Галерията в Добрич показва монументална творба на Стефан Гацев
Галерията в Добрич показва монументална творба на Стефан Гацев / ХГ-Добрич

В Художествена галерия - Добрич ще бъде експонирана картината на художника Стефан Гацев/1935 -1986/  – „Зората”, рисувана в продължение на няколко години, в периода 1972 - 1975 г. „Зората” е монументална творба с размери 185 х 528 см, маслени бои върху шперплат, в типичния за автора стил.

И тази, и другите си творби художникът изгражда чрез една премислена композиция, понякога в необичайни формати и ракурси; с едри, обобщени форми и пестелив колорит. В „Зората”, пред погледа на зрителя се рeдят сцени, тела, лица, пози с изразена в тях неистова жажда да се осъществят. Анализирайки я, Иван Маразов пише „...една монументална реализация на идеята за пробуждане на човечеството, за надеждата му за спасение. Решението се движи в кръга на древната метафора за борбата на светлината и мрака. Както винаги, освен интелектуалното разчитане на символиката, самата мощ на движещите се човешки маси, контрастите на светлосянката, плетеницата на стилизираните мускули и орнаментът на драпериите на дрехите – всичко цели да създаде психологечиска нагласа за възприемане на самото съдържание.” /Сп. Изкуство, бр. 3, 1987/

Картината ще бъде изложена за посетители до 3 юни.

Изтъкнатият наш изкуствовед Димитър Г. Димитров пише в каталог за Стефан Гацев, издаден посмъртно през 1995 г.: „Житейската и творческа съдба на този голям български художник са драматични. Той принадлежи на поколението, което първо прозря фалша на една изкуствено създадена културна ситуация и я отхвърли от самото начало на формирането на художественото си мислене. А после започна с упорство, мъки, усилия и трезва мисъл да я преодолява. В това отношение Стефан Гацев прояви истински героизъм. За да бъде безупречен в налагането на творческото си верую, той се погрижи да бъде професионално неуязвим. Работеше непрекъснато върху рисунката, овладяваше ракурси, въвеждаше ред в хаоса от струпани предмети. Намираше естетическите моменти в овладяването на света. ...С това супермодерно мислене, ако се беше родил в страна на авангардното изкуство, той щеше да е основател на някакво ново течение с ярко присъствие в световния художествен живот....”