Бившият шеф на сигурността на Ел Ал: Предлагам опита си на българското правителство
Бившият шеф на сигурността на Ел Ал: Предлагам опита си на българското правителство / снимка: Reuters
Първа част на разговора с Исаак Йефет
55494
Първа част на разговора с Исаак Йефет
Втора част на разговора с Исаак Йефет
  • Първа част на разговора с Исаак Йефет
  • Втора част на разговора с Исаак Йефет

Авиокомпанията "Ел Ал", националният авиопревозвач на Израел, е общопризната в целия свят за най-опитна в сферата на сигурността. Исаак Йефет е дългогодишен шеф на сигурността в Ел Ал и застава на този пост, благодарение на огромния си опит като висш служител на израелските тайни служби. Самият той поставя основите и стандартите за сигурност и добрите практики в израелските посолства по света, след което въвежда същите стандарти и практики в Ел Ал. Сигурността е занаят, който явно е присъщ на бившия шеф на сигурността Исаак Йефет, и е любопитно как, макар и вече пенсиониран, той говори изключително в сегашно време и без никакво съмнение, че практиките все още строго се спазват в компанията. В 64-годишната история на авиокомпанията, която е и една от най-големите мишени за терористи в световен план, е имало само едно успешно отвличане на самолет, при което са спасени всички пътници, и нито един успешен бомбен атентат. Сред предотвратените такива са и два опита на Карлос Чакала. За борбата с тероризма, за ключовото значение на психологията в тази борба, както и за допуснатите грешки от страна на българските власти около терористичния атентат в Бургас, ето какво разказа Исаак Йефет пред Дарик.

Какви поуки бихте си взели в "Ел Ал" след подобен на атентата в Бургас?

Ще ви дам един много ясен отговор. В "Ел Ал" нямаше дори да позволим да се стигне до подобен атентат. Ние не чакаме нещо да се случи, та чак след това да разследваме и да се чудим къде сме сгрешили. Всъщност аз много се зарадвах на изказванията на премиерите на България и на Израел, че отношенията между тях са толкова добри. Това означава, че вие спокойно можете да се обърнете към Ел Ал за помощ и за съвети.! Сега ще Ви кажа защо според мен мерките за сигурност в Бургас се провалиха. Факт е, че хиляди хора идват в България на почивка от Израел и целият свят знае, че тези хора са мишена и цел за терористи. Всички знаем колко много пъти израелските служби са получавали информации за готвени атентати, които са предотвратявали. Също така много добре знаем, че и най-доброто разузнаване не може да хване всеки един готвен атентат. И точно заради това най-простото нещо, което службите за сигурност на летището в Бургас можеха да направят, а не направиха, е да имат едни добре обучени агенти, които да правят само едно единствено нещо - да се разхождат из терминала, както и да се оглеждат за подозрителни лица, които също просто се разхождат безделно и се държат различно от всички останали пътници.

Гледах кадрите с терориста и как се разхождаше из терминала. В неговото държание нямаше нищо нормално. Да, има пътници, които се притесняват по летищата, но конкретния начин на държание точно на този човек е фрапиращ за един опитен агент на сигурността. Той непрекъснато се разхождаше напред-назад при това с две тежки чанти на гърба и на корема, които за миг не остави на земята. Освен това беше съвсем сам. Пътниците просто не вървят толкова много - те сядат, почиват си, оставят си чантите на земята. Освен това уж е на пристигащи, но не дава впечатление, че чака някого, а и с никого не разговаря. Просто не се държеше нормално. Атентаторът в България е имал фалшив документ, това е огромен знак. Защо хората на границата не са забелязали това. Днес има скенери, които веднага могат да проверят дали даден документ е фалшив, или не. Даже без машината. Гледаш личните данни, рождената дата на документа отговаря ли на възрастта на човека, който стои срещу вас, а пък ако е истински паспортът, погледнете визите. Ако този човек е пътувал из половината арабски свят, включително в Афганистан или в Пакистан, където знаем, че се провежда обучение за терористи, та това е червена светлина. Разпитайте тези хора по-подробно. Ако от летищните власти имаше агенти, които да бдят, те веднага щяха да го набележат и да отидат за да си поговорят с него.

Всичко това, което Ви обяснявам в момента, се нарича "профилиране" и именно това правим в Ел Ал. Аз съм силно убеден, че при наличието на наши агенти този човек на момента щеше да бъде разследван - дали има билет, паспорт, кого чака, изобщо какво търси там. От него се изискват отговори на едни изключително прости въпроси, които обаче много ще го затруднят, ако не е редовен пътник. И именно за това става въпрос. Например той трябваше да бъде попитан къде е отседнал. В случая той беше отседнал във Варна, но нали във Варна има международно летище, тогава какво търси на летище Бургас?! Затова трябва да се пита кого чака, от кой полет, от коя държава и кой конкретен пътник. Нали авиокомпаниите имат пълни списъци, за секунди може да се провери.

Към въпроса ви за поуките и как бихме реагирали, в Ел Ал ние правим огромен брой "сухи" тренировки в които пускаме подставени лица, които да се разхождат из терминала, и наблюдаваме как ще се справят агентите, които обучаваме. Пращаме подставените лица навсякъде, включително в паркинга, където са рейсовете които бяха цел за бургаските атентатори. Изискваме от нашите агенти да ги забележат и навсякъде да ги проследят. Учим от упражненията, така че да сме готови за истинския атентат. Правим нужните поправки още, преди да се е наложило да се стигне до злополука. Основното ни опасение е, че терористът ще се опита да взриви самолет във въздуха. Буквално хиляди тренировки правим ежегодно, така че едновременно ние да сме сигурни и момчетата да са сигурни в себе си, че са добре подготвени за всички възможни ситуации. А след толкова много тренировки за тях вече няма разлика между тренировка и истински случай. А ако някой се провали, няма никаква милост за тях. Пращаме ги у дома и те не могат повече да работят за нас. Просто немислимо е да чакаме нещо да се случи и чак тогава да проверяваме дали нашият агент е бил достатъчно добре подготвен, дали не е бил изморен, или каквото и да било друго. Защото тогава вече е твърде късно, нали така?!

Как си взаимодействахте със силите за сигурност?

Правителството е отговорно за сигурността на авиокомпанията, а ние - за тази на пътниците. Но нашата работа няма нищо общо с правителството. Защото когато аз наемам хора на работа, от тях изисквам да са квалифицирани, добре обучени, отдадени, с чисто криминално досие. Искам също да съм сигурен, че ще мога да ги сложа в една класна стая и да ги обуча, но не за няколко часа, а ежедневно, от сутрин до вечер, и че те ще са готови на това. Само така може да им се предаде нашия опит и да сме сигурни, че един ден тези хора ще могат да заемат нашите места. След класната стая преминават на място. Закачаме ги за някой опитен, който ще им показва тънкостите на това как да разпознават тези хора, които се правят на пътници, но всъщност не са. А това изобщо не е нещо трудно. Защо ли? Защото тези хора, които идват с цел да се самоубиват или да убиват, тези хора няма как да се държат нормално. Просто е невъзможно. Те неизбежно ще са притеснени, колкото и да го прикриват, и съответно все нещичко ще ги издаде. В моите очи просто нямаше нито един пътник около него който да се държи по подобен начин. Щом знаем, че израелските пътници са цели на терористи, какъв ще е проблема да отделим част от паркинга специално за групи с туристи, до който нямат достъп външни лица? Този участък ще се охранява, имената на туристите ще се проверяват срещу билет или паспорт, и ще бъдат допускани до рейса. Така ще могат да стигат до своя хотел невредими и спокойни и така ще могат да прекарат своята почивка. Така че има прости начини, а не да изчакваме трагедията. Да, сега вашият премиер, всичките министри полагат огромни усилия да разберат кой, къде, защо, но каква полза, като хора са умрели. Те доказаха, че мерките им за сигурност са пълен провал.

След атентатите в Ню Йорк през 2001-а израелското транспортно министерство заяви, че няма да позволи на израелски самолето да ползват летища, които не отговарят на неговите стандарти за сигурност. Израелските туристи в Бургас бяха пристигнали с българска авиолиния, но покрива ли все пак Летище Бургас нужните критерии за сигурност, или големият брой туристи и парите, които те носят засенчват нуждата да се спазват всички мерки за за сигурност?

Не е правилно да се гледа така на нещата. Държавите, гледайки "през призмата на долара" допускат огромни грешки. Всяка една държава много обича милионите туристи които посреща, но тя няма право да гони тези пари за сметка на парите, които ще похарчи за сигурност. Защото живота на невинните туристи е много по-важен от парите. Парите се връщат - губиш ги, трудиш се, печелиш ги наново. Животът е невъзвръщаем. Никой не може да замени тези хора, които бяха убити миналата седмица в Бургас. Виждате лицата на техните семейства в телевизионните кадри, нали? Почти всичките убити бяха млади хора. А решението е толкова просто и евтино. Ако българското правителство има желанието да има истинска сигурност, то тогава терористите ще разберат, че няма смисъл дори да се пробват в страната ви. А да не говорим, че така ще се увеличи туризма в България. Нека българското правителство се обърне към израелското за помощ, обучение и съвет. Не се съмнявам, че имате предостатъчно хора в България, които биха желали да работят като едни опитни агенти по сигурността. Това със сигурност е по силите ви.

Вие лично развихте ползването на профилиране по летищата. Разкажете ни за това.

Съдействал съм си с много правителства, които са ме молили да проверявам колко са надеждни мерките им за сигурност. Неколкократно съм свидетелствал и като експерт в Конгреса във Вашингтон. След много години работа с това и в много държави из света съм стигнал до следното заключение - най-добрите и най-скъпи технологии никога няма да могат да заменят човека. Машината е машина. Не само, че прави грешки, а и не работиш ли с нея правилно - си загубен. Дават се милиони за скенери, а няма нужда да се дава и един долар за тях. Защо ли? Скенера проверява какво носиш. След това някой си слага бомбата в обувките, в шишетата за вода, или в гащите. Правят нови скенери само заради тези три отделни атентатора, но в един момент ще дойде някой атентатор, който ще глътне бомбата. Как можем да очакваме едни скъпи но в крайна сметка неефикасни машини да решат този проблем. Хирурзи ли ще наемаме по летищата? Сега даже се принуждават пилоти да минават през тези скенери! Защо?! Пилотът има възможно най-лесния начин да причини масово убийство, ако пожелае! Скенерът е абсолютно негоден в тези случаи.

Все пак има ли хора от правителствените служби, които пътуват заедно с полетите?

Всеизвестно е, че няма полети на Ел Ал, които да не са придружени от наши агенти, които са отговорни за сигурността във въздуха. На земята вече сигурността се поема от държавните служби - Израелските в Израел и чуждите в чужбина. Тази сигурност е задължение на местните власти, аз няма как да бъда на вашето летище. Нека Ви дам един пример за стопиран инцидент. През 1986 една ирландка, Ан-Мари Мърфи възнамерява да лети от лондонското летище Хийтроу до летище Бен Гурион, в Тел Авив. Тя е бременна и влюбена и двамата решават да се оженят. Нейният приятел - йорданецът Незар Хиндауи й казва, че ще отидат заедно до Израел, за да може тя да се запознае с неговото семейство. Убеждава я да пътува преди него и й приготвя багажа, който казва, че съдържа подаръци за семейството му. Но в него слага и 2 кг взривно вещество. Купува й билет за Ел Ал и я оставя на летището в Лондон. В случая тя е тотално наивна и традиционните мерки за сигурност на летището нищо не хващат. Тя си показва истинския паспорт, спокойна е защото нищо не знае, рентгенът тотално изпуска пластичния експлозив в багажа й и тя безпроблемно преминава през всички проверки. Накрая обаче идва проверката и от нашите хора и когато те й задават само два-три рутинни въпроса тя не знае какви отговори да даде. А не знаеш ли как да отговориш на подобни въпроси със сигурност има нещо нередно. Дърпат я настрани, отварят багажа и намират бомбата. Горката жена на момента й прилошава и припада.

Тя веднага всичко разказва и атентаторът веднага е арестуван от британските власти. Но честно да ви кажа, това как властите са си свършили работата не ме засяга. Аз им имам доверие. Важното за мен е, че нашите агенти с изключително малко усилия предотвратиха един потенциално зловещ атентат, който щеше да бъде причинен от човек, който дори не знае, че го извършва. Ето това имам предвид, когато Ви говоря за въпросното профилиране. Аз съм сигурен, че вашето правителство има интерес от това ежегодно да идват хиляди туристи в страната ви, да харчат парите си и да си прекарват добре. Ние си вършим работата, но когато аз кацам в България, и когато пътувам от вашата държава към Израел, нали имам правото да очаквам вашето правителство да осигури моята безопасност? Искам да подчертая, че нашата цел е да предотвратим трагедията, а не да реагираме на всеки един отделен атентат с все по-нови, все по-скъпи и все толкова неефикасни скенери. Трябва да бъдем проактивни. Ако мога да помогна на вас и на Българското правителство, аз с удоволствие ще ви помогна. Имам пълно уважение към вашата държава. Само добри неща съм чувал за нея и с удоволствие ще направя изследване на сигурността на вашите летища и ще ви покажа къде действате добре, къде - не, и как да го поправите. Хиляди невинни хора посещават вашата държава и за мен няма никакво значение дали те са израелци, японци, или други. Те са човешки същества.

Да разбирам, че Вие имате готовност да помогнете на българското правителство?

Разбира се. Защо не?!