От 2007 г. имало сигнали за източване на ДДС в НАП
От 2007 г. имало сигнали за източване на ДДС в НАП / снимкa: Sofia Photo Agency

Данните, станали основа на действията срещу Мария Мургина, са предадени преди 2 години на Комисията по корупция в парламента, обявиха днес от ДСБ. Информацията се е съдържала в доклади на регионалните шефове на агенцията в Силистра, Бургас и Пловдив. Те са уволнени след това. От ДСБ припомниха и че тогава в комисията е имало сигнали за участие на фирми, близки до депутати от мнозинството, в схеми за източване на ДДС. Посочиха Пенко Атанасов, Стойко Танков, Добромир Гущеров, от левицата, Насрин Узун от ДПС. Ето по тези въпроси сега ще потърсим истината от председателя на Комисията по корупция в Народното събрание г-н Бойко Великов.

   

Сега, първото нещо, което искам да ви попитам, има ли действително сигнали в комисията по корупция за, било за г-жа Мургина, за ръководството на НАП или за източване на ДДС изобщо, както, така, от два дни от ДСБ обявяват?

 

Действително в Комисията за борба с корупцията към Народното събрание има постъпили сигнали през 2007 г. Два от тези нашумели сигнала са от г-жа Милена Цолчовска, която е бивш директор на териториалната дирекция на НАП в Силистра, и от г-н Недялко Киров, също бивш директор на териториална дирекция на НАП в Бургас. Освен тези сигнали обаче, бих искал да отбележа, че в комисията има и други сигнали, свързани с бивши ръководители на НАП и, разбира се, над 25 сигнала, въобще свързани с данъчни служители. Е на тези, които посочих, на двамата бивши териториални данъчни директори, защото те бяха предмет на парламентарен контрол и на специално обсъждане в комисията за борба с корупцията

   

Припомнете ни само кога стана това?

 

На това заседание взеха участие и г-жа Цолчовска, и г-н Киров, и г-жа Мургина, и представители на НАП, имайки предвид сериозните документи, които бяха постъпили, не само сигналите, но материали, проверки на инспектората, и други проверки, които бяха извършени от НАП. В резултат на обсъждането бяха взети серия от решения,

свързани с организацията, с дейността както на НАП, така и на териториалните дирекции. Бяха констатирани не малко нарушения, които са допуснати, включително и от представители на териториалните дирекции, според информацията, която получихме от НАП и от инспектората. И имайки предвид допуснатите нарушения, комисията се обърна към министъра на финансите тогава и към Върховна касационна прокуратура, министърът на финансите да вземе съответните административни мерки и организационни мерки, които са необходими. И се обърнахме към Върховна касационна прокуратура, за да приключи с проверките, които бяха започнали във връзка с тези и други сигнали по отношение на териториалните дирекции в Силистра и Бургас. Това са в общи линии сигналите, които сме проучвали и сме се ангажирали като комисия, бих искал да отбележа и нещо друго, свързано с измамите с източване на ДДС.

 

Първият парламентарен контрол, който въобще комисията проведе, непосредствено след своето структуриране, беше парламентарен контрол тъкмо по отношение на измамите с ДДС. Има един много обстоен и един много конкретен в същото време доклад, който беше подготвен от временна анкетна комисия на 39-ото Народно събрание. И в този доклад бяха направени сериозни препоръки както към изпълнителната власт, така и към промени в законодателството. Именно на базата на това комисията за борба с корупцията се ангажира и проведе парламентарен контрол и през 2007 г., в началото на 2007 г., и през 2008 г. по тази проблематика, като настояваше пред агенцията да се предприемат съответните мерки както законови, така и в подзаконовите нормативни актове. Имаме серия от документи, които бяха предоставени на комисията във връзка с действия, които са предприети от министерството. В същото време, разбира се, ние сме следили, доколкото това е възможно, и какви са резултатите от проверките, които извършват различните прокуратури, които са се ангажирали с проверки по тези случаи. Аз не считам, че единствено тези сигнали, които споменах, за териториална дирекция Бургас и териториална дирекция Силистра, са в основата на това, което наблюдаваме сега, като резултати от проверки по източване на ДДС. Но, разбира се, тук най-добре разследващите органи ще кажат кое е дало основания за действията, които се предприемат.

 

Специално бих искал да отбележа, нашата комисия няма разследващи функции. Ние се позоваваме преди всичко на документите, които получаваме, на данните, които има в тези документи, и ако комисията прецени, че те са достатъчно основателни и имаме необходимите сериозни съмнения, предоставяме тези материали на прокуратурата, на съответните прокуратури, или пък преценяваме, че с това е необходимо да ангажираме и Върховна касационна прокуратура. Още нещо бих искал да отбележа. Тогава, когато материалите са пратени и в прокуратурата, тогава комисията има единствената възможност да изиска резултати от извършените проверки в рамките на правомощията, които ние имаме. След като сме я направили като комисия, не сме оставили сигнал, при който да не сме предприели съответните действия, пак  казвам, в рамките на правомощията, които имаме. И преди нова година, имам предвид тази нова година непосредствено, аз също подписах писма до прокуратурата във връзка с някои сигнали, включително и по отношение на НАП.

 

Това кога стана, непосредствено този месец или предишния?

 

Непосредствено преди нова година, казвам декември месец, имайки предвид това, че не получихме резултати от някои от проверките, които се извършват. Някои от тях продължават по-дълго време и затова ние се обръщаме системно към прокуратурата, когато следим, разбира се, отделни сигнали, които считаме, че представляват особена обществена значимост.

 

Имате ли информация, какво се е случило с тези сигнали, особено с този, който сега, преди нова година, сте изпратил?

 

Надявам се, да получим в кратко време отговори, по някои от сигналите има отказ да се образува предварително производство. Има и сигнали, по които разбираме, че са образувани производства. Имаме отговор и от Министерство на финансите, в който примерно днес чух за тази докладна във връзка със закриване на контролни органи. Ние сме получили от НАП, че от 1 януари 2008 година се създава дирекция управление на риска и разследване на особени случаи, с цел прилагане на единен подход за управление на риска и осигуряване на ефективност при идентифицирането на риска и неспазване на данъчното и осигурителното законодателство. Така че, когато разглеждаме сигналите, пак казвам, ние се позоваваме преди всичко на

документи, които получаваме, и се стараем да изискаме целия пакет от документи, който касае отделен случай. Това, което извършва прокуратурата, това, което извършват специалните органи, не е предмет на нашата комисия, тъй като, пак повтарям, ние нямаме специални разследващи функции.

 

Г-н Великов, дали е възможно да посочите поне някои от нарушенията, които вашата комисия констатира по тези случаи, специално примерно, ако сте констатирали на ръководството на НАП някакви нарушения?

 

Аз не съм отбелязвал, че само ръководството на НАП е допускало нарушения, аз споменах в своето изложение, че и в териториалните дирекции се наблюдават нарушения, и то немалко, които бяха посочени на комисията. Проблемът е достатъчно публичен и всичко би могло да се види. Въпреки че тогава заседанието беше закрито по искане на ръководството на НАП, имайки предвид тяхната информация, която се изнася, е свързана с фирми и представлява, има класифициран характер, според ръководството тогава... Комисията прие това решение да се гледа на закрито заседание и бяха констатирани серия от нарушения, посочени включително и в доклади на

инспектората, включително и в материали от проверките, които самата НАП е извършила. И нашата реакция беше преди всичко по отношение на действията, които предприема изпълнителната власт, тъй като ние имаме правомощия по отношение на изпълнителната власт и в рамките на тези правомощия сме действали, когато сме се произнасяли.

 

Там, където не е наша компетентност, пак споменах, ние сме се обръщали към други органи. Трябва да отбележа още, че има и сигнали, свързани с източване на ДДС, с групи за източване на ДДС, не само в националната агенция, и в други териториални дирекции. Сигнали, които сме изпратили своевременно и на ДАНС, и на прокуратурата, по които бих си спестил на този етап коментар, имайки предвид, че една част от тези сигнали са анонимни, по други сигнали ние внимателно следим какво развитие има. Пак казвам, защото според нас те бяха с достатъчно фактологически материал в тях. Надяваме се и по тях да има резултати, така както научаваме от последните проверки, които извършва ДАНС.

   

Г-н Великов, искам да ви попитам и това. "Ред, законност и сигурност" на Яне Янев и Димитър Абаджиев поискаха комисията по корупция да извика финансовия министър Пламен Орешарски по всичките тези въпроси, има се предвид, че г-жа Мургина беше негово предложение за назначение на поста. Дали ще обсъдите такова едно искане в комисията?

 

До днес такова искане не беше постъпило в комисията. Ако постъпи такова искане до комисията, напълно естествено аз ще го представя на обсъждане и комисията е тази, която ще вземе решение дали да изслуша г-н Орешарски на свое заседание, имайки предвид, пак повтарям, правомощията, с които разполага комисията. Ние сме в пълното си право, разбира се, да осъществим един парламентарен контрол, за да вземем всички онези мерки, които са предприети и които са възможни по отношение на измамите с ДДС. Имам предвид Министерство на финансите, имам предвид НАП. Разбира се, тук отношение има и Агенция "Митници", отношение имат и специалните органи, които имат възможност да правят тези проверки. Така че комисията ще обсъди този въпроси и ще се произнесе по него. Аз не мога да се ангажирам с конкретен отговор.