„Дарик радио” облича националния екип
„Дарик радио” облича националния екип / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Велислава Стоянова, 20.10.2008, в.Капитал

Комисията по чл. 45 от Закона за далекосъобщенията класира „Дарик радио” АД на първо място в конкурса за частно национално радио. Проектът на станцията е събрал 3116 точки (от 4500 възможни) и изпреварва единствения си конкурент „Инфопрес и ко” ООД, който има 2545 точки. Решението на междуведомствения орган, известен като комисията „Костов”, защото се назначава от премиера, трябва да бъде одобрено от МС в срок до един месец.

„Основно преимущество на този участник е наличието на съществен опит, както и възможността за излъчване на национална радиопрограма незабавно след получаване на лиценза”, аргументира решението председателят на комисията Иван Таушанов.

„Дарик радио” ще ползва сбор от честоти, чието първоначално покритие е около 55%. Според условията на лиценза кандидатите са длъжни до края на 2002 г. да покрият 75% от населението на страната, а до края на 2005 г. - 85%. Дискусионен обаче остава въпросът трябва ли радиостанцията да освободи регионалните си честоти или не.

„Дарик” има честоти в 14 града на страната, но има издадени лицензи само за София, Враца и Габрово. Станцията кандидатства и в конкурсите за регионални радиа, където вече има одобрени програмни лицензи. Първоначално ръководството на медиата беше категорично, че държи да запази местните си станции, после обяви, че ако се наложи, ще направи компромис за поетапно освобождаване на честотите. В деня, в който комисията по чл. 45 избра „Дарик” за победител, МС одобри поправка в Закона за далекосъобщенията, според която собственикът на национален лиценз трябва да освободи регионалните честоти.

„Дарик” обаче държи да запази поне софийската си честота и замисля да пусне изцяло ново радио в столичния ефир. В началото на старата честота 98.3 ФМ ще върви част от програмата „Дарик радио България”, която ще се излъчва и от 105.4 ФМ. След това тя ще бъде изместена от коренно различна форматна програма. Пет идеи се обмислят за бъдещото радио - софийска радиостанция, фокусираща само проблемите на столицата с работно име радио „София”; да разработят пъвото talk радио в България; музикална радиостанция или младежко радио.

Собственикът Радосвет Радев обаче е пристрастен към идеята за спортна радиостанция. Въпреки че НСРТ вече одобри два програмни проекта за спортно радио на „Ринг С.В.” и радио „Спорт” на Радослав Янкулов, според Радев те имат потенциал да спечелят конкурентната битка за спортни фенове. Бившият радиожурналист потвърди намерението в „Дарик радио” АД да остане само медийният бизнес и всички останали дейности да бъдат изнесени в други фирми през декември. След като получи национален лиценз, стратегията на радиото е да стане поне балканска радиомрежа. Акционерното дружество ще инвестира в закупуването на мажоритарни дялове от български радиостанции и предвижда портфейлни инвестиции зад граница.

„Далечната цел е да станем международна компания, да се листваме на борсата. Защо да няма една българска медийна компания, която да държи балкански пазар - източната част на Румъния, северната част на Гърция, Черна гора, Украйна. За Югославия и Македония вече имаме конкретни идеи, въпросът е да се справим не с техните медийни закони, а с тези за чуждите инвестиции. За Гърция и Турция въпросът е в парите”, обясни Радосвет Радев. “Дарик” планира да работи с местни партньори, от които евентуално да закупува акции.

Конкурентът на станцията „Инфопрес и ко” по всяка вероятност ще изгради веригата „Инфорадио”, тъй като програмните му документи са одобрени и за Варна и Русе. В морската столица за 10 свободни честоти НСРТ избра 15 станции: радио „О’кей” на МСАТ, радио „Транзит”, „Тангра”, „Дарик”, „Инфорадио”, „Ретро радио”, „Ринг +”, „БГ радио”, TNN, ФМ +, „Експрес”, радио „Спорт”, „Романтика”, радио „Сити” и „Джаз ФМ”. В Русе за седем честоти са харесани проектите на 13 станции: местните радио „Шлагер” и радио „Абсолют”, „Дарик”, „Инфорадио”, „Ретрорадио”, „Ринг +”, „Тангра”,TNN, ФМ +, „БГ радио”, радио „Браво”, „Експрес” и „Джаз ФМ”.

През миналата седмица НСРТ, Сдружението на българските частни радиостанции (ABBRO) и Българската медийна коалиция обявиха идеята си да бъде разработена национална стратегия за развитие на електронните медии. Целта й е да се предвиди влиянието на новите технологии върху развитието на електронни медии, да се изработи цялостен поглед върху медийния пейзаж и да се координират усилията на неправителствените организации с НСРТ, ДКД, Комисията по културата и медиите. Идеята на бъдещите автори на стратегията е, че „по-добре късно, отколкото никога” трябва да убединят усилията си в прокарване на законодателни инициативи, решаване на икономически и юридически проблеми.