Генномодифицирани комари ще участват в борбата с маларията
Генномодифицирани комари ще участват в борбата с маларията / ThinkStock/Getty Images

Създаването на генно модифицирани комари, които са вектори на маларията, за да може на поколението им да се прехвърлят гени, които блокират дейността на предизвикващия инфекцията паразит, открива пътища за потенциално изкореняване на болестта, сочат резултатите от изследване, цитирани от АФП.

Нивото на прехвърляне на гени достигна 99,5%, отбелязаха авторите на изследването.

„Получените резултати са обещаващи, защото показват, че технологията може да се приспособи за изкореняване на маларията”, заяви експертът по молекулярна генетика и биология Антъни Джеймс от Калифорнийския университет в Ървайн.

Резултатите от изследването свидетелстват за напредък в използването на технологията, която цели блокиращи паразита гени да бъдат вкарани в ДНК на комари Anopheles stephensi - основните вектори на малария в Азия, и да гарантира, че гените ще бъдат прехвърлени на следващото им поколение.

За да се уверят, че прехвърлянето на гени носители на антитела между няколко поколения комари е ефикасно, учените добавили протеин, който прави очите на насекомите флуоресцентно червени. Близо 100% от комарите от новото поколение имали тази отличителна черта, а това показва, че генната манипулация е успешна.

Окачествявайки експеримента като „първа значима крачка напред”, авторите му отбелязват, че са нужни допълнителни изследвания, които да потвърдят ефикасността на антителата.

Резултатите от изследването са публикувани в Proceedings of the National Academy of Sciences.