Нуша Спирова: Зелените политики са необходимост за бизнеса
Нуша Спирова: Зелените политики са необходимост за бизнеса / снимка: Sofia Photo Agency, Юлиана Николова

Политиките и стратегиите с екологична насоченост са необходимост за бизнеса, смята Нуша Спирова, която е проектен мениджър на „Клийн тех България" - организация, целяща да разпространява устойчивите бизнес модели и да интегрира зелените проекти, стратегии и инициативи.

„Зелената политика е не само да покажем, че сме отговорни към природата, а начин да спестим ресурси - както финансови, така и друг тип и така да оптимизираме своята дейност, независимо в каква сфера работим", коментира тя.

Спирова сподели любопитни факти и идеи за предмети от отпадъци, родили се в последния ден на инициативата Waste Office Week, която се проведе в края на май.

Нуша Спирова беше поредният гост на "Рока радио" в рамките на "Ники Кънчев шоу" по Дарик

Защо напоследък бизнесът обръща такова голямо внимание на екологията? Това някаква пиар стратегия ли е, модерно ли е?

Смятам, че модерното в зеленото като стратегия, независимо дали става въпрос за начин на живот или за корпоративно поведение в големите компании, започва да отмира точно с това име модерно, защото става необходимо. Това, което смея да твърдя на база годините, в които се занимаваме със зелени политики, е, че през последната година и половина на институционално и медийно ниво нещата придобиват по-голям мащаб и това ни кара да бъдем щастливи от факта, че въобще корпоративната социална отговорност като цяло и частта от нея, която акцентира върху зелените политики, става все по-голямо обществено достояние. И има възможност чрез медиите и големите институции да достигне до по-голям брой хора, за да ги провокира да си задават въпроси за нашето устойчиво развитие.

Как е свързана социалната отговорност с отговорността към природата?

Корпоративната социална отговорност е доста широко понятие. Ние от „Клийн тех България" се стараем да се занимаем с една много важна част и това са зелените корпоративни политики както на топ мениджмънт ниво, тоест управителите на компаниите, които би трябвало визионерски да постъпват към зелените политики от гледна точка на това, че те трябва да ги въведат в своите компании и от друга страна, да ги направят достъпни за своите клиенти и партньори и да ги направят своя визитка на компанията. От друга страна, ние акцентираме върху много важен ресурс и това е човешкият ресурс. Тоест ако една компания има зелена стратегия, но тя не е възприемана от всеки служител, възможността тя да бъде напред в годините устойчиво подкрепяна и да има исканите резултати е по-малко възможно.

А как може да променим мисленето на бизнес средите, да им повлияем, да им покажем, че това е нещо добро, за да могат сами да инициират екологични събития и мероприятия за своите служители?

Това, което ти спомена по-рано, е, че зелената политика се възприема като пиар. Това малко по малко започва да отмира, защото зелената политика е дори да оптимизираме своите ресурси в компанията, ако сме производител да речем. Тоест зелената политика е не само да покажем, че сме отговорни към природата, а начин да спестим ресурси - както финансови, така и друг тип, и така да оптимизираме своята дейност, независимо в каква сфера работим.

А какво се крие зад посланието устойчиво поведение в работната среда?

Устойчивото поведение в работната среда е нещо, към което се стремим с инициативите, които правим. То е от всяка ежедневна дейност, от посягането да се хвърли боклук в общия кош до това дали гасим осветлението, дали оставяме на стенд-бай режим своите лаптопи, когато си тръгваме от работа; от много елементарни неща до вече грандиозните, като например компании, които са производствени и отделят вредни за околната среда вещества и по този начин вече глобална отговорност към природата. Тоест от малките към мащабните неща.

Какви са резултатите от кампанията Waste Office Week? Колко фирми се включиха, колко разделен боклук събраха?

Тази година успяхме да включим в инициативата около 30 организации. Те са както малки фирми с 10-20 служители, така и компании с близо 2000 служители. Тази година се получи доста добре, защото разчупихме формата. Последният ден от инициативата беше посветен на служителите. Направихме грандиозна работилница за рециклирани предмети, в която служителите на участващите компании можеха да изработят от всекидневния си боклук в офиса потребни неща, които биха могли да използват както на работа, така и вкъщи и дори да подарят на своите деца. Много са щастливи всички, дадоха страшно много идеи, много сме заредени и ентусиазирани за следващата инициатива.

Какви неща се получиха, какви предмети изработиха хората?

Ами те могат да се видят на нашия сайт и който има желание, може да ги разгледа. Например от тубуси за моливи направиха различни материали за офиса, в които могат да се слагат химикалки, визитници, направиха папки от шишета, статив за вестници и списания. Бяха използвани различни материали- хартия, кашони, шишета, кутии, всякакви неща. Направиха и много интересни декорации за дома си, които след това да им напомнят за инициативата. За нас е много важно, възпитавайки поведение по време на работа у служителите, то да се пренесе и в техните домове.

Как премина самата седмица? Говорихме преди това, че всеки ден ще бъдете фокусирани върху нещо различно - пластмаса, хартия, метал. От кои материал се събра най-много отпадък? Имаше ли количествени натрупвания?

Тепърва имаме срещи с всичко организации, които се включиха, за да получим тази полезна за нас обратна връзка както за идеите, които служителите са представяли по време на седмицата, така и за резултатите в работна среда. В работата ми във връзка с такива инициативи, най-същественият отпадък в офисите е хартията. Акцентирахме върху този тип отпадък в няколко посоки тази година. Едното е да се използва повторно. Листът има и обратна страна, да се принтира и от двете страни. Също така да се пише с молив, за да може да се изтрие и да се използва пак листът или ако може, въобще да не принтираме нищо и всичко да е на компютъра, ще е много добре. Също така комуникацията, която в последните години е доста виртуална, може да се насърчава това поведение и да се опитаме да използваме по-малко хартия. И ако я използваме, тя да е рециклирана.

Разкажи ни нещо любопитно от седмицата, някои куриоз. Доволни ли са компаниите, които с включиха?

Да, всички са много доволни, получихме много благодарствени обаждания и мейли. Тази година дори има идея всички тези предмети, които бяха изработени през последния ден, да бъдат представени в изложба и да обиколят всички организации, които успяха да се включат, за да може да се насладят служителите на това, което са направили и да стане малко по-интересно чисто вътрешно.

А иначе самата инициатива провокира много игри в работното пространство. В последния ден например в една от компаниите е имало игри, при които служителите могат да спечелят награда, ако дадат идея за работната среда и въобще рециклирането. Други пък са предлагали самите кошчета за разделно събиране, които компаниите от тази година са задължени да имат в офисите, да бъдат доста по-атрактивни като визия, за да могат да предизвикват внимание.

Другото, което е много интересно, е така наречените зелени екипи - групи от трима-четирима човека, избирани на доброволен принцип, които да следят за спазването на подобни дейности, отговорни към природата, и да стартират някакви вътрешни инициативи. Такива екипи на драго сърце поемат подобна отговорност в работна среда, така че и това е добра идея. Ние се опитахме да направим една инициатива, която да влезе в компаниите и да остане като траен резултат.