Факти от календара: 23 септември
Факти от календара: 23 септември / снимка: Guliver/Getty Images

1122 г. папа Каликст II и император Хайнрих V сключват Вормски конкордат, с което се прекратява борбата за инвеститурата. Компромисното споразумение, сключено в град Вормс от Светия Престол и Свещената Римска империя (император Хайнрих V), регулира отношенията им след приключването на спора за инвеститурата в полза на папата.

По силата на конкордата германският кайзер се отказва от духовната инвеститура и приема каноническото избиране и посвещаване на прелатите (висши духовници в католическата църква), папата запазава правото на императора да присъства при избора на епископи и абати и да им дава и светска инвеститура. Споразумението се отнася само за територията на Германското кралство, но не и за другите части на империята - Италия, Бургундия.

1846 г. германският астроном Йохан Гал открива планетата Нептун. Осмата планета от Слънчевата система носи името на римския бог на морето. Тя е четвъртата по размери и третата по маса. Нептун е най-отдалечената от Слънцето планета.

Астрономическите скици на Галилео Галилей свидетелстват за наблюдението му на Нептун на 28 декември 1612 г. и 27 януари 1613 г. И в двата случая обаче Галилео смята, че е наблюдавал звезда в непосредствена близост до Юпитер, а не обект в Слънчевата система. Поради тази причина Галилео не се посочва като откривател на Нептун, въпреки че в записките си отбелязва взаимното движение на Юпитер и „звездата”.

През 1821 г. Алексис Бувар публикува астрономически таблици на орбитата на Уран. Последващи наблюдения на планетата обаче показват различия между наблюдаваните и предвидените от таблицата координати, което води до хипотезата, че съществува тяло, оказващо влияние върху орбитата на Уран. През 1843 г. Джон Коуч Адамс изчислява орбитата на неизвестната осма планета и изпраща изчисленията си на опитния астроном Сър Джордж Ери. Той изисква пояснения за използваните методи, които Адамс така и не изпраща.

През 1846 г. Юрбен Льоверие независимо от Адамс изчислява орбитата на Нептун, но също както своя британски колега не среща съдействие у сънародниците си за издирването на планетата. През същата година Джон Хършел усъвършенства математическия анализ на орбитата и убеждава скептичния си колега-астроном Джеймс Шелис да започне търсене през юли 1846 г.

Междувременно льо Верие пък убеждава Йохан Готфрийд Гал от Берлинската обсерватория да започне търсене. Асистентът на Гал - Хейнрих д’Арест - тогава все още студент, предлага сравнение на обектите в района за търсене предложен от льо Верие с предишна звездна диаграма с цел откриване на нови обекти. Нептун е открит вечерта на 23 септември 1846 г. Почти веднага след започване на наблюденията и на следващата вечер придвижването на планетата спрямо звездите е документирано и откритието на новата планета е оповестено.

Разликата между действителната и предвидената от льо Верие позиция на Нептун е 1°, а спрямо тази на Адамс - 10°. Джеймс Шелис впоследствие осъзнава че е наблюдавал планетата на два пъти през август, но поради небрежието си, породено от скептицизъм, не прави необходимата връзка между двете наблюдения.

Нептун е първата планета, чието съществуване е доказано чрез математически изчисления, а не от емпирични наблюдения. Единственият апарат, посетил Нептун, е „Вояджър 2”, който се сближи максимално с планетата на 25 август 1989 г. При преминаването си той засне в южното полукълбо Голямото тъмно петно подобно на Голямото червено петно на Юпитер.

Нептун има най-силните ветрове в Слънчевата система достигащи до скорост от 2100 км/ч. Температурата на високите му облаци достига до -218 °C, една от най-ниските в Слънчевата система, заради отдалечеността на планетата от Слънцето.

1875 г. 15-годишният Хенри Маккарти (Били Хлапето) - легендарен американски престъпник, е арестуван за първи път. Баща му е неизвестен и до ден днешен, предполага се, че е умрял млад. Скоро след смъртта му Били и майка му Катрин - ирландска перачка, се преместват в Индиана, където тя се омъжва повторно, преди да издъхне от туберкулоза.

Той е бил нисък на ръст, със завладяващи сини очи, гладки бузи и издадени предни зъби. Много вестникарски репортери го описват като обаятелен и приятен. Били бил известен също като приветлива личност и шегаджия.

Според историците убитите от него са най-вероятно четирима: двама, които се заяждат с него по баровете, и двама заместник-шерифи. Хлапето започва престъпната си кариера като крадец на дрехи, после на добитък, а към края на живота си той се бие на губещата страна в междуособици в окръг Линкълн. Именно тогава шерифите успяват да арестуват за пръв път невръстния престъпник - датата е 23 септември 1875 г.

Корумпиран съдия го обвинява в убийството на местен шериф и Били е принуден да бяга от въжето. Сензационното му избавление е по първите страници на вестниците: с белезници на ръцете и окови на краката, Били успява да се измъкне, като преди това успява да се сдобие с пистолет и пушка и застрелва двама надзиратели. Три месеца по-късно той загива от ръката на шерифа Пат Гарет при неизяснени обстоятелства.

1932 г. е създадено Кралство Саудитска Арабия. Кралството е основано от Абдул Азиз бин Сауд, въпреки че завоеванията, които довеждат до създаването му, започват още през 1902 г. Тогава Абдул Азиз завзема град Рияд, седалище на неговото семейство - Ал Сауд.

Кралство е познато и като „Земята на двете свещени джамии” във връзка с Мека и Медина, двете най-свещени места в Исляма. Двете джамии са Масджид ал-Харам (в Мека) и джамията Масджид ал-Набауи (в Медина). Кралството е най-голямата по територия държава на Арабския полуостров, заемаща по-голямата част от него, и същевременно е трета по големина арабска страна в света.

В началото на 20 в. Османската империя продължава да има сюзеренитет над по-голямата част от полуострова. В рамките на този сюзеренитет, Арабия е била управлявана от множество племенни владетели, включително династията Сауд, която се връща от изгнание през 1902 г. През 1916 г. с насърчаването и подкрепата на Великобритания шарифът на Мека Хюсеин бин Али повежда Арабското въстание. Макар и да не постига целта си - обединение на арабските народи в една държава - Арабското въстание окончателно освобождава Арабия от османския контрол.

По това време Абдул Азис бин Сауд вече е възвърнал позициите си на водещ благородник в централна Арабия (Неджд) и с помощта на уахабитско-бедуинска армия, наречена ихван, започва поход за поставяне на всички арабски земи на полуострова под свой контрол. До края на 1925 г. ихванът вече владее почти всички територии на днешна Саудитска Арабия. На 10 януари 1926 г. Абдул Азис бин Сауд се обявява за „крал на Хеджаз” (териториите по брега на Червено море), а на 27 януари 1927 г. и за крал на Неджд.

Абдул Азис отказва да подкрепи идеята на водачите на ихвана за завладяване на британските протекторати Ирак, Кувейт и Трансйордания. В отговор ихванът се разбунтува срещу краля, но войските на Абдул Азис побеждават. През 1932 г. кралствата Неджд и Хеджаз се обединяват в Кралство Саудитска Арабия.

Новото кралство е една от най-бедните държави в света и разчита на ограничено селско стопанство и приходи от поклонничество. През 1938 г. в региона Ал-Хаса и по протежение на крайбрежието на Персийския залив са открити огромни находища от петрол, и през 1941 г. започва мащабното им разработване. Петролът осигурява на Саудитска Арабия бърз икономически растеж и значителни политически дивиденти в международен план.

1943 г. е създадена т.нар. Република Сало. Републиката е марионетен режим на германците в Северна Италия след десанта на съюзниците в Сицилия през Втората световна война. Негов глава е Бенито Мусолини.

Съществува от 23 септември 1943 г. до смъртта на Мусолини през април 1945 г. в градчето Сало на езерото Гарда са седалищата на Външното министерство и Министерството на народната култура, оттам и популярното име на „социалната република”.

През юли 1943 г. съюзниците правят десант в Южна Италия. Малко след това Мусолини е свален от власт и арестуван, но е освободен от десантна част, командвана от Ото Скорцени. Много скоро той основава в Сало Италианската социална република. Тя е сателит на Германия и на практика немците разполагат с властта. Освен това там са разположени и части на Вермахта, които да се бият срещу напредващите съюзници.

През април 1945 г. марионетаната държава е превзета от британците и американците, с което е сложен край на нейното съществуване.

1973 г. Хуан Перон е избран за втори път за президент на Аржентина. Преди това през септември 1955 г. е свален чрез държавен преврат.

2002 г. излиза първата публична версия на уеб-браузъра Mozilla Firefox (Phoenix 0.1). Проектът Mozilla е официално създаден на 22 януари 1998 г. с пускането на сорс кода на Netscape браузъра, който има за цел да се извлече полза от творческата сила на хиляди програмисти в Интернет и от безпрецедентните нива на иновациите в пазара на браузъри.

Със създаването на отворена общност, проектът Mozilla стана по-голям от всяко друго дружество.Членовете на общността разширяват обхвата на проекта спрямо оригиналната идея и вместо просто да работят по следващия браузър Netscape, започват създаването на различни браузъри, инструменти за разработка и редица други проекти.

Phoenix v0.1 се появява през септември 2002 г. Той стартира във вариант, приличащ на орязана версия на браузъра такъв, какъвто го познаваме днес. Въпреки че липсват много от функциите, които правят Firefox толкова популярна днес, първоначалната версия на Phoenix е съдържала много подобрения на браузъра и електронната поща, даунлоуд мениджър, които далеч не са били позната в браузърите по това време, но въпреки това той не е бил толкова разпространен.

По-късните версии на Phoenix са били предоставена на бета тестери и подобренията не закъснели. По времето когато Phoenix v0.3 е издаден в средата на октомври на 2002 г., браузърът вече съдържа подобрения за продължаване на сесията, странична лента, интегрирана лента за търсене и др.

През 2003 г. проектът Mozilla създаде Mozilla Foundation, независима организация с нестопанска цел поддържана от индивидуални дарители и различни компании. Новата Mozilla Foundation продължи с управлението на ежедневните дейности на проекта, но също така официално пое инициатива за подпомагане на иновациите и новите възможности за интернет. Тя направи това, като продължаваше да пуска софтуер, като Firefox и Thunderbird, и да се разширява към нови области, като например предоставяне на безвъзмездна финансова подкрепа за подобряване достъпността в мрежата.

Същата година, само няколко месеца след подобряването на съществуващите функции и отстраняване на недостатъците, Mozilla се натъква на пречка с името на браузъра през април 2003 г. Оказва се, че компания с име Phoenix Technologies е разработила свой собствен браузър с отворен код и правата за търговската марка на името са техни. Това е моментът, когато Mozilla е принудена да промени името на проекта си на Firebird.

Първият реалииз на браузъра, Firebird 0.6, става и първата версия за Macintosh OS X, в допълнение към Windows. Това дава възможност на Мас общността да добие представа какви са тенденциите за бъдещето.

В България:
1994 г. футболният отбор на „Левски” разгромява отборът на ЦСКА със 7:1.
Така за втори път в своята история тимът от стадион „Георги Аспарухов” реализира седем пъти в мрежата на най-големия си противник. Треньор на „Левски” в паметната среща е Георги Василев.

След поредица от солидни победи една от най-силните генерации на Левски съумя да подобри рекорда. Водени от легендарния Наско Сираков левскарите сгазиха ЦСКА.

Срещата започва със зрелищен гол на Илиян Илиев със задна ножица. „Армейците” изравняват чрез Петър Михтарски… и приключват мача.

Капитанът Наско Сираков извежда „Левски” напред след гол от дузпа, а до края на първата част „сините” добавят още два гола чрез Даниел Боримиров и отново Сираков.

След почивката в 64-та минута Боримиров прави резултата 5:1. До края на срещата Наско Сираков бележи още два пъти. Голмайсторът се разписва от дузпа в 79-та, а в последната минута бележи след страхотно разбъркване пред вратата на ЦСКА.