11 пътя - фатални за българския шофьор
11 пътя - фатални за българския шофьор / снимка: БГНЕС, архив

11 са фаталните пътища, на които най-често стават катастрофи. Тежките инциденти на тези отсечки се повтарят средно през една или две години, съобщиха пред "Труд" от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Формално опасните пътища все още са 13, но два от тях отпаднаха след пускането на цялата магистрала "Тракия" и ще излязат и от черния списък до септември т.г.

Пускането на магистрала "Тракия" през лятото на миналата година извади от черния списък две от смъртоносните шосета (виж картата). Това са Стара Загора - Нова Загора - Сливен, и Сливен - Петолъчката - Карнобат. Само в тези участъци годишно загиваха над 100 души, а в момента са под 20.

Почти нищо обаче не е направено от години, за да се избегнат отсечките, които в необозримо бъдеще трябва да влязат в трасето на магистрала "Черно море". Става дума за пътищата Дуранкулак - Варна, Варна - Обзор - Слънчев бряг - Бургас, и Бургас - Созопол - Царево.

Шест от смъртоносните шосета са в Северна България - Плевен - Бяла - Русе, Ябланица - Севлиево - Търговище, Русе - Разград - Шумен, Силистра - Добрич, Русе - Силистра, и Ботевград - Мездра - Монтана.

В Южна България опасните отсечки са Пловдив - Смолян и Благоевград - Кулата, през Креснеското дефиле, откъдето трябва да минава бъдещата магистрала "Струма".

От пътната агенция уверяват, че непрекъснато вземат мерки за обезопасяване на рисковите пътища. През първите шест месеца т.г. са изразходвани 9,5 млн. лв. за монтиране на стоманени предпазни огради, полагане на маркировка и подрязване на дървета и храсти, които пречат на видимостта. За цялата 2013 г. са били похарчени 13,6 млн. лв. Някои от ремонтите са започнали със спестените пари от зимното поддържане на пътищата.

Част от средствата отиват за изграждане на кръгово кръстовище при Кнежа. Поправят се и четири кръстовища по направлението от Бургас към Слънчев бряг.

От бранша припомнят обаче, че има опасни участъци, които са пренебрегнати. "Например през 2012 г. започна ремонт на пътя от Бургас до Поморие, сега строителството е замразено", коментира пред "Труд" Андриана Георгиева, изп. директор на Браншова камара "Пътища". Тя припомни, че проектът се е финансирал от бюджета. Само една част от участъка бил разширен, но близо 15 км все още представляват тесен еднолентов път.

Николай Иванов, председател на Браншова асоциация "Пътна безопасност" обяви, че ще направи дарение, като постави 700-метрова предпазна ограда за мотористи. Тя ще се намира на т.нар. Подбалкански път, в близост до паметника на Васил Левски над с. Буново. Изработването на такова съоръжение струва около 25 лв. на метър.