Кой пръв се е сетил, че сексът продава?
Кой пръв се е сетил, че сексът продава? / Thinkstock/Getty Images

Кой пръв се сети в маркетинга и рекламата, че сексът продава?

Натурален сок, моторна резачка, автомобил, кафе, каквото и да се опитвате да продадете, прибавете към рекламата една красива разсъблечена млада дама и бум - ето ви истински пазарен удар. Защото нищо не привлича погледа повече от обещаващи женски форми. В последно време и мъжки, ама само в последно време. Та кой пръв се е сетил за това? Вероятно онзи, който пръв се е сетил да рекламира продукта си.

Историята мълчи за име.

Но знаем, че още през 1871 година тютюневата компания "Пърл табако" е рекламирала цигарите си, като кутията е била високо вдигната във въздуха от момиче без горнище. Това е най-ранният случай на секс в реклама. Но то и без това по-рано рекламата е била нещо много мъгляво.

Примерите за използване на атрактивни девойки са още от началото на миналия век. Първо, основно за цигари и козметика - неща, които би трябвало да са секси, но после и в рекламата на курорти, събития и дори металорежещи части. И това според маркетинг проучванията се отразявало чудесно на продажбите. Оттам излязъл и лафът „сексът продава".

Но това, опасяваме се, е огромна грешка. Сексът не продава, уважаеми рекламисти, ама съвсем не продава.

Човешкият мозък е сложна система, но стане ли въпрос за секс, изведнъж изпростява рязко. Така че да привлечеш нечие внимание с малко повече плът и красота, е много лесно. Но да привлечеш внимание и да продадеш, все още не са едно и също нещо. Ето как, според едно сериозно медийно проучване, по-малко от 10% от мъжете, изложени на сексуално активна реклама, могат да запомнят продукта на рекламата и да го отличат от друг продукт, рекламиран по същия начин.

Формално те могат да запомнят детайли за момичето на плаката, но не и за изделието. Това се нарича "ефект на вампира". Сексуалният обект изсмуква цялото внимание. За сравнение, същите продукти, но без секс, се запомнят от близо 25% от мъжките наблюдатели.

Най-добре купувачите реагират на хумор в рекламите, най-зле - на секс.

Според едно от най-влиятелните списания в маркетинга и рекламата от 100-те най-впечатляващи и запомнящи се реклами на века само 8 включват някаква форма на сексуално предизвикателство - 8 от 100. Твърде нисък процент. Така че, когато сложите разголено момиче да ви рекламира ботушите, бирата, соевия шрот или гумите за кола, да знаете, че момичето ще бъде оценено, но нищо друго няма да стигне до мозъка на купувача. Сексът не продава, само привлича.

Ние, ако забелязвате, много внимавахме с употребата на думата секс, защото хем искаме да ви привлечем, хем и да ни разберете. Дано сме успели.

Ако имате още въпроси, питайте "Питанка". Можете да го направите на страницата на Питанка във Facebook, както и на имейл pitaipitanka@gmail.com.

Още интересни въпроси, както и техните отговори можете да намерите тук