- Трайчо Трайков
- Валентин Златев
- Превозвачите дадоха предложения за по-евтино дизелово гориво
С между 15 и 20 стотинки e възможно да падне цената на литър дизелово гориво, ако правителството приеме три предложения за поевтиняването му на българските превозвачи. Новината дойде след среща на техни представители с работна група към Министерския съвет. Едно от предложенията предвижда отпадане на биокомпонента в дизеловите горива, което ще намали най-много цената им, обясни Миролюб Столарски, председател на асоциацията на сдруженията в автомобилния транспорт.
Финансовият министър Симеон Дянков обясни, че ще провери, дали е нужно разрешение от Европейския съюз относно прилагането на тази мярка.
В същото време министърът на икономиката Трайчо Трайков обвърза високата цена на горивата у нас с високата производствена цена на дизела. Шефът на „Лукойл България" Валентин Златев определи това твърдение като спекулативно и несъстоятелно.
Премахване на акциза върху биодизела и равно разпределение между държавата и производителите при осигуряване на резерв от горива са другите две мерки, които би трябвало да намалят цената на дизела. Отпадането на биокомпонента в дизела, който в момента е три процента, ще намали ще намали разходите с 5,3 стотинки на литър, обясни Столарски.
Според министър Трайков производствената цена на дизела у нас е висока, а превозвачите трябва да бъдат подкрепени да внасят сами горива от чужбина.
„Аз подкрепям превозвачите в желанието им да могат да внасят гориво при опростени процедури и спазване на митническото и акцизното законодателство", каза Трайков.
Директорът на „Лукойл България" Валентин Златев атакува твърденията на Трайков.
„Министърът казва: ако махнем акциза, е много висока производствената цена. А защо не маха и ДДС-то? Крайният покупател в крайна сметка купува с акциз и ДДС, с екотакса, с пътна такса. Второ, какво значи министър да казва „Аз подкрепям", кой в България забранява вноса? Проверете на митниците, има над двеста и няколко вносители в България. Но държавата казва: трябва да има ред, регистрирайте си складове, обявете къде карате горивата и ги внасяйте. Какъв е проблемът да се внася в България", попита той, като допълни, че у нас горива се внасят и от Гърция, и от Румъния и от другаде.
Златев обясни, че ако намали производствената цена, трябва да съкращава персонал.
До вторник следващата седмица държавата трябва да реши кои от предложените мерки са приложими.