистраторите на изтребителите във родните ВВС не записват глас, а само данните от самия полет. Това обявиха на брифинг в авиобаза Граф Игнатиево, където показаха образец на т.нар. "черна кутия" на падналия МиГ-29.

При инцидента на 9 юни загина майор Валентин Терзиев.

От думите на специалистите стана ясно, че към момента те не могат да извлекат никаква информация за фаталния край на машината, тъй като са получили устройството увредено.

Модулът с паметта е бил пълен с вода и остатъци от петролен продукт.

"В постъпилия вчера при нас регистратор от падналия МиГ-29 имаше нарушение в корпуса и той беше пълен с вода, имаше и остатъци от петролен продукт, който ние мислим, че е керосин", обясни един от инженерите от авиобазата.

От думите им стана ясно, че в него е имало деформации, отсъствал е електрическия съединител и е бил прекъснат лентовия кабел.

По тази причина от Граф Игнатиево препоръчват "черната кутия" да бъде изпратена при нейния производител, който единствен може да гарантира, че няма да се загубят съхранените данни.

"Регистраторът не записва гласови комуникации, а параметри които характеризират данните на машината в полет и съдържа данни за простраственото положение на самолета, температурите и тн, но няма в него касети и записи", обясниха още инженерите.

Към момента се правят опити да се установи кой е производителят на устройството, защото изтребителите, които са модернизирани и в Русия и в Украйна са с поставени руски регистратори. За целта се правят опити да се установи връзка с авиационната корпорация "МиГ".

"Черната кутия" не е имала никакви видове маяци като светлинен или звуков, който да позволява да бъде търсена със сонар.


Целият процес на оглед е записан на видео, с което разполагат и разследващите. При тях вече е и модулът с паметта.

При разшифроването на данните ще присъстват и наши специалисти, тъй като устройството от разбилия се изтребител е българска собственост.

"От информацията, която бъде извлечена, ще стане ясно какво е било състоянието на самолета по време на изпълнението на задачата - работа на двигателя, на различните системи за управление и др., но в нея няма записани разговори или гласови команди", обясни ген. Русев.

Той обясни, че по време на учението мишената е пусната на точната височина - 7000 м, на 20 км от брега на Шабла, със скорост на изтребителя спускач 480 км/ ч при ограничение 550 км в час, далеч от горната й граница.

"Майор Терзиев е наш брат, цяла вечер го чакахме да се върне. Изказваме съболезнования на семейството му. Никой от нас не иска да крие истината, а тя да излезе наяве", категорични бяха колегите на загиналият пилот.