Гергана Кръстева: Алгоритъмът на дигиталния ни гардероб може да промени ритейл сектора
Гергана Кръстева: Алгоритъмът на дигиталния ни гардероб може да промени ритейл сектора / netinfo

Представете си, че тази вечер трябва да бъдете на две различни събития. Плюс - цял ден сте на работа. Какво да облечете? Сигурно е, че в гардероба ви има подходящи дрехи, но онази бяла риза дали си отиваше с еди-коя-си рокля? Вечният дамски проблем. Ние мъжете не винаги страдаме от подобни житейски проблеми, особено ако се придържаме към т.нар. essentials.

Гергана Кръстева - елегантна дама, която ни гостува в студиото на Дарик радио, има очевидно решение за този проблем. Тя изглежда изключително адекватно, нищо че в деня на нашата среща навън трещи и гърми и после грее слънце. Разказва ни разпалено за своята иновация - дигитален гардероб, който не само съхранява фотографии на дрехите ви, но и бързо помага какво да облечете и как да го съчетаета.

Българското приложение La Koketa набира скорост и скоро може да видите същото в любимите си магазини - така ще пазарувате по-ефективно, по-бързо, пък и ще знаете какво точно да си купите, за да си отива с дрехите, които вече имате. Посрещнете Гергана Кръстева с усмивка и ведро настроение, каквито носи и тя самата. Гергана е поредният гост в проекта на Дарик и IBM.

Константин Вълков: Както казват, приятели по вкус няма. Хубавите и лошите дрехи са по-скоро подвластни на субективното ни мнение. Как създадохте алгоритъм, който решава вместо нас кои дрехи са окей и кои не са?

Гергана Кръстева: Алгоритъмът на дигиталния ни гардероб може да промени ритейл сектора
netinfo
Гергана Кръстева: Наистина това е много индивидуален въпрос. Трудно е някой да ти каже кое е правилно и кое е грешно, но все пак има определени модели, към които се придържаш. Освен това всеки може да реши лично за себе си кое за него е добре. Ние искахме по някакъв начин самото приложение да е интуитивно и ти да въвеждат в самата система твоя личен стил. Тоест ти си този, който казва, че определена дреха е спортна, друга е официална или пък и двете. В последващ момент, когато решиш да използваш алгоритъма можеш да зададеш критерии, по които приложението ще извади точните параметри за определен тип дреха. Няма спор за цветовете, но стилът е нещо, което е малко или много субективно.

Преглеждайки прогнозите и анализите на IBM за ритейл сектора, няма как да не се обърне внимание на това, че това е доста пренаситен пазар. Особено в онлайн-среда. Кои са трите неща, които предлагат на твоето приложение да се отличи?

Основното нещо е самият алгоритъм, който съчетава дрехите. Без тази особеност нашето приложение щеше да бъде просто един дигитален гардероб - организитор и класификатор на дрехи. Приложение, което може да управлява гардероба ти - да знаеш какво имаш и ръчно да можеш да го съчетаваш. Но всъщност нашата особеност е именно допълнителната възможност, която позволява на самото приложение да върши работата по съчетаване на дрехи. Това е нашата отличителна черта.

Коя е следващата стъпка тогава? Може би съчетаването на дрехи само в един гардероб не е достатъчно? Този алгоритъм може да се пренесе и в големите магазини.

Както каза и ти ритейл секторът е един океан от възможности. Всеки се опитва да се отличи по някакъв начин. Има ужасно много шопинг платформи. Някои са доста успешни. Динамиката е голяма, развитието е много бързо. Нашият алгоритъм е нещо, което може да помогне на определени магазини да направят една крачка напред. Също така и да помогнат на самите клиенти да обогатят своята кошница или количка. Клиентите по-лесно биха могли да си направят цял тоалет. Това е и посоката, в която ние бихме искали да се развиваме.

Тоест предстои надграждане?

Да, искаме да използваме самия алгоритъм в ритейл пространства за дрехи, които ще се възползват от потенциала на алгоритъма ни.

Гергана Кръстева: Алгоритъмът на дигиталния ни гардероб може да промени ритейл сектора
netinfo
Как точно ще работи това?

Идеята ни е да направим ритейлърско API, което ще може да се интегрира в самия онлайн магазин и по този начин, когато един клиент отиде в магазина и избера една дреха да може лесно да я комбинира с други, благодарение на нашия алгоритъм.

В един момент винаги става дума за пари. Какъв е бизнес модела на твоето приложение в момента? Вие сте финансирани от фонда eleven, нали така?

Ако трябва да говоря за критериите на eleven, предполагам, че ще ми е малко трудно. Навярно ни избраха, защото ние търсихме развитие в различен сектор - лайфстайл, мода. Повечето други стартъпи имат различен фокус. Във финансово отношение ние доста променихме бизнес модела. Когато стартирахме изцяло разчитахме на свалянията на приложението. Всяко ни гарантираше продажба. Сега приложението е безплатно, а има вътрешни възможности за ъпгрейд.

Говориш много ентусиазирано? Какво се случва със стартъп бизнеса в България? Все още ли има вълнение, позитивно настроение или този бум може да се окаже изкуствен?

Не мисля, че може да се окаже изкуствен. Ентусиазмът е абсолютно искрен. Самите фондове за финансиране дойдоха тъкмо навреме, когато имаше енергия и потенциал. Имаше идеи, които можеха да се развият, а фондовете помогнаха да се създаде подобна екосистема.

Ако сега започваш да работиш като стартъп компания, от кои грешки ще се предпазиш?

Това е много добър въпрос, защото много неща бих направила по различен начин. Особено начинът, по който се планираше развитието и след това лансирането на различните функционалности. В началото доста избързахме с нещата, искахме бързо да ги видим готови, а не да сме сигурни, че това, което ще се случи можем да подкрепим. Фокусът би трябвало да бъде изместен малко повече и върху маркетирането. Развитието може да се случи и една идея по-бавно, за да си сигурен, че си подготвил пазара за следващата стъпка.

Това интервю е част от проекта на Дарик и IBM "5 in 5 иновации: какво следва през следващите пет години?" Проектът е базиран на технологичните сценарии на IBM, които представят развитието и иновациите в 5 основни сфери - образование, здравеопазване, търговия, сигурност и градска среда. Считаме, че тези сектори ще търпят голям технологичен подем и са неразвривно свързани с нашето устойчиво развитие като обществена и бизнес среда.

Всички интервюта, които ще прочетете тук, са с българи, защото вярваме, че нашата страна създава условия за устойчиво развитие на интелигентни технологии и иновативни идеи.

Натиснете тук за повече информация