Крис Георгиев за уеб ентусиазма и 40 до 40
Крис Георгиев за уеб ентусиазма и 40 до 40 / Юлиана Николова, Sofia Photo Agency

Следващият участник в проекта "40 до 40" определя себе си като уеб ентусиаст. Той е онлайн предприемачът Крис Георгиев.

Основната му енергия се влива в проекта Imagga - платформа, която подпомага организирането и анализа на визуални колекции от снимки. Това звучи доста амбициозно, като се има предвид, че всеки ден само с мобилни телефони се правят близо 2 милиарда снимки. В портфолиото му обаче стоят още няколко проекта, които го нареждат сред най-активните хора в България, когато става дума за предприемачество. Такива са StartUP Academy, StartUP Talks, OpenCoffee, както и успешното събитие Startup Weekend Sofia. Друга важна кауза за него е StartUP Foundation - първата предприемаческа организация в страната, която насърчава младите хора да стартират собствен бизнес и сами да диктуват своето бъдеще.

Какво поддържа динамиката в живота и работата на Крис, как ще изглеждат след години технологиите около нас и какво трябва да е бъдещето на България? За това е следващият разговор в Следобедният блок на Дарик.

Гостуването ти тук е свързано с инициативата на Дарик "40 до 40". Чрез нея търсим интересни и иновативни хора, които все още не са навършили 40 години. Колко ти остават до тази заветна възраст?

Крис Георгиев:
Три години и осем месеца.

Освен, че се занимаваш с уеб дизайн и социални медии, изцяло си отдаден и на проекта си Imagga. Какво представлява той?

Крис Георгиев:
Това е малка иновативна компания от шест души. Опитваме се да помогнем на бизнеси и хора да организират своите снимки и дигитално съдържание. Благодарение на все по-масовото използване на  мобилните телефони със смарт функции и на сравнително евтините фотоапарати, във всяка една колекция има  снимки, които седят в едни папки и никой не знае за тяхното съществуване. Целта ни е да върнем спомените на хората, като им позволим да открият своите снимки, които са правили на вълнуващи за тях места.

Как става това подреждане, архивиране? Как се търсят снимките?

Крис Георгиев:
Точно там е магията. Не използваме думи, защото никой не отделя време да си опише снимките. За да им помогнем, разработваме технология, която да анализира пикселното съдържание на снимката. Машината се опитва да отгатне какво има на самата снимка. Така както нашите очи виждат запечатаните на снимката обекти, така се опитваме да научим и машината да разпознава тези неща.

Задава се на машината нещото, което ни интересува и тя започва да търси, сортира, вади. Правилно ли съм разбрал?

Крис Георгиев:
Процесът е много интересен и се състои от няколко етапа. Първо, учим нашите алгоритми как да разпознават определени обекти или поредица от обекти, които да асоциират с определени неща. Подбираме дадена група от снимки, назоваваме обектите, намиращи се върху тях  и се опитваме да помогнем на машината да разпознава тези зависимости. Ако ни дадеш твоите снимки и ги напълниш в нашата апликация, ще се опитаме да разберем какво съдържание имат тези снимки.

Бързо ли се учи машината?

Крис Георгиев:
Може да се каже, че  се учи бързо. Преди години е отнемало седмици, месеци…, сега всичко става за  няколко часа.

Как очакваш да се развие вашият бизнес?

Крис Георгиев:
В момента четем много интересна книга - "The singularity is near". "Singularity" e моментът, в който машините стават толкова умни, колкото човешкия мозък. Според мнозина този момент е много близко. Ние вярваме, че машините могат да правят много повече отколкото сме свикнали да очакваме от тях. Вчера бяха позиционирани по бюрата ни, днес ги носим в джоба на дънките си, утре ще ги носим върху тениската си... Визуалното съдържание, което ни залива отвсякъде, ще нараства. Ще имаме все по-малко време да му обръщаме внимание и да го категоризираме. Ние виждаме възможност да се включим в тази тенденция и да помогнем на хората да организират своето дигитално настояще.

С кого осъщестявате контакти? Кой проявява интерес?

Крис Георгиев:
Повечето ни клиенти са от САЩ и от Западна Европа. Поради тази причина езикът на комуникация е английски. Типичните ни клиенти са средни и големи компании, които имат нужда да обработват огромни количества снимкова информация. Комуникираме и с медии, които събират много снимки. В момента е много популярно да се прави обработка на големи масиви от информация и много компании се занимават с това да анализират поведението на хората в социалните мрежи, включително възможността да показват по-качествена реклама. Подобни компании са наши клиенти.

Как гледаш на възможността да скриеш нещо, да не позволиш на тези компании да разберат всичко за теб, което си личи от снимките ти?

Крис Георгиев:
Почти няма за криене. Вече почти всичко се знае. В епохата, в която живеем, личното пространство на човека е ограничено единствено до мислите му.

Бях прочел любопитна статия, че когато сортираме информацията и я намираме лесно, това разваля хубавата история. В историите обикновено използваме фантазиите си, сменяме неща, премодулираме ги. Можем да разказваме, че сме били на почивка на някое красиво място. В момента, в който с помощта на вашата компания снимката излезе наяве и край - историята се проваля…

Крис Георгиев:
Според мен това е преимущество. Неща, които са опитвали да скрият от нас, в момента не могат да ги скрият. Да вземем за пример политическата ситуация в нашата страна. В момента информацията е много по-достъпна и по-трудно могат да ни манипулират, защото веднага можем да намерим факти за миналото. Развитието на технологиите си има своите плюсове.

Информираният човек и този, който разполага с технически средства, не става ли по-мързелив?

Крис Георгиев:
Много мързелив и много непостоянен, защото имаш десетки задачи да свършиш. Да гледам телевизия, да ровя във Facebook, да чета книга на Kindle или да отговарям на някакви съобщения. Много малко неща докарваме докрай, защото сме привлечени от множество предизвикателства.

Крис Георгиев за уеб ентусиазма и "40 до 40"
netinfo


Моля те, дефинирай какво означава уеб ентусиаст според твоите представи…

Крис Георгиев:
Да не се страхуваш от нови неща, които още не си пробвал и да бъдеш ентусиазиран да поемеш риска. Да не си параноик, че ще си дадеш данните и мейла.  Да искаш да разбереш за какво става дума и да не те е страх да се движиш по ръба на острието. Уеб ентусиастите са хора, които се интересуват от всяко едно нещо, което излиза и искат да го опитат. Да видят дали то ще има значение за техния личен и професионален живот.

Докъде се простират мечтите в тази сфера, за която си говорим? Какво мислиш, че ще се случи с технологиите след 10 години?

Крис Георгиев:
Преди година гледах едно видео на Артър Кларк, в което той предсказва, че  в бъдеще работата няма да се осъществява единствено в офис сграда, а ще има нещо, подобно на интернет, което ще ни позволи да работим от всяка точка. Според мен тази тенденция ще се засили. Например сега съм в Дарик радио и ние с теб разговаряме един срещу друг, а след 10 години най-вероятно няма да има нужда от това да идвам до Дарик. Много други неща ще се променят. Информацията ще е навсякъде около нас и аз искам да видя как ще се случи това.

Личният контакт, който сега е много ценен, благодарение на идеи като твоите ще стане по-естествен, по-лесен. Ако анализираш снимките, които съм направил и какво съм описал на тях, може би ще имаш по-ясна представа какъв човек съм… Докато сега хората трябва да се видят, да се запознаят…

Крис Георгиев:
Според мен в момента е много трудно да направиш качествена оценка и да разбереш кое е вярно и кое не от цялата тази информация, която ни залива. Докато в бъдеще, вярвам че ще се случи. Ще имаме много по-добри инструменти, за да преценим качеството на информацията. Ти ще имаш по-надежден инструмент, чрез който да филтрираш и да приемаш информацията, която е валидна и качествена според твоите представи.

Как прие новината, че си част от проекта "40 до 40"?

Крис Георгиев:
Бях леко изненадан, защото не бях много добре информиран за тази класация. Винаги е приятно. Приятелите, които са ме номинирали, май бяха по-развълнувани от мен.

Според проекта на Дарик избраните личности се определят като новите лидери. Ти виждаш ли се като лидер?

Крис Георгиев:
Може би не, защото има претенция в смисъла на тази дума. Възприемам се по-скоро като един от тези 40, които искат да направят нещо ново и полезно и да променят статуквото. Българинът по принцип е негативно настроен и когато някой се изяви в определена сфера, обикновено остава неоценен. Според мен всяка нация има нужда от хора, които носят промяна и са готови да рискуват. В нашия случай, моите колеги и аз седим пред компютрите и вярваме в това, което правим. Жертваме част от ежедневието си, защото имаме идеалистична цел.

Мисля си за всички гости, които вече дадоха интервю по проекта "40 до 40" и вярвам, че има надежда за България. Нашата страна ражда таланти в какви ли не области. Това, което всички вие правите, го доказва…

Крис Георгиев:
Надежда има, ако се даде шанс на младите хора да споделят своите идеи и да направят проектите си в България. Аз съм малко песимистично настроен, защото виждам, че има едно поколение от политици, от управляващи, които не искат тази промяна. Нямат очи за младите, талантливите, красивите. Това е разочароващо, защото не виждам политическа воля, която да насърчава такива дейности, свързани с привличане на млад, свеж капитал. Инвестицията трябва да бъде в хората. Има  страни, които са го направили - Израел например. Там те привличат Research центровете на Outsourcing компании, защото това привлича този млад, свеж капитал. Ето това искам да се случи в България. Това е бъдещето на България.

Крис, много се радвам, че беше наш гост. Радвам се, че технологиите на този етап ни дадоха възможност да се видим лице в лице. Крис Георгиев е един от участниците в инициативата на Дарик "40 до 40".