Шефът на Пътна полиция обясни за предимството на пешеходеца на зебра
Шефът на Пътна полиция обясни за предимството на пешеходеца на зебра / БГНЕС, архив
Шефът на "Пътна полиция" обясни за предимството на пешеходеца на зебра
90654
Шефът на "Пътна полиция" обясни за предимството на пешеходеца на зебра
Шефът на "Пътна полиция" обясни за предимството на пешеходеца на зебра
Шефът на "Пътна полиция" обясни за предимството на пешеходеца на зебра
  • Шефът на "Пътна полиция" обясни за предимството на пешеходеца на зебра
  • Шефът на "Пътна полиция" обясни за предимството на пешеходеца на зебра
  • Шефът на "Пътна полиция" обясни за предимството на пешеходеца на зебра

Пешеходецът има абсолютно предимство след стъпване на пешеходна пътека, но има и задължения и обстоятелства, с които трябва да се съобрази преди това. Такава позиция по спорната тема, която разискват от месеци магистратите, изрази в ефира на Дарик шефът на „Пътна полиция" Бойко Рановски.

По думите му, ако пешеходецът не е съобразил доколкото може скоростта на приближаващите се автомобилите или ако изскочи внезапно на платното, има голям риск да стане жертва на произшествие.

Адвокат: Пешеходецът трябва има право да пресича на зебра, дори неочаквано за шофьорите

Рановски посочи още, че към момента няма ръст в броя на загиналите пешеходци спрямо миналата година, но все пак цифрата остава твърде голяма за нашата държава.

Пълното предимство на пешеходеца, който е стъпил на зебра, не се оспорва от никого, обясни Бойко Рановски, но допълни: "Там никой не отрича, че той е с предимство, но за запазване на неговото здраве и живот, преди да стъпи на пешеходната пътека, не трябва да излиза рязко на пътното платно, трябва да се огледа, да съобрази по възможност скоростта на приближаващите автомобили и да прецени дали те имат възможност да спрат. Разбирам, че не всеки случай може да бъде преценен, но по възможност да го прецени".

В коментар дали не трябва да се вземат мерки с оглед на позицията на Висшия адвокатски съвет и допускането, че ако човек се появи внезапно на зебра или не вдигне ръка при пресичане, може да се окаже съпричинител на катастрофата и водачът да се размине с по-лека присъда, макар да е причинил смърт и могат ли да се сложат камери на всяка пътека, Рановски отговори: "Няма как да се сложат видеокамери на всяка пешеходна пътека".

Идея: Само пешеходецът да е с предимство на пешеходна пътека

"Тук говорим за отговорността и ангажираността на всички участници в движението. И санкциите са не толкова за да се съберат едни пари, а да се повлияе върху поведението на участниците. Да се повлияе на поведението, да спазват правилата и да има по-малко пострадали на пътя", каза шефът на "Пътна полиция".

Броят на глобените за неправилно пресичане пешеходци също остава много малък, обясни още Рановски. Миналата година глобените пешеходци са били 5000-6000 души, а тази година са много по-малко. "Има си и обективни причини. Броят на служителите по места е на минимума, има много вакантни длъжности, служителите са ангажирани основно с посещение на пътнотранспортните произшествия, контрол основно за скорост, която е най-честата причина за възникване на катастрофи и остава все по-малко време за контролиране на пешеходците", коментира той.

Как се пресича правилно на пешеходна пътека според висшите магистрати?

Статистиката на "Пътна полиция" показва ръст в броя на заловените зад волана пияни шофьори - 13 184-ма са те за първите 9 месеца на годината. 6042-ма от тях са шофирали с над 1.2 промила алкохол в кръвта.

Средно всяка седмица по около 30 дрогирани шофьори хващат катаджиите в страната, но статистиката в този аспект не е точна. Причината е, че само 10 дирекции на МВР разполагат с мобилни уреди, които тестват употреба на наркотици.

300 виновни за смърт на пътя се разхождат на свобода

До края на годината обаче вътрешното министерство щяло да снабди всички свои подразделения с такива устройства, обеща шефът на КАТ.