Променят облика на три железопътни гари с европейски средства
Променят облика на три железопътни гари с европейски средства / netinfo

Едновременно с рехабилитацията на стотици километри релсов път, със средства, осигурени по Оперативна програма „Транспорт" /2007-2013 г./ в България стартира и реновирането на три от основните железопътни гари у нас - в София, Бургас и Пазарджик. Всъщност, последната вече е напълно модернизирана и от края на септември 2014 г. посреща пътниците с топли и уютни чакални.

Сградата на обновената железопътна гара в Пазарджик вече отговаря на всички изисквания за енергийна ефективност - вътрешната и фасадната дограма са подменени, а помещенията са санирани. В нея са разположени център за услуги на пътниците, различни търговски обекти, доставени са нови указателни табели. За хората с намалена подвижност са изградени асансьори и рампи. Има и нови информационни колони, които дават бърза справка за разписанията на автобусите, влаковете и такситата в района, както и за разписанието на самолетите, с които може да се направи връзка на летищата в София и Пловдив. Пътниците вече имат пълен достъп до WI-FI мрежа и могат да разнообразят чакането на влака.

Пешеходният подлез, който осигурява пряка връзка с близките населени места - Главиница и Алеко Константиново, е напълно обновен с модерен интериор, осветлението и външното електрическо захранване са възстановени, създадена е достъпна среда.

В пълната модернизация на гарата, която е строена през 70-те години на миналия век и многократно е страдала от наводнения и пожари, са инвестирани 3,3 млн. без ДДС. Благодарение на навреме усвоеното европейско финансиране, Пазарджик се сдоби с железопътна гара със съвременен вид, осигуряваща комфорт и добро обслужване на пътниците.

Местните жители вече оценяват положително новата придобивка. "40 години нищо не беше пипано, само при аварийни ситуации се позакърпваха нещата. Остаряхме заедно с тази гара, случвало се е да газим във вода в сутерена. Сега вече човек се чувства като в Европа, пътниците го виждат и се завръщат", разказва 55-годишна служителка в приемното здание.

По този път вървят и жп гарите в София и Бургас. През април 2014 г. започна ремонтът на сградата на Централна жп гара в столицата. За да се спази срокът и рехабилитацията да приключи до края на 2015 г., на обекта ще работят 120 души. Строителните дейности са разделени на два етапа, така че независимо от реконструкцията, гарата продължава да функционира и да обслужва пътниците.

Променят облика на три железопътни гари с европейски средства
netinfo
Преди да започне ремонтът, сградата беше достоен представител на 40-годишната разруха и по-скоро приличаше на гълъбарник с изпочупени плочки и седалки, неработещи информационни табла, асансьори и ескалатори, неотоплени помещения през зимата, жега през лятото...

Сега пред изпълнителя стоят две основни задачи - да модернизира сградата, пешеходния подлез, да постави нови настилки на пероните, да изгради външен и вътрешен подземен паркинг, да повиши енергийната ефективност така, че да се повиши комфортът на пътниците и служителите, както и да модернизира оборудването, което се грижи за управлението на влаковете, като изпълни Единен център за управление движението на влаковете.

След рехабилитацията Централната жп гара на София, която посреща и изпраща пътници от цялата страна и чужбина, ще бъде напълно архитектурно обновена. Ще се обособят кафенета и места за хранене, а чакалните ще бъдат изцяло ремонтирани. Всички асансьори, ескалатори и информационни табла ще бъдат подменени. Пешеходният подлез към шестте перона ще бъде изцяло ремонтиран. Всички инсталации - ВиК, електрическа, отоплителна, вентилационна, климатична и прочие, ще бъдат подменени.

Освен всичко останало, за повишаване безопасността на територията на приемното здание е предвидено модерно видеонаблюдение. Предвидено е също така изпълнението на фотоволтаична инсталация, която да осигури част от необходимата на сградата електроенергия. Срещу инвестиция от 56 млн. лв., осигурени по ОП „Транспорт", в края на идната година столицата ще има железопътна гара, отговаряща на всички световни стандарти.

Успоредно с това продължава да се изпълнява един от най-мащабните и успешни проекти - за подземната железница в столицата, която ще свърже железопътната гара с летището, осигурявайки бързо, удобно и безопасно придвижване на хората до двата основни транспортни възела. В края на април 2015 г. столичани вече ще могат да пътуват с метрото до Бизнес парка в кв. "Младост" 4 и до летището.

Променят облика на три железопътни гари с европейски средства
netinfo
„Зелена светлина" има и пред проекта за реновиране на жп гарата в Бургас, който също е включен в програмата за модернизация на железопътния транспорт в България, станала възможна благодарение на ОП „Транспорт", управлявана от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

Зданието в стил необарок, строено през 1903 г., е паметник на културата и всяка промяна по фасадата и вътрешното пространство може да се извършва само след съгласуване с Националния институт за недвижимото културно наследство. За над 100-годишното съществуване на гарата, основен ремонт в нея не е правен. Тя е силно амортизирана, дори опасна, заради падащи парчета от фасадата.

От момента, в който влезе на обекта, изпълнителят има 20 месеца, за да обнови изцяло сградата. Финансирането е на стойност 8,1 млн. лв. без ДДС и трябва да възстанови архитектурния й блясък. Така за по-малко от 70 млн. лв., благодарение на доброто управление и навременно усвояване на средствата по ОП „Транспорт",всички ще имаме възможност да се възползваме от удобствата на реновираните железопътни гари.

Променят облика на три железопътни гари с европейски средства
netinfo