Надя Маринова: Зеленият бизнес е модерен бизнес
Надя Маринова: Зеленият бизнес е модерен бизнес / netinfo

"Зелени алтернативи" е пространството в Дарик радио и DarikNews.bg, в което се дискутират зелени теми като възобновяемата енергия, енергийната ефективност и опазването на околната среда. Ще ни гостуват специалисти и експерти по всички тези въпроси. Тази седмица наш гост е Надя Маринова, главен редактор на b2b Media.

Надя Маринова е главен редактор, управляващ мениджър и съосновател на b2b Media, организатор на националния конкурс "Най-зелените компании в България". Конкурсът се провежда за трета поредна година, а за втора година се провежда конференцията Green Day Forum. Целта на конкурса и форума е да се популяризират зелените бизнес практики в България. В него наградени биват компании, които показват, че наистина постигат промени в своите екологични показатели и развиват бизнеса си по отговорен за природата начин.

Ще ни представиш ли с няколко думи идеята b2b Media, сайта ви е прекрасен, сега и списанието.

b2b Media си е медийна група, не с мащабите на Дарик, но все пак е едно добро начало в профила на бизнес изданията. Ние сме стартирали с няколко уеб сайта, които са профилирани към бизнес аудиторията. Имаме един зелен портал- biolife.bg, в който много се говори и се пише за зелените практики, както за личния живот, така и за корпоративния живот, защото можем да намерим измерение, както в нашето съществуване и битие, така и в практиките на големите бизнеси, по-големи и по-малки бизнеси. Освен изданията на b2b Media имаме и печатни издания- b2b Magazine, едно, за правото в бизнеса- b2b Legal. b2b Media също така организира медийни събития. Двете най-големи събития, които организира медийната група са-международната конференция „Индустрии и иновации", която се провежда през есента и националният конкурс „Най-зелените компании", за който ще говорим днес. Той се провежда за трети път тази година, вече имаме опити от предните две издания и можем да направим някакви изводи, да обобщим как се движат българските компании по посока на зеленото.

Още малко да останем на вълна заглавието на вашата медийна група. Би ли ни разчленила тази абревиатура- b2b?

b2b- зад него стои /business to business/

Какво означава това?

Това понятие е познато в бизнес средите и на тези, които се занимават с бизнес. Взаимоотношенията между различни бизнеси, не към крайния клиент, а между самите бизнеси. Ние сме избрали тази абревиатура.

Дай ни някакъв пример.

Това са отношенията между една компания и нейните доставчици, например. Друго отношение b2C -това е бизнесът към клиентите, към крайния клиент, когато компанията произвежда нещо, крайният продукт говори и се отнася към крайния потребител-клиента. Това е вече друг тип отношение. Ние сме избрали тази абревиатура, защото тя е популярна сред бизнеса, говори за профила на самите издания. Не че всяка статия се отнася единствено за b2b отношения, но е достатъчно красноречиво, за да се изгради един профил.

Ти каза, че конкурсът се провежда за трета поредна година, към кого е насочен? Отново ли към специализирания бизнес или има по-широк обществен обхват? Какви критерии трябва да покрият компаниите, какви категории имате, които трябва да се включат?

Конкурсът основно е насочен към корпоративния свят, но в него сме обособили една отделна категория, която е за общини, държавни организации. Не сме изключили усилията на нито една сфера от обществения живот, дори и политическия живот, ако някой смее да каже нещо или да демонстрира нещо в тази посока. Конкурсът разглежда компаниите по браншове. Имаме различни категории, аз ще ги изброя. Но това, което можем да отличим, е, че в тези категории не се конкурират финансова компания с компания от индустриалния сектор, защото те са несъпоставими и техните усилия не могат да се съпоставят. Но на една плоскост сме поставили компании, които са от един и същи сектор, за да могат да бъдат в нормална конкурентна среда. Имаме категории и за медии, където могат да кандидатстват медии и пиар организации с техните конкретни инициативи или усилия по посока на зеленото. Последната категория, както казах е за държавни организации. Имаме от миналата година доста успешни примери в тази посока. Имаме община, която спечели награда, статуетка- община Бургас. Имаме и държавна институция-това е Данъчната служба. Те имат много интересни практики. Всички останали трябва да бъдат активни и да покажат, че вършат нещо. Защото конкуренцията е не на база на обемите, а на база на това, доколко тази компания, според нейният размер, полага усилия, какъв процент отиват по посока на зелените практики. По този начин могат и малки и големи да се съпоставят и да се види дали усилията им са съизмерими с обема на самата компания. Сега имаме няколко специални награди, които ще спомена, те са също интересни, освен 10-те статуетки, които раздаваме в 10-те категории. Имаме награда за безпартиен офис, награда за принос към зелената идея, както и награда за зелена иновация. От миналата година въведохме едно чисто нова отличие- „Най-зелена личност". То е за физически лица, не за фирми, които с обществената си дейност са допринесли за популяризиране на зелената идея. Едва ли ще изненадам някой като кажа, че първата номинирана миналата година беше Магдалена Малеева. Първата номинирана тази година отново е Магдалена Малеева. Все още събираме номинации, така че има малко време, ако слушателите на Дарик искат да номинират някого да го направят на сайта на събитието. Имаме специално място, където могат да се изпращат всички предложения, след това, чрез гласуване на фейсбук страницата, ще определим кой ще е носителят на това отличие.

От какви личности се състои журито и на базата на какви критерии ще бъдат оценявани компаниите? Всеки може да предложи всеки, нали?

Това е по отношение на номинацията „Зелена личност", а по отношение усилията на компаниите, които се състезават в 10-те основни категории имаме международно жури. Това са експерти с международен опит, имаме представители на одиторски компании, на неправителствени организации, които са с екологична насоченост. Мога да спомена изпълнителния директор на асоциацията на еколозите от общините в България-Николай Янков, Златина Луджева, главен оперативен директор на мрежата за климатично знание и развитие, базирана във Великобритания. Това са само двама от членовете, всички останали членове, с техните биографии, са качени на сайта на събитието, който се интересува повече би могъл да ги види. Аз ще спомена 10-те основни категории, ако някой реши да кандидатства, да има представа и да може да избере. Първата е: „Индустрия и производство", сектор „Рециклираща промишленост и управление на отпадъци". Втората е: „Автоиндустрия и транспорт, телекомуникации". Третата е „Финансови услуги". Четвъртата-„Енергетика" и петата-„Строителство и недвижими имоти". Има още пет, те са-"Туризъм", "Хотелиерство" и "Развлекателна индустрия". Следващата е „Хранителна индустрия"-сектор „Услуги, търговия и селско стопанство". Следващата е „Медицина-естетична и бюти индустрия". Предпоследната е „Медии, комуникации и пиар" и последната -„Обществени организации, общини, държавни структури". Методиката на конкурса е много обстойно разработена и бих могла да кажа, че това е първата цялостна методика в тази посока, която е правена.Има няколко основни критерия. Първият е устойчиви политики. Това са инициативи, с които компаниите са постигнали намаляване на въглеродния си отпечатък и намаляване на въздействието си върху околната среда. Те са основно в областта на енергийната ефективност-намаляване потреблението на енергия, процент енергия от възобновяеми източници, водна ефективност, управление на отпадъци, вътрешни процеси за рециклиране, зелено почистване, също така се толерира многократно използване на продукти.Вторият основен критерии е устойчиви иновации Това са проекти на локално или на национално ниво, които са инициирани от компанията или в които тя е взела участие. Те може да са инициирани от обществени организации, но тя да ги е подкрепила, това също е важно като показател. Третият критерии са сертификати, удостоверяващи усилията за екологична отговорност. Такива сертификати притежават много компании, те трябва просто да ги покажат, придружени със снимков материал, за да удостоверят, че наистина ги имат. Не на последно място имаме критерии като инвестиции в зелени инициативи, като обемът на инвестициите е процент от общите инвестиции. Оценяват се дали са направени заради законовите изисквания или има допълнителни, по-големи инвестиции в тази посока. Също се оценява дали се популяризират усилията вътре в компанията, за да се мотивират служителите да участват. И последният критерии-връзката между думи и дела. Кои обещания дадени през 2011 година са били изпълнени през 2012 година.

Говори за конкурса „Най-зелени компании в България". Сигурно ще има усмихнати, когато получат наградите. Има ли обидени?

Обидени сигурно има, но те не могат да се сърдят нито на журито, нито на организаторите, тъй като всяко усилие се зачита и сертификатите са един вид удостоверение за това, че се води цялостна политика. Мога да ти кажа, че първият препъни камък за компаниите е да попълнят онлайн въпросника, с който кандидатстват, защото той е много обширен и обхваща всички тези критерии, за които споменах. Има 54 въпроса, на които трябва да се отговори и ако компанията не е в състояние да го попълни, тя сама си дава сметка, че не е положила достатъчно усилия.

Защо не облекчите тази първоначална процедура?

Искаме да са високи критериите. Искаме компаниите наистина да се впуснат в тази посока и да полагат повече усилия.

Защо популяризирате използването на зелени практики в България? Защо са важни те за бизнеса и за нашето общество?

Много причини мога да ти кажа. Ако тръгна да говора за това, какво е въздействието на човека върху околната среда, какво е въздействието на бизнеса върху околната среда, мога да извадя много статистики. Няма да се впускам в тази посока, защото понякога тези цифри се преекспонират, въздействието се преекспонира, знаем, че то се използва и не толкова логично. Все още планетата не е разрушена, за щастие, и процесите са обратими. Ще дам най-голямата причина, която, вътрешно, човек може да има като убеждение.Това е, че ние всички сме отговорни пред нашия създател, за това, което той е направил и той ни е дал  власт, да го владеем. Ако ние не сме отговорни пред него, ако нямаме вътрешното убеждение да застанем пред него-открити и чисти, че сме опазили това, което ни е дал, тогава нищо друго не би могло да ни накара да пазим природата. Никакви закони, никакви външно наложени правила не биха могли да ни накарат. Така че всичко идва от вътрешното убеждение на един човек, дали той е готов вътрешно да наложи на себе си някои морални норми, които да го задължат и по отношение на природните ресурси, не само по отношение на личния живот. Защото много хора смятат, че имат задължение към създателя си по отношение на личния живот, това е правилно, но те имат задължение към него и по отношение на природата, която е в наше владение. Ние знаем, че човек, като вид, има властта да разрушава или съгражда в тази природа. Така че е хубаво, ако ние сме по-отговорни и имаме това вътрешно убеждение.

В достатъчна степен ли е информирано обществото и фирмите по тези въпроси?

Радвам се, че има предавания, радвам се, че тази рубрика се поддържа от Дарик и от теб лично. Това е един чудесен пример и аз бих искала повече медии да имат такова отношение, защото медиите формират общественото мнение. Към момента бих могла да кажа, че няма някаква голяма нетърпимост в обществото към прояви, които са, нека ги нарека, агресия към природата. Все още нямаме такава изградена обществена нетърпимост, но съм сигурна, че повече усилия от страна на медиите, било то електронни, печатни и всякакви видове, дори и социалните мрежи, би могло да се изгради едно общество, което да изисква повече от самите компании. Така че те да го правят не само когато има някакви законови изисквания или стимули, защото стимулите също биха помогнали. Но да го правят и защото има определен обществен натиск. Аз съм убедена, че по отношение на обществения натиск по-голяма роля имат медиите, отколкото неправителствените организации, защото медиите са по-влиятелни.

Рубриката "Зелени алтернативи" се осъществява в партньорство със сдружение "Съюз на производителите на екологична енергия-BG", сдружение с нестопанска цел за осъществяване на обществено полезна дейност. Популяризира дейности в областта на възобновяемите и алтернативни източници на енергия, развива и реализира инициативи в областта на енергийното производство Сдружението осъществява и развива двустранни и многостранни връзки с органи, организации, дружества и лица в България и чужбина за изпълнение на своите цели.

Чуйте целия разговор:

Рубриката "Зелени алтернативи" се осъществява в партньорство със сдружение "Съюз на производителите на екологична енергия-BG", сдружение с нестопанска цел за осъществяване на обществено полезна дейност. Популяризира дейности в областта на възобновяемите и алтернативни източници на енергия, развива и реализира инициативи в областта на енергийното производство Сдружението осъществява и развива двустранни и многостранни връзки с органи, организации, дружества и лица в България и чужбина за изпълнение на своите цели.

Можем ли да кажем, че зеленият бизнес е равен на успешен бизнес и то в страна, бедна като България? Ако това е Германия, може би да, но как ще убедиш един предприемач, че трябва да бъде и зелен, да дава повече усилия, пар

Мога да кажа, че зеленият бизнес е модерен бизнес. Една енергоспестяваща крушка, не може да превърне един бизнес в успешен, нито може да му осигури пазари, нито може да направи продукцията му по-добра, да направи пиар стратегията му по-добра, въпреки че понякога зеленото се възприема като пиар стратегия. Но мога да кажа, че един бизнес, който се стреми и става зелен, той става по-модерен и към него доверието на потребителите става по-голямо.Знаем, че ако има доверието на потребителите, това вече ще осигури на този бизнес в дългосрочен план успех. Зеленият бизнес е успешен бизнес, но нека да не забравяме, че зелен един бизнес не става за една нощ. Това става като процес, с течение на времето, с полагането на много усилия и с правенето на планове, които са напред във времето. Ако един бизнес иска да бъде успешен, нека да започне от сега и да си планира във времето напред 5-10 години, за да види много добри резултати в тази посока.

Накратко да ни представиш и конференцията "Green Day Forum", какво ще представлява, какви лектори сте поканили, под какво форма ще премине?

Конференцията е в същият ден, в който се провежда церемонията по награждаването на най-зелените компании. Конференцията предхожда церемонията, това е 27 юни, тази година, в хотел "Кемпински". Входът е отворен и всеки, който желае би могъл да заповяда. Поканили сме представители на световната банка, представители на ЕК, посланици, а 4 посланика са ни потвърдили участие, така че международното представяне ще бъде широко. Целта на тази конференция е да се покаже какъв е международният опит, за да се възприеме той и от българските компании и да се прилага. Посланиците, които ще участват, са подготвили случаи, които да споделят, за да се види как се прилагат зелените идеи в по-развити икономики от нашата. Знаем, че от световната банка и от ЕК ще имаме няколко примера, които ще бъдат разгледани. На самата конференция ще има и няколко български компании, които ще представят своите практики и ще може да се види как в български условия се случват нещата, не само в международни. Всяка една компания, която има сериозни амбиции да бъде не само на българския пазар, но и навън, тя ще приеме много лесно тези практики, защото те говорят много на контрагентите, които ще има в чужбина.