Евелина Гечева: Всеки трябва да възпита в себе си любов и уважение към природата
Евелина Гечева: Всеки трябва да възпита в себе си любов и уважение към природата / netinfo

"Зелени алтернативи" е пространството в Дарик радио и DarikNews.bg, в което се дискутират зелени теми като възобновяемата енергия, енергийната ефективност и опазването на околната среда. Ще ни гостуват специалисти и експерти по всички тези въпроси. Тази седмица наш гост е Евелина Гечева, управител на Академика БГ. Академика БГ е уеб издателство с утвърдено име в сферата на образованието.Управлява група от собствени сайтове и е организатор на редица инициативи, свързани с образованието. За втора поредна година образователният портал реализира инициативата ''Зелена олимпиада''.

 

Евелина, какво мислиш за идеята да предоставим време и пространство за подобни на твоите инициативи, и да подкрепяме хората, които мислят устойчиво и гледат години напред?

Това е много добра идея, тъй като формирането на екологичната култура започва с такива инициативи. Те са насочени към деца в повечето случаи, към ученици. Не изключваме и  по-големи, примерно студенти. Може би ще стане дума и за това. Аз много ти благодаря за тази покана, за да направим и други съпричастни към зелената кауза.

Представи ни организаторите на "Зелената олимпиада".

Организаторите сме основно ние, малкият екип на Академика БГ, шепа единомишленици. Нас ни подкрепят всички училища, които участват, а те са страшно много. Миналата година бяха близо 600, въпреки че не може да се каже, че участваха по 100 деца от училище. Но ние събрахме 5000 деца миналата година от цялата страна. Това, че го правим онлайн много улеснява нещата. Тоест чисто физическо участие не е необходимо, всяко дете може от компютъра си, от таблета си, от смартфона си да се включи, да отговори на тестовете и да получи награда.

Значи всяко дете може да участва. За какво се бори обаче в "Зелената олимпиада" - награди или призове, грамоти?

Да, разбира се. Имаме и награди, и грамоти. И в това отношение имаме традиция вече да учредяваме изключително атрактивни награди, които са смартфон, iPod, таблет.

Кое дете не мечтае за тези неща?

Тава са мечтите, особено по Коледа, на всяко дете. Но извън тези стимули има и други, защото доколкото научавам от учителките, те усещат в децата едно желание да се покажат като отговорни хора, които знаят как да пазят природата. Очевидно този шум, който напоследък обществото вдига около зелената тема, обхваща и децата. И за тях е въпрос на чест да се отличат в тази олимпиада.

Защо се насочихте към учениците и то от 1 до 12 клас?

Наше дълбоко убеждение е, и лично мое, че формирането на манталитета започва от ранна детска възраст. Ако ние пропуснем първите 7 години, знае се какво следва - безотговорност и небрежност. Тези неща се възпитават. Ако започнем със знанието имаме много по-голям шанс да формираме отговорен човек за в бъдеще, отговорно поведение.

Казахме на няколко пъти, но да повторим и да избистрим. Каква е основната цел, към която води изпълнението на този проект?

Основната ни цел е да възпитаме любов към природата. Това е в основата на всички последващи ефекти. Когато децата изпитват любов към чистата гора, към чистия въздух, почвата, растенията и животните, тогава вече можем да говорим за формиране на екологична култура. Тоест те и да събират отделно отпадъци, и да ползват екологични материали, а когато пораснат и вече са зрели хора, да вземат решения, полезни за природата.

Олимпийските игри се провеждат на 4 години. При вас, вашият олимпийски проект се провежда за втора поредна година, което означава, че всяка година имате. Сега ще ви тече второто издание.

Точно така, да.

Какво представлява, какви са дисциплините? Там има скачане, надбягване, всички спортове. При вас кои са дисциплините, има ли отделни дисциплини, как се играе "Зелената олимпиада"?

Има отделни дисциплини. Те са в категории, по точно. Категориите са: вода, въздух, природа, отпадъци. Имаме такива категории, в които не са фиксирани въпросите. Въпросите са разделени на три възрастови групи - начален, среден и горен курс. Те са създадени от експерти, хора, които са съставители на учебници и учебни помагала, и учители, които ежедневно работят с децата по тези теми.

Дай ни пример за въпроси, тестове. Да кажем какви категории има.

Има категории, които са свързани например с почвата. Какво най-много замърсява почвата: а, b, с.

Като "Стани богат"?

Точно така. Има въпроси, свързани с отпадъците. Полезно ли е рециклирането? Отговорите са: а - полезно, b - вредно, с - опасно. Ето такива неща, които на нас възрастните могат да ни изглеждат елементарни, но за децата никак не са елементарни, тъй като, за съжаление, в училище предмет "Опазване на природата" няма. Има "Човек и природа", "Човек и общество". Има различни учебни дисциплини като биология, химия, физика, които имат допирна точка с природата, но не можем да говорим за учебен материал. Тоест въпросите са компилация от учебници и учебни помагала, в които има съответния учебен материал, но те не са пряко изпитване за учебен материал.

Рубриката "Зелени алтернативи" се осъществява в партньорство със сдружение "Съюз на производителите на екологична енергия-BG", сдружение с нестопанска цел за осъществяване на обществено полезна дейност. Популяризира дейности в областта на възобновяемите и алтернативни източници на енергия, развива и реализира инициативи в областта на енергийното производство Сдружението осъществява и развива двустранни и многостранни връзки с органи, организации, дружества и лица в България и чужбина за изпълнение на своите цели.

Чуйте целия разговор:

 

Още вдигни завесата, за да ни стане до край ясно. Олимпийските игри се провеждаха в Пекин, по миналите, миналата година в Лондон. Вие имате ли финално събитие? Ти каза 600 училища, едва ли може да съберете на едно място всички ученици? Как става награждаването? На кой сайт може да се види всичко това?

Сайтът се казва zelenaolimpiada.bg. Първо трябва да се регистрираш. Не е възможно да се регистрираш ако не посочиш град, училище, клас и трите имена. Тоест няма кака да има фалшива регистрация. Фалшив email може, разбира се. Може да се използва email на родителите, както и става в някои случаи, за по-малките деца. Но също така не може един човек да се регистрира два пъти, защото трябва да посочи две различни имена. И ако стигне до награждаване, трябва да има такъв реален човек. Направили сме всичко възможно, без да стигаме до някакви полицейски истории, да ограничим фалшивите участници. До момента не сме имали такива. Участниците ни са от цялата страна. Страшно активни деца имаме от Хасково, от Стара Загора, Пловдив, Велико Търново, Видин и Русе. Софийските деца като че ли са по-малко. Аз не искам да кажа, че те са пасивни, но някак по-малко им се занимава с решаване на тестове. Предпочитат да отидат да свършат нещо.

Как се представят децата от Благоевград? Там са базирани нашите партньори от "Съюз на производителите на екологична енергия-BG”.

Като цяло се представят отлично. Предстои награждаването. Аз много се надявам да имаме отличено дете от Благоевград. Искам да кажа, че освен първите награди, има второ и трето място за всяка възрастова група. Това значи, че общо 9 награди ще има.

Още веднъж се връщаме. Регистрираш се, започваш тестовете. Колко време тече самата олимпиада?

Няма засичане за време, докато си решиш теста. Тук е момента да кажа, че той е от 9 въпроса, които са затворени. Обаче 10-я е отворен. Всеки участник трябва нещичко да напише, нещичко да каже. Едно кратко есе на съответната тема. За целта трябва малко да почете. То и за другите въпроси трябва да почете.

Личи ли си кога в теста е помагал родителят?

Винаги си личи. И copy pace също си личи. Имаме огромна маса деца, които правят copy pace от уикипедия или от някъде другаде. И мислят, че така решават въпросите. Не ги решават.

Кое ли ги подхранва? Училището или? По-лесен начин, но по-добре да седнеш и да помислиш сам.

Възможно е, въпреки че учителите са много против това, защото то им пречи и в училище. Защото много от източниците, към които ни води Google или другите търсачки, не са адекватни, не е 100% истината за това, което се научава така.

Есето, и какво се случва после? Жури?

Жури, да. Жури, което е съставено от нашите партньори от Министерството на околната среда и водите, и от Предприятието за управление на дейностите за опазване на околната среда (ПУДООС), с тяхното съдействие. Те се включват и избираме по трима победители във всяка възрастова група. Тъй като под патронажа на министъра се провежда за втори път "Зелената олимпиада", много се надяваме министър Михайлова лично да връчи наградите. Все още нямаме дата, но първата десетдневка на декември ще се случи. Няма време.

Кое е различното в "Зелената олимпиада", което не ни е познато в България? Черпите ли опит от други подобни инициативи от европейския опит?

Ние наскоро направихме един зелен форум, на който обсъдихме точно европейските инициативи, свързани с образованието, по-скоро с екологичното образование. Оказа се, че повечето държави имат целенасочена политика в това отношение. У нас няма, за съжаление.

Какво визираш?

Визирам първо това, че няма учебен предмет, че нямаме централизирани извънкласни инициативи. Всичко е оставено на ентусиазма на учителите и директорите. И слава богу, че по различни проекти, като например проекта "Успех", успяват да издържат някакви малки еко клубове, който се грижат за вековно дърво или за разделното събиране на отпадъците. Но това са детайли. Липсва ни концепция, за съжаление. И на нас много ни се иска тази инициатива да допринесе да се направи стъпка в това отношение.

Има ли инициатива българските училища да си чистят двора, училищното пространство, кръстовищата около училищата? Има ли ги?

Има ги. Ние много искаме да ги поощряваме. Грижат се за училището, за двора, и отделно от това за градската градинка или селската. И пак искам да кажа. В малките населени места ентусиазмът е много по-голям. А в големите градове, където е много по-мръсно, и хората трябва да имат много по-висока екологична култура, като че ли по-малко се прави. Мога да дам два примера, защото сме работили с тях. Еко клубът при испанската гимназия. Тези деца са уникални. Те сами си правят проектчета, сами си мислят какво да правят. Тяхната учителка Стефка Китанова само им оказва методическа подкрепа.

Какво правят, разкажи ни?

Те устройват зелени училища, в които изцяло са сред природата и изучават растителни видове, дървесни видове. Ето сега им предстои да разгледат една дървесна градина в Нов български университет, които също бяха наш партньор в този зелен форум. Там има дървесни видове, които са застрашени, обречени на изчезване. И който отиде може да научи от преподавател по екология в Нов български университет всичко за тези растителни видове. Това е уникален положителен опит и ние го причисляваме към водещите добри практики в България. Защото е важно.

Да ни кажеш още нещо?

Да, за столичната английска гимназия. Това са просто два еко клуба, с които ние работим от миналата година. А в страната има страшно много такива, които тепърва трябва да бъдат популяризирани, да им се дава възможност да обменят опит и да търсят финансиране. А това никак не е лесно, защото без финансиране трудно се правят нещата. Със съвсем минимални средства, една учителка, една директорка с 300-400 лева може да направи чудеса. И точно такива са и нашите по-дългосрочни цели, евентуално "Зелената олимпиада" да класира ученически зелени проекти.

Смятата ли да продължите с проекта "Зелена олимпиада", дори да го развивате?

Да, много се надяваме да имаме и дейности офлайн. Тоест да бъдем сред природата, да имаме някаква зелена олимпиада на живо, а не онлайн, да можем да посетим природните паркове, да видим някои защитени обекти. Да направим така, че повече деца да разберат колко важно и ценно богатство е природата. Да го видят с очите си. Те живеят малко по затворени. Тези дейности са наш план занапред.

Предстои кулминацията на второто издание на "Зелена олимпиада", но аз ви връщам към първото. Разкажи ни повече за олимпийските шампиони. С какво спечелиха те журито? Есетата им или идеите им?

Имаше едно момче от 11 ОУ в "Дианабад", което беше написало невероятно малко есе как в къщи пестят вода. Как, когато отидат при баба, а баба живее в къща и събира дъждовна вода, поливат цветята само с дъждовната вода, и как тате мие колата само с дъждовна вода, когато ползват тоалетната пускат половината бутонче, не цялото, как чешмата винаги се затваря добре, как, когато си миеш зъбите можеш да спираш водата. Така пестиш до 5 литра вода. Беше уникално това момче и то стана победител в началния курс. А специалната награда получи един младеж от математическата гимназия, който беше написал уникално есе за климатичните промени. Какво в глобален мащаб трябва да правят държавите, правителствата. Момчето беше доста се потрудило и беше чело източници, които аз не знаех как е стигнал до тях. Те не са за деца, те са за по-големи хора.

Как можем да поддържаме интереса на децата към зелените идеи целогодишно?

Според нас това е възможно, когато ги поощряваме. Това, което се мотивира, което се поощрява, то се развива. Ако не се учредяват някакви награди, ако не се награждава по някакъв начин и не се стимулират децата, те няма да проявяват този интерес. Може да звучи малко елементарно, но наградата винаги събужда интерес. Аз не съм против това. Имахме в началото колебание трябва ли, не трябва ли, или е по-добре просто някакво финансиране да има за съответното училище. Но смятаме, че манталитетът е нещо индивидуално, нещо лично. Преди да стане колективно, преди да стане национална ценност, всеки трябва в себе си да възпита любов и уважение към природата. Когато се стремят децата да покажат повече знания от другите, когато се състезават, тоест състезателният елемент е в основата на всичко. Затова сме го нарекли "Зелена олимпиада", затова имаме намерение да го развиваме занапред.

Когато има състезание има и намръщени. Как избягвате това да няма разсърдени, да няма сочене с пръст?

Не можем да избягаме.

Приемате нещата?

Обясняваме на родителите и на самите деца, че няма как.

Сигурно родителите са по-активни?

Родителите са по-активни, да. Те смятат, че децата им перфектно са отговорили, смятат, че има някаква грешка в системата. А системата е толкова пунктуално направена, от отлични програмисти, има си уеб поддръжка. Разбира с, понякога възникват проблеми, някой не успява да се регистрира. Регистрацията е само на латиница, не се приема регистрация на кирилица.

Откъде това недоверие? Бях в жури заедно със Стоичков, със Стефка Костадинова, Таня Богомилова, нашите големи олимпийски шампиони, в големия конкурс, който  Macdonald направи, за да изпрати едно детенце, за да бъде с играчите на европейското по футбол. Тоест децата трябваше да представят видеоматериали как тренират, после събеседване имахме с тях. Избрахме от 200 деца 20, 10. Събирахме се няколко пъти. И накрая бащата на детето, което пратихме ми каза: Господин Кънчев, понеже много ви уважавам, да ви кажа, че изобщо не мислех, че ще ни изберете. Бях твърдо убеден, че няма да ни изберете.

Хората са недоверчиви по много причини. Но най-недоверчиви са тези, които не са уверени в себе си. Тези, които са уверени, те знаят, че ще спечелят. Въпреки че миналата година нашите наградени бяха изненадани. Стана така, че сме наградили хора, които изобщо не са очаквали. Тоест те са малко по-скромни. И въпреки това отговорите им бяха перфектни. Тук е мястото да кажа, че наградените есета ще бъдат публикувани, няма скрито покрито. Журито ще застане зад своя избор съвсем открито. Пълна прозрачност.