Петър Якимов: Магистралите стопиха фискалния резерв
Петър Якимов: Магистралите стопиха фискалния резерв / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Петър Якимов: Магистралите стопиха фискалния резерв
48414
Петър Якимов: Магистралите стопиха фискалния резерв
  • Петър Якимов: Магистралите стопиха фискалния резерв

Усвояването на европейските фондове у нас е значително по-малко от официално представените данни. За това алармира пред Дарик Петър Якимов от "Българска легия Антимафия". По думите му разминаването между истинските и представяните цифри е драстично, като разликата се покрива от националния бюджет и вероятно на нея се дължи стопяването на фискалния резерв. Якимов прогнозира, че Брюксел няма да признае голяма част от средствата, които страната ни е инвестирала в европроектите, включително и за магистралите, което на практика означава, че те ще бъдат платени единствено от джоба на българския данъкоплатец.

Нещата, свързани с оперативните програми, изобщо не са толкова розови, колкото управляващите ни представят. Това, което управляващите правят, е да изваждат манипулативно числа, да ги представят като усвояемост и че Европа много ни обича. Реалността обаче е малко по-различна, даже - доста. Според Брюксел - усвояемост е спечелен, реализиран, разплатен и верифициран проект. Когато ЕК преведе парите към националния бюджет, тогава може да говорим за усвояемост. Това, което правителството прави в момента, е да представя предварително разплатените от националния бюджет средства като усвояемост на еврофондовете. Никъде няма информация колко са реално признатите разходи от Брюксел и нашето сериозно опасение, че може да се наложи да връщаме пари на Брюксел след края на периода - говорим за 2013 г.

Все пак правителството говори за 55 % усвояемост?

Не, 55 % са договорени средства, след това има спечелени проекти, след това националният бюджет разплаща тези проекти - тук говорим за 19% усвояемост. И чак след това ЕК идва и казва - за това ще ви дадем пари, за това няма да ви дадем пари, защото сте извършили неправомерни разходи. В това число за ЕК 19% не е усвояемост на средства, защото в това число влизат едни 400 млн., които са авансови плащания и са ни дадени в периода 2008-2009 г., които от гледна точка на Брюксел не са усвоени средства. Това се води аванс за проектите в България. Нашето твърдение е, че в момента т. нар. европрограми работят изцяло от националния бюджет и много малко се плащат от Брюксел, т.е. ние ги плащаме.

Ето, тук съм донесъл една таблица, която е единствената смислена информация, откъдето човек може да извади някакъв смислен извод, където има колонка „договорени средства", „реално изплатени средства" и „верифицирани средства". Тя е към 31 януари 2010 г. Към тази дата верифицираните средства от Брюксел, за които са ни превели пари, са 400 млн. лева. Защо след това няма такава таблица? Явно това е някаква голяма тайна, а ние трябва да знаем какво се случва.

Добре, а тогава правителството откъде взема пари?

От бюджета, от фискалния резерв.

От фискалния резерв?

Да, част от парите, които бяха похарчени от фискалния резерв, всъщност отидоха за европрограмите с надеждата някога да си ги получим. Това обаче не се случва. Наскоро имаше едно изказване, че АМ „Тракия", любимата магистрала на нашия премиер, стои в колонката „реално усвоени, разплатени разходи", но от Брюксел не са се разплатили за този проект, което означава, че или администрацията не работи, т. е. не подава регулярно информация към Брюксел, което е нашето твърдение, или има огромна дупка при разплатените средства от Брюксел.

От тази гледна точка, като имаме предвид, че догодина бюджетът ще разчита изключително много на европейските средства, може ли правителството да разчита, че това са средствата, които още на са дошли? Т. е. да дойдат и да попълнят дефицита?

Те явно само разчитат. Процедурата от гледна точка на Брюксел е изключително елементарна. Те нямат интерес да бавят средства към съответната страна членка. Това, което трябва да се направи, е след приключването на проектите, агенцията да окрупни информацията и да я подаде към Брюксел. В рамките на два-три месеца Брюксел верифицира проектите и връща парите. Ние твърдим, че администрацията не подава информация.

Според Вас колко пари правителството ни представя като усвоени, а всъщност трябва да бъдат върнати в националния бюджет?

Цялата сума, която се твърди, че е т. нар. 19%, които са на стойност 1,7 млрд. евро, са пари, които би трябвало да бъдат възстановени към България. Някаква част вече е тук, 400 млн. лева към 31 януари 2010 г. Всичко останало е някаква мъгла, ПР.
Тези пари трябва да бъдат усвоявани, но това означава, че ние трябва да имаме работеща администрация. ГЕРБ какво направиха? Около една година, след като дойдоха на власт, пометоха старата администрация, защото тя е от лошата тройна коалиция (по никакъв начин не искам да защитавам тройната коалиция, тя работи достатъчно зле), загубиха една година, след това се оказа, че назначават готвачки, келнери за експерти в агенциите по усвояемост на еврофондовете. Като добавим откровената показност за решаване на проблемите, нормално е един администратор да каже „защо трябва да се подписвам, след като всеки момент могат да влязат качулките и да ме приберат?".

Правителството направи постъпки, за да скъси дистанцията между бизнеса и управляващите органи. Това е един от големите проблеми на бизнеса, че има много бумащина, през която трябва да премине. Имаше ли някакъв успех? Другото, което управляващите изтъкват, е системата ИСУН, при която всеки може да види какво се случва?

Техните успехи са ясни - 32% договорени средства. Колко са разплатени, никой не знае. Защо е тайна, също никой не знае. По темата бизнес, който трябва да се ползва от тези европроекти, има две оперативни програми - „Конкурентоспособност" и „Административен капацитет", които са пряко ангажирани и насочени към бизнеса. Там е най-големият провал на правителството. За един и същи период - 2007 - половината на 2009 г. и половината от 2009 г. до края на 2011 г., показва следното - че договорените средства по „Конкурентоспособност" са само 34 млн. евро. За същия период тройната коалиция е договорила 327 млн. евро. Тотален спад. Същото важи и за „Административен капацитет" - 60 млн. евро, договорени от тройната коалиция, спрямо 24 млн. евро. Това означава само едно - цялата администрация е пренасочена да работи по ОП „Транспорт", защото там с един или два проекта, може много бързо да качиш проекта.

Магистралите, всъщност.

Да, това са магистралите. ОП „Транспорт" тежи най-много, има най-много средства, договарят се, за верифицирането вече коментирахме въпроса. Ние подозираме, че магистралите ще си ги платим сами. А бизнесът страда за сметка на това, защото какво означава договорени 34 млн. евро. Това е тотален спад.

Специално по ОП „Конкурентоспособност" бяха направени доста реформи, така че да се използват нисколихвени кредити и други улеснения за бизнеса.

Не е ясно. Реформите са хубаво нещо, но когато имаш ясна цел. Когато реформата е просто да назначим готвачки и келнери, защото са от управляващата партия. ИСУН не работи. Самата информация, която всеки един гражданин може да влезе да провери, не работи - има грешна информация. Един конкретен пример - за ОП „Конкурентоспособност" пише, че са договорени повече средства, отколкото е цялата програма. Това означава, че някой просто е отчел едни пари, направено е нещо, което ние казваме: това е нещо смислено, но всъщност има неверни данни.

Има идея точно „Административен капацитет", която Вие определихте като „провал", както и „Техническа помощ" да бъдат вляти в другите програми. Вие одобрявате ли такава идея?

Да, става дума за следващия програмен период. Ние одобряваме всичко. Нашият интерес е в България да усвояваме средства, защото ако не ги усвояваме, ще ни бъдат намалени парите за следващия програмен период.

Аргументът на правителството да набляга толкова на магистралите е да дава поръчки на бизнеса, който страда заради кризата.

За 4 или 5 фирми, даже и да добавим подизпълнителите - да станат 30 фирми, т. е. 500 човека, ако тези пари влизаха от Брюксел, всичко щеше да е ок. Но когато влизат от националния бюджет, всички виждаме, че правителството няма пари. Няма и да има. Г-н Дянков най-добре да си събере приходите, да си прибере администрацията, защото той е ресорният вицепремиер.

Именно г-н Дянков е поставил условия в Брюксел в следващия програмен период България да дава 10% национални доплащания, съфинансиране. Ако всичко това е вярно, той би ли прибегнал до такъв ход?

Да, защото по този начин отчита поредната дейност колко се грижи за гражданите. Всичко е ПР. Ето, обърнете внимание на магистралите, да се върнем на тях, защото е любима тема на много хора. Обърнете внимание, че те заявиха, че до две-три години ще въведем ТОЛ-система. Ако я въведем, това означава, че определени фирми ще поемат поддръжката на тези магистрали. В такъв случай защо трябва да харчим пари - независимо дали е от ЕС или българския национален бюджет, за да може някакви фирми да поддържат магистралите и да събират такси. Или работим на ваучерна система, т. е. винетките, или имаме ТОЛ-система. Няма междинен вариант. В Сърбия има ТОЛ-система, в Гърция има ТОЛ-система, в България няма. Ние сме дали парите да си построим магистралите, а сега да ги дадем на някакви фирми и съответно още веднъж да платим за тях. Да изберат кое е вярното - или имаме винетки, или ТОЛ-система. Няма по-добро или по-лошо. Просто това е въпрос на избор. Ние си плащаме магистралите, Брюксел вероятно няма да ни върне всички средства, за това вече има индикации, имаме предупреждения и по темата „Тракия", и по темата „Струма", и по темата „метро". Явно нашите управляващи просто не могат да разберат какво означават тези изказвания от сорта на „добре работите, но...". Това „но" е важното. Европейските политици никога няма да ни кажат, т. е. трябва да направим уникални глупости, за да ни кажат „е, вие много крадете". Те обикновено го казват по един елегантен начин.