България харесва зеления начин на производство на енергия, но при условие, че се намери начин тя да бъде по-евтина
България харесва зеления начин на производство на енергия, но при условие, че се намери начин тя да бъде по-евтина / netinfo

"Зелени алтернативи" е пространството в Дарик радио и DarikNews.bg, в което се дискутират зелени теми като възобновяемата енергия, енергийната ефективност и опазването на околната среда. Ще ни гостуват специалисти и експерти по всички тези въпроси. Тази седмица наш гост е Венцислав Савов.

Венцислав Савов е бизнес редактор в сп."Мениджър" от 2003 година, мениджър развитие и координатор на „Зеления кръг" от 2010 година и преподавател в Датския колеж в София. Той е един от журналистите в България, който е правил най-много интервюта със световно успели и влиятелни личности. Между тях са Уорън Бъфет, Алвин Тофлър, Ноам Чомски, Филип Котлър, Серджо Зийман, Джим Колинс, У. Чан Ким, Робърт Каплан, Mаршъл Голдсмит, Дейвид Нортън, Майкъл Армстронг, Джон Котър, Стивън Кови и мн.други. Носител е на наградата „Черноризец Храбър" за бизнес и финансова журналистика. Има докторска степен в управлението на човешкия капитал от УНСС и специализации по бизнес и финанси в Лондон и Лос Анджелис.

Какво ще кажеш за това, че правим такава рубрика, насочена към екологичната енергия, към зелените проблеми на човечеството, към това, което е на дневен ред?

Това е една от най-модерните теми през последните няколко години, защото тя привлича много хора, които искат- от една страна да бъдат модерни, да спестяват, да бъдат икономически полезни, а от друга страна-това е нещо, което подобрява стандарта на живот. Тоест ние, бъдейки зелени, живеем по-добре, по-щастливи сме, мога да кажа, че сме и по-здрави.

Как хрумна на списание"Мениджър" да организира „Зеления кръг"?
И какво виждате вие в зелените практики?

„Зеленият кръг" това са, в момента, 210 компании и 10 организации, които споделят различни ценности. Ще ви кажа кои са ценностите и какво ни обединява в „Зеления кръг". Ние се създадохме, започнахме да функционираме като „Зелен кръг" преди 4 години, когато за първи път проведохме „Зеления форум" на списание „Мениджър", заедно с GLOBUL. Тогава си казахме така:"Ние вярваме в 5 аспекта на зелената икономика. Всички компании, които споделят поне един от тези 5 аспекта са добре дошли в „Зеления кръг". Първият аспект-това е силна икономика. Когато България е зелена, когато произвежда и потребява устойчиво-това ние го наричаме силна икономика. На второ място е зелената природа. Искаме да я запазим, искаме колкото се може по-голяма част от България да бъде индустриално неопорочена, така ще го нарека. Третата ни ценност -това е чистата околна среда. Ние го разграничаваме със запазването на природата, защото чистата околна среда означава ние да живеем в тази околна среда без да цапаме, без да оставяме отпечатък. На четвърто място- това е ефективното използване на ресурсите. Последните години, преди кризата, всички консумирахме, потребявахме, купувахме, разхищавахме страшно много. Благодарение на тежките финансови условия, в които живеем в момента, доста се замисляме какво да купим и как да го купим. Ефективното използване на ресурсите по естествен начин идва като наша ценност. На пето и последно място слагаме опазването на климата. Не е нормално телевизиите, радиостанциите, всички колеги да излъчваме новини, нови температурни рекорди. Това показва, че нещо се случва с климата и ние, макар и частично, можем да го спрем.

Проектът „Зеленият кръг" осъществявате в партньорство с GLOBUL. Защо GLOBUL? Какво ви обединява и съществуват ли други проекти, по които работите заедно?

С GLOBUL сме партньори по отношение на „Зеления форум" и на „Зеления кръг". Правим всяка година, последните 4 години „Зелен форум". Тази година беше на 27 юни. С GLOBUL ни обединява това, че GLOBUL като оператор са си поставили за цел да бъдат един от най-зелените брандове в страната. Едно от нещата, които те правят е да намаляват трайно въглеродния отпечатък от дейността си. Провеждат кампании за запазване на природата. И цялата ценностна система на висшия мениджмънт е ориентирана към това, компанията да бъде зелена. На нас това много ни харесва.

Дори и логото им е зелено. Малко отидоха към Манчестър Юнайтед, които са червени, но ще им простим.

Всичко е зелено. Червеното и зеленото добре пасват, особено ако фонът отзад е в бяло. Шегата настрани. С GLOBUL имаме много добри практики, много неща, които можем да научим от тях и благодарение на това, че сме медия и можем да популяризираме тези практики, решихме да бъдем партньори вече 4-та поредна година. Правим този „Зелен форум", който беше на 27 юни, в „София Еърпорт център", една от сградите в София с най-високо енергийна ефективност.

Към кого беше насочен форумът? Какви категории, компании участваха, характерни особености тази година? Имаше ли специални гости?

Специалният ни гост беше Маркус Репник, който е постоянният представител на Световната банка в България. Неговата тема беше много любопитна-„Зеленият потенциал на България-какво знаем, какво виждаме и как да действаме". Основните ни гости бяха представители на бизнеса, представители от двете основни министерства, с които работим-Министерство на околната среда и водите и Министерството на регионалното развитие. Техните теми бяха свързани със зимното обновяване на българските домове-санирането и какво можем да правим по отношение на природата. Гостите от страна на бизнеса бяха: „Сименс" , Екопак, „Дунапак Родина". Имаше представители на „Хенкел", „Вебер", „Загорка", Tishman. В публиката имахме много приятели на списанието, хора, които вярват в зелената идея.

Спомена много престижни фирми, разкажи за някоя добра практика сред тях по отношение на зелената икономика.

Преди да разкажа за една добра практика, искам да ти кажа един любопитен факт, който аз научих съвсем скоро и бях потресен. Оказа се, че на планетата земя използваме ресурси, с които не разполагаме. Ние изразходваме два пъти повече ресурси в природата, от тези, които природата може да си набави. Или казано с други думи, за да съществува нашата планета такава, каквато е, са необходими две планети колкото земята.

Аз ще ти кажа един интересен факт. Още не си стигнал до новата книга на Дан Браун-„Ад", която прочетох с голямо удоволствие. Там той поставя много интересни и подобни проблеми. Главният му герой, професорът по история, се бори с един болен мозък, който му казва съвсем правилно, аз съм съгласен с него, че пренаселването на земята ще доведе до нещо. Какво ще бъде то, ще видим всички заедно след 50, 100, 200 години, но някакъв лимит ще има. Пренаселването на земята, потреблението, се явяват дори във фокуса на романите.

Пренаселването на земята е проблем, с който ние не можем да се борим. Можем да се борим с консумацията на ресурсите. На тази земя, с този брой хора, да се научим как да живеем с това, което природата ни дава или поне да намалим онези неща, които изхвърляме. Ще дам един пример. В хладилника остава храна, която трябва да се изхвърли. Когато се къпем използваме два пъти по-голямо количество вода, отколкото реално е необходимо. Консумацията на ресурси, възможността ние да спестяваме, бизнесът може страшно много средства да икономиса. Затова нашата голяма тема, на нашият форум беше технологии и иновации. Кои са онези технологии и иновации, които могат да направят така, че бизнесът да харчи по-малко? Ще ти дам пример с една сграда. Една сграда, на която сложим слънчеви панели или използваме ефективни техники, технологии, ние можем да спестим страшно много електроенергия. Същото е с водата и с всичко, което вършим. Фактът, че ще използваме рециклирана хартия и продукти, които не замърсяват природата са възможно най-малките неща.

До каква степен фирмите и предприятията в България прилагат тези практики? Правите ли си вие някаква вътрешна статистика като организатори? Има ли някой сектор, който води по екология или по-зеленост и можем да ги похвалим?

Преди 4 години, когато направихме за първи път „Зеленият Форум" ние не знаехме кои са компаниите. Знаехме само някои компании и точно затова създадохме „Зеленият кръг". Всички компании, които имат зелени политики сме ги поканили да участват в този „Зелен кръг" и можете да ги намерите в интернет на адрес- manager.bg/green. Там могат да се видят кои са зелените компании, но и могат да видят кои са добрите практики. Хубавата тенденция е, че всяка година тези компании при нас се увеличават, което за мен е представителна извадка за цялата българска икономика. Все повече компании се замислят как да спестят едни средства, бъдейки енергийно ефективни. Много е лесно. Инвестираш малко пари, заменяш осветлението, правиш го LED осветление и само след един месец наблюдаваш как сметките ти за електричество започват да намаляват.

В „Зелени алтернативи" си партнираме със Съюза на производителите на екологична енергия в България. Какво мислиш за екологичната енергия? Доста в патова ситуация са натиснати от предишното правителство, сега също.

Аз ще ти кажа моето лично мнение за зелената енергия.

Много инвестиции се направиха, много чужди инвеститори бяха привлечени и изведнъж...

България харесва зелените идеи, България харесва зеления начин на производство на енергия, но при условие, че се намери начин тя да бъде по-евтина. Мисля, че трябва да се инвестира още малко в иновации, в технологии, както и в това, което се произвежда във вид на зелена енергия. Да бъде на такава цена, която българското домакинство да може да не усеща като тежест, да може да си го позволи. Има начини. Аз вярвам, че само до 3-4 години това ще се случи, но трябва да се работи усилено.

Рубриката "Зелени алтернативи" се осъществява в партньорство със сдружение "Съюз на производителите на екологична енергия-BG", сдружение с нестопанска цел за осъществяване на обществено полезна дейност. Популяризира дейности в областта на възобновяемите и алтернативни източници на енергия, развива и реализира инициативи в областта на енергийното производство Сдружението осъществява и развива двустранни и многостранни връзки с органи, организации, дружества и лица в България и чужбина за изпълнение на своите цели.

Чуйте целия разговор:

 

Защо една компания трябва да се стреми да бъде зелена? Може и във философски смисъл да отговориш.

Ако иска да бъде в крак с времето. Защо? В момента в България се спори дали има средна класа, колко е голяма тази средна класа. Но ако кажем, че я има, няма да изчисляваме точно колко е размерът. Тази средна класа има нужда от качествени продукти, от добър начин на живот и от едни хубави доходи. Бизнесът може да ги даде тези неща-добрите доходи и добрият стандарт на живот. И тази средна класа може по някакъв начин да се чувства като част и от икономическата среда, в която работим и живеем. Да си зелен е част от нормалните неща, които се случват около нас.

Твоите интервюта? Споменахме, че си общувал си с Уорън Бъфет, с Ноам Чомски-това са страхотни мислители, милионери, философи, визионери. Кажи малко за някои от тях. Какво си запомнил, какво впечатление са ти направили извън професионалните въпроси, които си им задавал?

Има едно нещо, което е общо. Аз съм си го мислил кое е това и след сериозен анализ съм стигнал до него. Всички те са изключително скромни. Това са хора, до които имаш много лесен достъп. Ти си говориш с тях така, сякаш си бил приятел с тях поне половината от времето от живота си. И те се държат по такъв начин, сякаш няма никаква преграда пред тях. Това са хора на духа, на мисълта и на свободата, защото всичко, което казват и което правят са го преживели и в същото време не робуват на някакви идеи, идеологии, на някакви парадигми. Това са едни много приятни хора за разговор.

А съвети за теб? Нещо, което ти си извлякъл лично за себе си от тези интервюта, за личния ти път?

Мога да кажа Уорън Бъфет какво каза, което ми остави силно впечатление. Когато правих интервюто с него той беше най-богатият в класацията- на трето или четвърто място, след Бил Гейтс. Той каза така: „Аз инвестирам само в неща, от които разбирам". Аз си го тълкувам, че ние трябва да се занимаваме и да правим само неща, които можем. Може би не трябва да пробваме неща, не трябва да експериментираме, а да се доверяваме повече на това, което го можем и го владеем добре.

Бих си позволил да не се съглася. Мисля, че точно той е описан в книгата на Стив Джобс как без да знае много за технологиите и за компютрите, усеща, че там почва нещо и се качва на вълната. Така че също трябва да отваряме сетивата си към това, което и на нас ни се случи- и телефоните и компютрите се развиха пред нас. А и в други сфери много се развиха нещата.

Така е. Съгласен съм.