Възраждане се обяви ЗА електронното гласуване
Възраждане се обяви ЗА електронното гласуване / Dariknews.bg, архив

В подкрепа на електронното гласуване се обяви партия „Възраждане”. От формацията разпространиха своята позиция за предстоящия референдум на 25 октомври, на който „Подкрепяте ли да може да се гласува и дистанционно по електронен път при произвеждане на изборите и референдумите?“.

„Основните критики към дистанционното гласуване по електронен път са свързани с принципа за тайно гласуване, закрепен в чл. 10 от Конституцията на Република България (КРБ). Проблемът вече е разглеждан от Конституционния съд във връзка с предвижданото „експериментално гласуване по електронен път чрез интернет“ за изборите за президент и вицепрезидент през 2011 г. До такова така и не се стига поради установената с негово решение (РКС №4/2011 г.) противоконституционност на въпросния §11 от тогава действащия Изборен кодекс (обн. ДВ. бр. 9/28.01.2011 г., … отм. ДВ. бр. 19/05.03.2014 г.). Конкретният акт на Конституционния съд обаче съдържа два любопитни момента:

„Само за себе си електронното гласуване не е противоконституционно, бидейки вид дистанционно гласуване, каквото е отдавна практикуваното в други държави гласуване по пощата; принципно не е в противоречие с международни договори, по които Република България е страна.“;

„Конституционният съд е наясно, че електронното гласуване е адекватна на съвременните реалности възможност, която разширява и улеснява участието на гражданите в изборите, но само ако ефикасно е гарантирана тайната на вота. За последователното и трайно, а не експериментално въвеждане на електронното гласуване на избори е наложителна стриктна и прецизно синхронизирана правна уредба, чрез която адекватно на конституционните принципи да се реализират избирателните права на гражданите и така изборите да легитимират държавното управление, основаващо се върху вота на избирателите, даден в честно и плуралистично състезание.“

От изложеното става ясно, че дистанционното гласуване по електронен път не се намира в изначален конфликт с КРБ и международните споразумения, по които Република България е страна. Нещо повече, констатира се неговата актуалност, като се отправя своеобразна препоръка към нормотворческите органи за съответни усилия в насока създаване на усъвършенствана юридическа рамка.

Тук е мястото да споменем, че електронното гласуване е застъпено в Кодекс за добрите практики по изборните въпроси и Кодекс за добрите практики при референдуми, приети от Европейската комисия за демокрация чрез право (т. нар. Венецианска комисия), съответно през 2002 г. и 2007 г. Същите установяват и стандартите, на които то трябва да отговаря.

Наред с това е необходимо да отбележим, че националното ни законодателство и към този момент предполага употребата на подобен способ в съответствие с Регламент (ЕС) №211/2011 г. Съгласно чл. 53а от Закон за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, изявления за подкрепа на предложена европейска гражданска инициатива могат да се получават и по електронен път чрез система за събиране онлайн на данни.

Изложеното дотук донякъде притъпява опасенията във връзка с тайното гласуване. Разбира се, машинации винаги са възможни. Ние също имаме своите страхове. Но нима не се сблъскваме със злоумишлени намеси в изборния процес и сега? И въпреки това никой не приканва към премахване на гласуването въобще! Никой боледуващ не се отказва от лекарството, защото други го използват и като отрова!

А какви са най-значимите и безспорни предимства на дистанционното гласуване по електронен път? Най-очевидните са:

Този способ ще улесни участието на българските граждани в изборите и референдумите.

Ще се създадат предпоставки за въвличане на младите, активни и образовани българи в процесите по осъществяване на публичната власт.

Ще се разшири възможността на сънародниците ни, живеещи извън Република България, да заявят своята воля по отношение на бъдещето на общата ни родина.

Ще се създадат условия за намаляване тежестта на контролирания вот и на този, идващ от маргинализираните общности.

Ще се породи импулс към дългоочакваното въвеждане на пълноценно електронно управление”.