Без дисциплинарни наказания за пилотите на падналия МиГ-29
Без дисциплинарни наказания за пилотите на падналия МиГ-29 / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Без дисциплинарни наказания за пилотите на падналия МиГ-29
53044
Без дисциплинарни наказания за пилотите на падналия МиГ-29
Аню Ангелов за проблемите в армията
Аню Ангелов за проблемите в армията
  • Без дисциплинарни наказания за пилотите на падналия МиГ-29
  • Аню Ангелов за проблемите в армията
  • Аню Ангелов за проблемите в армията

Пилотска грешка, а не техническа неизправност е довела до катастрофата на МиГ-29 край село Голям чардак. Това каза министърът на отбраната Аню Ангелов в предаването „Седмицата" по Дарик.

При излитане за изпълнение на летателна задача на 26 април около 10,30 на борда на учебно-бойният самолет МиГ- 29 от Авиобаза „Граф Игнатиево" възникна пожар. По указание на ръководителя на полети пилотите насочиха самолета в безопасно направление в района на село  Голям чардак. Пилотите майор Илия Дойчинов и капитан Петър Методиев успяха да катапултират при инцидента и все още са във Военномедицинска академия. Двамата са с фрактури на прешлените.

„Грешката е в някои действия в процеса на самото излитане, вследствие на отклоняване на вниманието за по-малко от секунда, вследствие на което се поражда пожарът в двигателите на самолета. Не мога да бъда по-точен, защото това го имам като предварителен доклад от комисията, която съм назначил да разследва инцидента. Предстои в близките дни да излезе окончателният протокол и там ще се каже по секунди действията на пилотите и кое действие какво е причинило", добави министър Ангелов.

Той бе категоричен, че въпреки допуснатата грешка двамата пилоти няма да бъдат наказани дисциплинарно, тъй като са действали изключително професионално след това и са предотвратили тежки последици за хората и инфраструктурата в района.

„Няма да ги накажа дисциплинарно, друг е въпросът дали прокуратурата ще повдигне обвинение. Няма да ги накажа, защото от момента на тази грешка нататък всичките им действия говорят за висок професионализъм. За това, че те успяха да изведат самолета на безопасна височина, да го насочат към място, където без щети за инфраструктурата, сгради, хора на земята може да се разбие този самолет и след това навреме катапултираха. Това са действия, които спасиха човешки животи, а това е най-важното. Техника се купува, ако имаш средства", каза още военният министър.

В „Седмицата" по Дарик министърът на отбраната каза още, че най-големи проблеми в Армията създава старата техника руско производство. Основно такава се ползва от Сухопътните войски, но тя е с отпаднала необходимост, уточни министър Ангелов. Той подчерта, че от 15 години не са давани пари за казармите и с продажбата на стара техника и това правителство закърпва бюджета:

„Не са давани и никакви пари за вътрешните пътища, не са давани никакви пари за ремонт на техника. Затова канибализираме вече отпаднала от необходимост техника. Има ли сме достатъчно много танкове. Тази бройка понякога е предизвиквала учудване в много хора, имали сме над 1200 танка. Част от тях вече са нарязани на скрап, част от тях са използвани за резервни части, друга част са продадени от предишни правителства. Ние също се стремим да продаваме излишно въоръжение и техника. Продадохме шест вертолета Ми-17. С това закърпваме и бюджета", добави министърът на отбраната.

Около хиляда на година - това е нормалната, допустимата цифра на напускащите армията, каза още Аню Ангелов. Той призна, че би искал кадърните, лидерите никога да не напускат, но не би се съгласил да задържи войници, сержанти, офицери дори, които не са полезни за Българската армия.