Започва работата по BRT коридора, автобусите ще са с предимство на светофарите
Започва работата по BRT коридора, автобусите ще са с предимство на светофарите / Дарик Варна, архив

Масовият градски транспорт ще има предимство на светофарите, а пътниците ще разполагат с информация в реално време за движението на автобусите. Това са част от компонентите на големия Проект за интегриран градски транспорт, свързани  и с изграждането на BRT (от английски BRT - Bus rapid transit) коридора. Бързата автобусна линия ще свързва кварталите „Владиславово" и „Бриз".

Проектирането, изграждането и техническото обезпечаване на Системата за информация на пътниците в реално време, Центъра за управление и осигуряването на предимства на превозните средства на масовия обществен транспорт на кръстовища ще струва близо 6,2 милиона лева без ДДС, става ясно от обявената обществена поръчка. Инженерингът трябва да бъде завършен до 9 юни 2015 г.

Ще бъде инсталирана система за осигуряване на предимство на превозните средства на всички светлинно-регулирани кръстовища по BRT коридора посредством автоматизирано управление на светофарните уредби. Системата за информация на пътниците в реално време ще включва 84 информационни табла на BRT спирките и 100 електронни информационни табла в превозните средства. Софтуер ще помага за автоматичната локализация на превозните средства.

Започва работата по BRT коридора автобусите ще са с предимство на светофарите
netinfo

BRT трасето ще бъде с дължина от 15 км - от „Владиславово" до „Бриз", и освен улесненото и бързо предвижване на автобусите на градския транспорт включва преасфалтиране и разширяване на някои булеварди. Според Проекта за интегриран градски транспорт за BRT коридора има два подварианта (на картата горе) в участъка между бул. „Янош Хунияди" и ул. „Христо Смирненски". Единият вариант е дължина 14.85 км, с изграждане на 28 спирки плюс 2 крайни. Вторият вариант е с дължина 14.60 км, с изграждане на 29 спирки плюс 2 крайни.

Капацитетът и скоростта на BRT са основните характеристики, които го отличават от традиционните автобусни линии. С изграждане на трасета за бърза автобусна линия се увеличава скоростта, намалява се времето за пътуване и се подобрява достъпът и качеството на транспортната услуга.

С BRT трасета разполагат много градове по света. Първата подобна автобусна линия е изградена още през 1974 г. в бразилския град Куритиба. Към днешна дата Бърз автобусен коридор решава част от транспортните проблеми на над 166 градове. В много случаи се наблюдава намаляване на броя на автомобилите по маршрута на BRT коридора.

В България засега само Варна и Бургас могат да се похвалят с такива трасета, като и в двата града те ще бъдат изградени по проекти за интегриран градски транспорт с пари от Европа.