Христо Алексиев: Провокираме децата да играят навън с детски площадки, които произвеждат енергия - част 1
Христо Алексиев: Провокираме децата да играят навън с детски площадки, които произвеждат енергия - част 1 / netinfo

Когато го попитате какво прави, той отговаря, че създава електричество от детската игра. Звучи странно, но е факт, че идеята му работи. Набира скорост. А самият той мечтае за глобална експанция.

Запознайте се с Христо Алексиев, български предприемач и иноватор, който вярва, че офлайн и онлайн пространствата могат да работят заедно, да си помагат, да не си пречат. И всички да печелят от това. В новият епизод на проекта на Дарик и IBM той разказва за това как ще върне децата на детските площадки навън. Повярвахме на Христо веднага, защото той прави всичко от сърце.

Константин Вълков: Когато говорим за стартъпи, за нов тип предприемачество, най-често си представяме дигитални иновации, които живеят в облаци, имат някакъв особен виртуален живот. Твоята иновация обаче хем е стартъп, хем е новаторско предприемачество, хем обаче е аналогова. Обясни.

Христо Алексиев: Точно така, това което правим, е по-скоро от офлайн частта, а именно истински детски площадки, които произвеждат електричество, докато децата си играят на тях. Идеята е, че това електричество няма да се ползва за захранване на домовете на хората например, а по-скоро за създаване на нови преживявания за децата. Така ги забавляваме, но и в същото време ги мотивираме да играят повече навън. Основният проблем, който всъщност атакуваме е затлъстяването. Според изследвания данните са различни, но децата на възраст от 3 до 12 години не са просто леко пълнички, а проблемът се превръща в клиничен. Ние се опитваме да живеят по-здравословно, мотивираме ги, а в същото време и опознават елементарни закони във физиката като прехода на енергия от кинетична в електрическа, след това от електрическа в музика или светлина.

Христо Алексиев: Провокираме децата да играят навън с детски площадки, които произвеждат енергия - част 1
netinfo
Дай ми пример.

Например в момента произвеждаме катерушка, която произвежда такава енергия. Когато след 7-ми или 8-ми клас започнат да учат съответните уроци по физика, те си спомнят, че когато са били малки, играели са си, произвеждали са електричество.

В някакъв смисъл модерната детска площадка също може да бъде причина за затлъстяване? Има доста площадки, които са пълни с разни машинки с жетони, където играчките сами се клатят...

Знаеш ли, детската площадка е развита като индустрия след Втората световна война. Преди това мама и татко сглобяват нещо в двора, децата си играят и толкова. След Втората световна война благодарение на индустриалната революция се развиват огромни производствени възможности. Като добавим към това и бейби бума, се заражда мащабното производство на детски площадки. Да приемем, че това е индустрия, която се развива усилено след 50-те години на миналия век. Онези, които са стартирали, вече не са между живите и техните дъщери и синове са наследили фирмите. Общо взето такъв е бизнес-моделът в цяата работа. Може би това е една от причините да няма кой знае какво развитие, поради специфичната закостенялост на тези семейни фирми.

Това, което е харекторно за детската площадка, е, че това е първата гейминг платформа. Ако си мислим, че първите идват от Nintendo и Playstation, не е така. Първата офлайн гейминг платформа е именно детската площадка. Всичко е било там - иновации, плъгини и т.н., всичко е било там, само че в онзи офлайн свят.

Какво се случва по време на нашето детство, през 80-те години например?

Края на 80-те години и 90-те години електронните игри поемат вниманието на децата. Ако по мое време изборът беше в гейминг платформите, които са офлайн - чудехме се дали да се зарием в пясъка или ще се люлеем на люлка, то сега се добавят изключително интерактивни и привлекателни възможности. В тази индустрия днес има огромни пари и много хора мислят над това как точно да привлекат вниманието на децата. Съответно вниманието на децата днес е привлечено повече от онлайн възможностите за игра. Там нещата се случват много по-бързо. Работи се много с въображението на децата, което е много хубаво, защото се развиват неочаквани способности у децата. Просто нашето мнение е, че нещата трябва да се балансират.

Не се борите срещу онлайн гейминг платформите?

Точно така. Ние не се борим срещу тях. Искаме просто да преоткрием първата гейминг платформа, давайки й възможност да бъде по-атрактивна, да е в крак с времето.

Новото е начинът, по който правите всичко.

Ако има нещо smart в това, именно начинът, по който го правим, е различен. Ние не закарваме ток до площадката, а се опитваме да използваме кинетичната енергия. С нейна помощ даваме възможност на децата да си доставят нови и неочаквани преживявания.

Христо Алексиев: Провокираме децата да играят навън с детски площадки, които произвеждат енергия - част 1
netinfo

Прочетете втората част на интервюто

Това интервю е част от проекта на Дарик и IBM "5 in 5 иновации: какво следва през следващите пет години?" Проектът е базиран на технологичните сценарии на IBM, които представят развитието и иновациите в 5 основни сфери - образование, здравеопазване, търговия, сигурност и градска среда. Считаме, че тези сектори ще търпят голям технологичен подем и са неразвривно свързани с нашето устойчиво развитие като обществена и бизнес среда.

Всички интервюта, които ще прочетете тук, са с българи, защото вярваме, че нашата страна създава условия за устойчиво развитие на интелигентни технологии и иновативни идеи.

 

Натиснете тук за повече информация