Откриха записки с неизвестна до момента теория на Нютон
Откриха записки с неизвестна до момента теория на Нютон / Guliver/Getty Images

Британски учени съобщиха, че са открили непубликуван текст на английския физик Исак Нютон, посветен на движението на водата в дърветата. За находката съобщава сп. Nature Plants, а накратко за нея пише на сайта Science News.

Нютон води записките в бележника си през периода 1661-1665 година, по време на обучението си в Кеймбриджския университет. В него се съдържат наблюдения, размишления и разкази за различни опити в областта на математиката, физиката и метафизиката.

Наследниците на Нютон са сметнали, че съдържанието на бележника няма защо да бъде публикувано. През 1872 г. те го подаряват на Кеймбриджския университет. Работещи с архива учени са открили сега в него текст от половин страница с мисли на Нютон за това как водата се движи от корените до листата на дърветата.

Нютон пише за ролята на светлината и движението на частиците вода от напълнените с нея капиляри на растенията. Съвременното обяснение се основава на капилярния механизъм на вертикалното движение на течностите и на осмозата.

Научното обяснение на вертикалното движение в растенията се появява едва 200 години по-късно. Въпреки че Нютон не описва всички детайли на процеса, неговите мисли се оказват пророчески. Научната терминология на видния физик се отличава от съвременната, но основният механизъм на движението на водата е описано изключително вярно от Нютон.

Исак Нютон е английски физик, математик, астроном, философ, алхимик и богослов. Приносът му в развитието на математиката и различните области на физиката изиграва важна роля в Научната революция. Смятан е от мнозина за най-великия и най-влиятелен учен, живял някога на нашата планета.

В областта на механиката Нютон открива закона за всемирното привличане и чрез предложените Закони за движение поставя основите на класическата механика. Освен това формулира принципа за запазване на импулса и момента на импулса, пръв показва, че движението на небесните тела и на предметите на Земята се подчинява на общи закони, демонстрирайки съответствието между законите на Кеплер за движението на планетите и собствената си теория за гравитацията и премахвайки последните съмнения към хелиоцентричната теория.

Сред многобройните проблеми, които изследва Нютон, са също разлагането и природата на светлината, скоростта на звука, охлаждането, произходът на звездите. Той конструира първия действащ рефлекторен телескоп и развива своя теория за цветовете, основана на наблюденията на разлагането на бялата светлина с призма.

Работейки над проблемите на физиката, Исак Нютон поставя началото, едновременно и независимо от Готфрид Лайбниц, на математическия анализ, който е в основата на развитието на науката до наши дни. Той също така описва разлагането на бином, повдигнат на степен, създава числен метод за намиране на корените на функция и допринася за изследванията на степенните редове.