Градски транспорт със задължения за 5 млн. лв., иска кредит, съветници се дърпат
Градски транспорт със задължения за 5 млн. лв., иска кредит, съветници се дърпат / Dariknews.bg

Общинският превозвач „Градски транспорт“ е натрупал загуби за близо 5 млн. лв. Голяма част от тях са под формата на задължения за гориво, плащания към НАП, увеличение на минималната работна заплата и текущи разходи. Това стана ясно по време на днешното заседание на комисията по транспорт към варненския общински съвет, която разгледа отчета за дейността на предприятието.

За да бъдат погасени тези задължения от Борда на директорите предлагат тегленето на дългосрочен кредит до 5 млн. лв. и с до 7% лихва. Съветниците от ресорната комисия обаче не дадоха зелена светлина на идеята, като с едва 2 гласа „за“, 2 „против“ и 4 „въздържал се“ отхвърлиха предложението.

Сред мотивите им е липсата на разбивка и точна информация от къде идват тези задължения и за какво ще се изплащат тези 5 млн. лв. Според Марина Карапетян и Аврам Тодоров на предходни заседания на комисията са били представени съвсем други отчети и дружеството е изкарвано на печалба. Все пак искането за теглене на кредит ще се гледа на предстоящата в понеделник сесия на местния парламент. До тогава от „Градски транспорт“ ще трябва да подготвят точна разбивка със задълженията на компанията.

Изпълнителният директор на дружеството Злати Златев обясни, че очакванията за добро начало на годината не са се оправдали, дори напротив. „Толкова слаб старт не сме имали. По принцип февруари е най-лошият месец за автобусния транспорт в града, но сега и януари беше такъв. Една от причините е грипната епидемия, заради която хората почти не излизаха от домовете си. Друга причина е намалените цени на горивата – все повече граждани ползват личните си автомобили“, каза Златев.

Счетоводителят на предприятието каза, че докато не се оздрави компанията и не спре отрицателният финансов поток, загубите ще нарастват. Ивайло Митковски коментира, че трябва да се реши въпросът с наличието на две автобусни компании, които в момента возят на територията на града.

„Според договора, който сме подписали за проекта за интегриран градски транспорт, превозвачът ще бъде само един и това е „Градски транспорт ЕАД“.  Защо тогава „Транстриумф“ возят в момента? Те може още утре да се откажат от линиите си какво ще стане тогава? Справедливо ли е да дадем 5 млн. лв. на общинския превозвач – от къде ще ги вземем тези пари, ами нали ще дойдат от частния. От „Транстриумф“ до момента не са ни искали никакви пари, а возят гражданите на Варна. Докато проблемите с „Градски транспорт ЕАД“ продължават“, обясни Митковски.