Кампанията Вземи си колелото продължава
Кампанията Вземи си колелото продължава / netinfo

Колко пловдивчани, в активна възраст между 25 и 45 години, са готови да оставят автомобилите си и да се качат на велосипед?

Спортният екип на Българското Национално Дарик радио стартира кампания в подкрепа на идеята карането на колело да се популяризира като един от най-здравословните и удобни начини за придвижване. Доказано е, че градовете в Европа с голям колоездачен трафик, имат много по-положителен  социален климат и по-високо качество на живот. Градът вече е известен с най-дългата пешеходна зона в Европа, а до края на 2015г. се очаква Пловдив да има и  близо 50км. велоалеи, което ще ни постави на първо място в страната. Реализирането на проекта ще позволи на много ученици и възрастни да пътуват с колело до училище и офиса. За сравнение полският град Гданск например, (който е малко по-голям), разполага с над 150 км. алеи и велосипедни платна, като цялата веломрежа е интегрирана изключително удобно в градския обществен транспорт.

Според експерти изграждането на зонирани паркинг-системи в централните градски части и като цяло намаляването на трафика на автомобили, за сметка на колоездачния, може да изчисти вредните емисии във въздуха до 80% и да намали шума с над 30%. Част от целите на кампанията в Пловдив е именно да накара повече хора да се качат на велосипедите си и по този начин да покажат, че всички заедно можем да помогнем за намаляване на вредните емисии във въздуха над града – обявен за един от най-мръсните в Европа.

До края на следващата година се очаква всички големи булеварди в различните квартали на Пловдив да бъдат включени в новата веломрежа. С колело ще може да се стига от „Тракия“ до Гребната база без прекъсване на алеите. По проекта за устойчив градски транспорт е предвидено да се изградят 48 км. велоалеи, но част от маршрутите ще бъдат реализирани по други инвестиционни проекти на общината. Те се намират по  бул. "Шести септември" - от моста на Адата до Цариградско шосе, по бул. "Руски", "В. Априлов", Коматевско и Пещерско шосе. По този начин се очаква веломрежата в Пловдив да надхвърли 60км. Основната част от проекта трябва да приключи до есента на 2015г. Велоалеите ще бъдат направени с червен асфалт и ще бъдат с широчина от 2 метра. Изграждане на пешеходни и велоалеи пък по брега на Марица са част от идеите на екип от Университета по архитектура, строителство и геодезия.

В момента към 70 % от родителите се противопоставят  твърдо на възможността децата им да карат велосипед по пътя към училище,  защото ги е страх от пътни инциденти, показват данни от направена през първото полугодие анкета, по задание на  пловдивската фирма за производство на велосипеди „Maxeurope“, която също се бори за популяризиране на каузата за по-чист град със своя кампания “Аз карам велосипед. Последвай ме!”. В нейна подкрепа тази година се обявиха много известни журналисти, музиканти, спортисти и артисти.

„Надяваме се в близко време всички училищата в града да могат да осигурят безопасно заключване и съхранение на велосипедите по време на учебния процес“, обяви мениджърът по маркетинг в компанията Иван Илчев.  По думите му, ако велосипедите се пазят по време на часовете и са осигурени велостоянки, то все повече родители ще са склонни да пускат децата от по-горните курсове с колело на училище. В Община Пловдив вече са проведени разговори и много  от училищните настоятелства са изразили тази позиция.

Пловдив може да почерпи от  положителния опит на Бургас и Добрич и да въведе велосипеди под наем, предлага пък пловдивчанинът Светослав Стоянов, за когото колелото е основният начин за придвижване. В Добрич системата работи от една година, реализирана е по проект на общината, финансиран по ОП “Регионално развитие”. Велостоянките в града са 5 и разполагат с общо 30 колелета, които могат да се взимат под наем от всеки, който пожелае. Трябва само да се изпрати SMS, за да се отключи велосипеда. Ползването на  услуга без абонамент струва 1,50 лв. за 30 мин. Чрез широка информационна кампания се  популяризира възможността за придвижване в града с енергоефективен и по-екологичен транспорт. Годишните разходи за обслужване на велосистемата възлизат  едва на 12 451 лв., отчитат от Община Добрич.

Много европейски градове с древна история, които ценят културното си наследство, въвеждат задължително и контролиран достъп на автомобили до туристическите зони. Всички тези мерки намаляват задръстванията и водят до по-чиста околна среда. През последните няколко години в Европа набират скорост и т.нар. програми за съвместно ползване на велосипеди. Добър пример в това отношения са Париж и Барселона, където всяко колело се наема поне по 10 пъти на ден. Нерядко кметове на европейски градове взимат решение да купят стотици велосипеди, вместо нов автобус за градския транспорт, тъй като жителите нямат нищо против да се движат с колелета, дори и при по-големи разстояния. Градове като Копенхаген и Амстердам отдавна са се превърнали в отлично място за пристрастените към колоезденето. Новите програми, свързани с популяризиране на този спорт, предизвикват най-голямата транспортна революция в централна и южна Европа, където по-топлият климат позволява на жителите да въртят педалите през цялата година.

Известни български артисти, спортисти и журналисти са сред първите, които отправят своите послания, свързани с идеята все повече oт нас да използват велосипеда си за придвижване, спорт и отдих. Те подкрепят и национални кампании с същата кауза, като „Аз карам велосипед. Последвай ме!“


Колкото повече хора свикнат да карат колело в големите градове, толкова по-чист въздух ще дишаме ние и нашите деца, смята и колегата от Нова телевизия Милен Цветков. Той е впечатлен от масовото използване на велосипеди в чужбина и вярва, че това може да стане и в България.
По думите му, масовото каране на велосипед, създава съвсем друг облик на града. Део признава, че шофира автомобил едва от три години и предпочита колелото, дори когато тръгва към плажа, за да се качи на сърфа. Според него, условията за каране в големите градове трябва да се подобрят, за да може все повече хора да усетят магията на колелото.

В подкрепа на идеята се обявиха много известни певци и музиканти, сред които Поли Генова, Рут Колева, Дичо от Д2, артистите Ивайло Захариев и Ивайло Христов, известните български спортисти Стойко Сакалиев, Сани Жекова, Станка Златева и др.

По време на кампанията “Вземи си колелото”, която се реализира с подкрепата на Община Пловдив и ще продължи повече от година, в спортно шоу „Гонг“ и специализираните рубрики по Дарик ще бъдат излъчвани интересни новини за историята и традициите в различните европейски градове, както и такива, свързани с различни актуални спортни събития и състезания с колелета, еко и велопоходи, поставени  рекорди и др. Ще звучат и полезни съвети за всички, които обичат да карат велосипед, независимо дали в града или в планината.

Вашите любопитни новини и истории с колело може да бъдат публикувани и на страницата на кампанията във www.facebook.com/vzemisikoleloto.

Предстоят много интересни събития и награди за всички, които се качат на колелото си и подкрепят идеята всички да живеем по-здравословно и в по-чист град.

ДАВАЙ!

ВЗЕМИ СИ КОЛЕЛОТО!

Подкрепи идеята на пловдивския екип на ДАРИК и спортно шоу ГОНГ!

 

Основни партньори на кампанията “Вземи си колелото” са Община Пловдив и www.maxeurope.eu.