Сухоземни и водни динозаври са водили битки помежду си
Сухоземни и водни динозаври са водили битки помежду си / Thinkstock/Getty Images

Палеонтолозите отдавна смятат, че полуводните динозаври и живеещите на сушата техни събратя са спазвали нужната дистанция помежду си, за да избягват всякакви конфликти. Нова находка, открита от учени от университета на Тенеси и Политехническия институт на Вирджиния - зъб, забит в бедрена кост, обаче навежда на мисълта, че тези хищници редовно са водили битки помежду си, предаде ЮПИ.

Зъбът е от фитозавър - животно с дълга муцуна, което по размерите си, външния си вид и начина си на живот напомняло днешните крокодили. Зъбът е забит на дълбочина 5 сантиметра в бедрена кост от живеещ на сушата екземлляр от вида Rauisuchidae - група хищници, срещали се през триаса и известни като архозаври. Те достигали дължина над 7 метра.

Фосилите от екземлляр от Rauisuchidae показват, че той е оцелял след първото нападение - раната от зъба впоследствие се е затворила. Друга рана обаче разкрива, че следващо нападение на фитозавъра е било смъртоносно за живеещия на сушата хищник. Макар двата хищника да са живели през късния триас, преди около 235-200 милиона години, е неочаквано да се открият следи от битка между тях. Въпросната бедрена кост е намерена в югозападната част на САЩ.

"Откриването на зъб от фитозавър в бедрена кост от екземлляр от Rauisuchidae е изненадващо. Представителите на вида Rauisuchidae са били най-едрите хищници в своята среда. Може да се очаква, че са били също големи хищници, но разполагаме с доказателство, че фитозаврите - полуводни животни с по-малки размери, са ги нападали", заяви Стефани Дръмхелър от университета на Тенеси..

"Получените резултати ще накарат учените да преразгледат някои свои виждания за екосистемите през късния триас", допълни колежката й Мишел Стокър от института на Вирджиния. Резултатите от изследването са публикувани в Naturwissenschaften.