/ iStock/Getty Images
По последни данни от национално проучване на Синдиката "Образование" към КТ "Подкрепа", 42,5 процента от работещите в системата на образованието биха се ваксинирали.

Все още има работещи в образователните институции, които се колебаят, а около 15 процента категорично заявяват, че засега няма да се ваксинират. Причините за това са разнородни, но те не би трябвало да създават национална трагедия, заявяват в позиция от Синдиката "Образование", с председател д-р Юлиян Петров.

От синдиката информират, че "МОН заяви, че ще прави национално проучване за причините, поради които някои образователни работници не искат да се възползват от ваксините".

"Безспорни са ползите от ваксините в световен мащаб, нещо, което науката е доказвала през много векове. При условие, че ваксините са доброволни, Синдикатът "Образование" ще адмирира ваксинирането, но при гарантирането на доброволния принцип и на запазването на авторитета на учителя", се казва в позицията.

В нея се заявява, че по въпроса за отпадането на външното оценяване след четвърти клас, респондентите в изследването са категорични, като 80,6 на сто са за неговото отпадане.

Отвореният дебат за правилните национални образователни политики, за структурирането на начален етап сега започва, посочват от синдиката. И отбелязват, че този дебат включва важни акценти, като "бързата скорост на учениците от първи до четвърти клас - без възможност за повтаряне на клас от тези, които не се справят, липсата на инструменти при учителя за надграждане и формиране на възпитание с духовни добродетели, липса на оценки и изпити след всеки клас в начален етап, което има корени в образователната ни история".

Във връзка с идеите за започване на учебната година преди 15 септември, 89,7 на сто от учителите не подкрепят тази идея, като този дебат отпада и е поредният с безсмислени аргументи, коментират от синдиката.

И съобщават, че 86,1 на сто от учителите не подкрепят удължаването на учебната година. Никой от анкетираните не е изразил мнение срещу проектните дейности, които се организират след края на учебното време, но те са по желание на родители и ученици, и при възможна организация от образователната институция.

И сега над 350 училища, които използваха проектните дейности през декември 2020 г., ще завършат учебното време три седмици по-късно, а за останалите - вероятно това няма да се отнася.

"Постоянното удължаване на учебното време през последните десет години, неимоверно много натоварва българските учители, като това увеличава брутално нивата на професионалния стрес и прегарянето в учителската професия.

В процес на европейско изследване е повишеният "бърнаут" ефект при работата в електронно обучение от разстояние. Нека МОН да назначи повече педагози и специалисти, които да не преподават пряко, а да се занимават с учениците в извънкласните дейности, както се случва във Финландия, Дания, Англия и в много други държави", препоръчват от синдиката.
БТА