Таймс: Трагедията в Мадрид може би е човешка грешка
Таймс: Трагедията в Мадрид може би е човешка грешка / netinfo

Катастрофата с испанския самолет на мадридското летище Барахас е водеща за електронните издания на европейските и американските всекидневници. Британският "Гардиън" припомня, че катастрофата стана на терминал 4 на летището, проектиран от британски архитект. Той беше пуснат в експлоатация преди две години и повиши капацитета на летището. Само за две години обаче това е втората подобна трагедия, разиграла се на този терминал. През декември 2006 г. на паркинг в сграда, свързана с терминала, избухна бомба и уби двама души. Отговорност за нападението тогава поеха баските сепаратисти от ЕТА, припомня "Гардиън". Вестникът пише също, че според неофициални източници във вчерашната катастрофа, отнела живота по последни данни на 153 души, са загинали 20 деца и 2 бебета.

Изданието публикува и статистика на най-тежките самолетни катастрофи в Европа от 1974 г. насам и припомня, че самолетите модел МД-82 (Макдонел Дъглас) са смятани за едни от най-сигурните в света. Справки за катастрофите от последните години по света, в които са участвали точно този тип самолети, публикувани от британските вестници "Таймс" и "Телеграф", обаче опровергават твърдението на "Гардиън". Изданията припомнят, че самолет МД-82 катастрофира през 2004 г. в Суракарта, в Индонезия, и отне живота на 25 души. Година по-късно подобна трагедия се разигра и в планински район на Венецуела и загинаха 152 души.Миналата година самолет от същия модел катастрофира на летището на остров Пукет, в Тайланд, и загинаха 89 души. Последната трагедия с подобен модел машини се разигра през юни тази година, когато самолет се удари в пистата на летище в Литъл рок, в щата Арканзас, и загинаха 11 души.

В. "Таймс" публикува и мнения на авиоексперти, според които, причините за трагедията в Мадрид може би са човешка грешка и низ от технически неизправности на машината. Според специалистите е малко вероятно само повреда в един от двигателите на самолета да доведе до подобна катастрофа. спански медии разпространиха информацията, че причината за катастрофата е пожар в левия двигател на самолета, избухнал след излитането му. Това принудило пилота да поиска аварийно кацане, после при кацането машината се ударила в пистата, разцепила се на две и се подпалила. Тази версия се опровергава от разказ на очевидец, пътувал със самолет, който кацал на летището в момента на катастрофата. Алън Гемъл, цитиран от в. "Ню Йорк таймс" и Би Би Си, видял, че преди трагедията самолетът на испанската компания "Спанеър" се издигнал за малко над пистата, после лявото му крило се ударило в земята, след това лявата половина на машината рухнала и това направило аварийните изходи на самолета от тази страна неизползваеми. После машината била обхваната от пламъци.

В. "Вашингтон пост" отбелязва, че катастрофата е станала, след като самолетът е закъснял с излитането с цели 90 минути, като на пътниците е било съобщено, че закъснението е по технически причини. За какви причини ставало дума, пътниците не били информирани.

Лондонският "Таймс" припомня, че фирмата "Спанеър", собственик на катастрофиралия самолет, е имала финансови проблеми и нейните собственици се опитвали да я продадат, а пилотите й заплашвали със стачка.

Италианският "Кориере дела сера" съобщава, че вечерта преди катастрофата по испанската национална телевизия било съобщено за стачка на пилотите от "Спанеър", която трябвало да започне в 12 часа мадридско време в сряда, тоест два часа преди трагедията. На сайта на синдиката на пилотите от компанията също имало съобщение за тази стачка. То било свалено оттам, когато била съобщена новината за трагедията.

Френският "Либерасион" отбелязва, че "Спанеър", втората по значимост испанска авиокомпания, е имала сериозни финансовите трудности от началото на годината заради покачващите се цени на горивата. Компанията разполага с 65 самолета и планирала реструктуриране, което щяло да се изрази в съкращенията на 1100 души и в намаляването на дестинациите. Компанията сега има персонал от 4000 души, пише "Либерасион".

В. "Монд" също пише за финансовите трудности на "Спанеър". От 65-те самолета на фирмата 36 са били на Макдонел Дъглас от серията МД-80. Самолетите модел МД-82, като катастрофиралия вчера, са стари, но са използвани от доста авиопревозвачи, припомня изданието.

Британският "Дели телеграф" също припомня, че "Делта еърлайнс", "Ал Италия" и "Америкън еърлайнс" разполагат с много самолети от този модел. "Индипендънт" съобщава, че двама души, фигуриращи в списъка на пътниците на самолета, са се спасили по чудо от трагедията, защото са закъснели с три минути за полета. Те пристигнали на летището, когато вратите към самолета вече били затворени и регистрацията приключена. /БТА/