Медиите у нас са се развивали във възходяща посока до 2006 г.
Медиите у нас са се развивали във възходяща посока до 2006 г. / снимки: БГНЕС, архив

След демократичните промени медиите в България се развиваха в една възходяща посока до 2005-2006 г., но след това тенденцията е на трайно спадане на положението на страната ни във всички международни класации, свързани със свободата на медиите. Това лично мнение сподели Огнян Златев, ръководител на Представителството на Европейската комисия в България, по време на дискусията „Медиите и промяната”, част от медийния фестивал „Българската Европа”, на който Русе е домакин от днес.

По думите на Златев има много причини за сегашното положение на медиите в България. Една от тях е, че медийният пазар не е толкова голям и развит у нас. Друга причина е свързана с финансовите средства, отпускани за популяризиране на европейските оперативни програми.

„Ако попаднат в недобри ръце, тези средства могат да бъдат използвани за оказване на влияние върху медиите”, заяви Златев.

Това съвпада и с голямата икономическа криза в Европа. Така, след като медийният пазар в България, като малък и ограничен, няма откъде да генерира ресурс, то, според Златев, единственият свеж ресурс са парите за рекламиране на оперативните програми, които средства се контролират от правителството. По думите му така правителството се оказва с „чудесен инструмент в ръцете”. То може да си избира на коя медия да даде тези пари. Тя ще пусне съответните реклами по тази оперативна програма, но „този, който ти дава тези средства очевидно може да има очаквания как да си конструираш своята редакционна политика”.

Според Златев друга причина за сегашното състояние на медиите е и неслучилата се докрай саморегулация на медиите.

Медиите у нас са се развивали във възходяща посока до 2006 г
netinfo

От своя страна председателят на СЕМ доц. д-р Георги Лозанов заяви, че сегашното състояние на българските медии е свързано и с „провала на десния проект”. Става дума за морала на капитала - за големите чисти капитали, за неуспеха да се наложи
ценностен консерватизъм и за елитите.

В конкурсната програма на медийния фестивал участват общо 115 продукции на 11 национални и регионални телевизии. Събитието, което ще продължи до 29 ноември, се развива в три сегмента - конкурсна, дискусионна и филмова програма. То се организира от сдружение „Европейски пространства” с подкрепата на Представителството на Европейската комисия в България.

Източник: БТА